Sunday 23 June 2024

Pangkas Pokok Pinang Merah

Pokok pinang merah di halaman rindu ini sangat subur dan rajin beranak. Lama saya dok perati pokok yang makin serabut dipandang mata dan lama juga saya dok berkira-kira nak pangkas dan buang anak-anak yang rimbun membiak di sekeliling induknya. 

"Pokok pinang merah ni kena selalu trim, buang anak-anak... baru nampak cantik". Begitu pesanan Pakcik Aji, tuan punya nursery bunga tepi hiway MRR2 masa mula-mula saya beli anak pokok dahulu. Tapi biasa la, masa awal-awal dulu makcik memang rajin ke laman. Tapi bila dah sibuk walau tak pasti apa yang disibukkan, maka semuanya terbiar begitu sahaja.

Subur dengan anak-anak pokok.

Hari ini selepas balik jogging di KLCC dan badan terasa lebih segar, kita sambung dengan kerja-kerja di halaman rindu laman pulak. Saya sediakan bangku dan gergaji dan potong semua anak-anak pokok dari perdunya. Rupa-rupanya banyak pulak semut hitam buat sarang disebalik akar pokok. Ada akar yang dah reput, memudahkan saya pulas dan tarik keluar. Memana batang pokok yang masih kukuh, saya potong dengan gergaji.

Dah togel, tinggal batang yang besar sahaja.

Bila hubby bermurah hati menolong isteri terchenta dan mengangkut buang pelepah pokok keluar pagar, haruslah makcik lebih bersemangat. Hajat asal nak buat separuh dulu, tapi bila dah ada yang menemani kita bikin romantis kasi clear hari ini juga.

Gigih mengangkut pelepah pokok.

Alhamdulillah selesai tugas memangkas pokok pinang merah. Lepas ni kita fikir macamana nak hias keliling pokok tu biar nampak lebih kemas. Semoga pokok-pokok di rumah ini terus subur dan mendoakan tuan tanah berada dibawah perliharaan Allah sentiasa. Amiin. 🌹

{Cerita berkaitan boleh baca di di sini}.

Sekian. 😊

No comments:

Ganti kepala paip

Sejak beberapa bulan ini tekanan air di rumah ini seakan menurun. Air keluar pun macam malu-malu terutama di bilik air tingkat bawah. Untuk ...