Monday 24 June 2024

Aidil Adha 2024 (1445H)

Aidil Adha tahun ini jatuh pada hari Isnin, 17hb Jun 2024. Oleh kerana tiada aktiviti balik kampung, saya hanya duduk di rumah sahaja menunggu anak menantu yang tinggal berdekatan untuk balik beraya. Anak sulong sekeluarga dah pulang ke kampung mentuanya di Terengganu. Sementara menunggu anak-menantu yang lain balik, saya siapkan bahan-bahan untuk juadah hari raya. Anak-menantu no-4 menjadi orang pertama yang balik dengan membawa juadah penuh meja habuan makan petang hingga malam. 

Hubby request nasi kerabu Kelantan untuk menu dipagi hari raya. So saya buat sahaja apa yang patut dalam ruang kapasiti yang terhad berdasarkan resepi yang saya belajar dari arwah mak mentua saya dahulu. Namun, juadah wajib pada setiap hari raya haruslah rendang daging. Anak no-3 akan bawak balik lemang sebagai makan malam keluarga di malam raya dan sambung lebihan di pagi raya.

Bersolat raya bersama anak no-2.

Kami bersolat raya di Masjid Ukay Perdana. Solat Aidil Adha bermula pada pukul 8:00 pagi. So pukul 7:30 pagi kami dah bersiap untuk ke Masjid. Kali ini jemaah wanita diarahkan bersolat di tingkat atas kerana semua ruang di bahagian bawah masjid digunakan oleh jemaah lelaki. So terpaksalah makcik panjat tangga naik ke tingkat atas. Jenuh jugak, sebab sebelum itu dah menapak naik tangga dari kawasan parkir bawah masjid. By the time bentang sejadah untuk solat Tahiyatul Masjid, makcik dah semput terok. Tapi kita terima (berkorban) sahaja sebagai ujian untuk kekalkan stamina. 


Done solat sunat Aidil Adha.

Seronok pulak hubby ber-we-fi sambil menapak turun tangga ke tempat parking kereta.

By tengahari anak no-3 balik selepas berpagi raya di rumah mentua. Suasana lebih meriah dengan kehadiran cucu nan seketoi. So kita abadikan kenangan Aidil Adha dengan anak-menantu yang ada tanpa melupakan yang jauh di mata tapi sentiasa dekat di hati.

Missing anak sulong dan bongsu.

Nenek, Tok ayah dan cucu nan seketoi.

The proud Tok Ayah.

Dan seperti tahun-tahun sebelum ini, usai urusan pagi raya di rumah, hubby akan ajak keluar berjalan-jalan untuk sesi petang pulak. Kali ini kami ke The Curve, Damansara. Sambil nak cari handphone baru untuk Ummi katanya. So kita dengan rasa excited hingga ke langit ke tujuh mengikut sahaja apa-apa pilihan yang diberi. Sambil itu kita mengopi di Coffea Coffee, The Curve dan jalan-jalan cuci mata di K-Shop sebelum singgah solat Asar di surau yang disediakan dalam mall. Lepas tu sambung makan lagi. Kali ini kita early dinner di Restoran Congkak pulak. 

Ngopi @Coffea Coffee.

Early dinner @Congkak.

Alhamdulillah, done Aidil Adha untuk tahun 1445H. Walaupun dah sedia menjangka perjalanan hari raya untuk setiap tahun tetaplah kita looking forward dalam setiap perancangan. Yang penting, keakraban keluarga akan sentiasa dijaga hingga akhir usia. Semoga Allah berkati keluarga kecil ini sehingga keakhirnya. Amiin.🌹

Sekian.😊

No comments:

Ganti kepala paip

Sejak beberapa bulan ini tekanan air di rumah ini seakan menurun. Air keluar pun macam malu-malu terutama di bilik air tingkat bawah. Untuk ...