Wednesday 19 June 2024

Pondok Gazebo sempena Aidil Adha 2024

Sejak pemasangan pondok gazebo lebih tiga tahun lepas, ianya seakan terbiar begitu sahaja. Walaupun sebelum keberadaannya di rumah ini, saya selalu berangan-angan bulan bintang, tapi bila dah tersedia depan mata, minat untuk duduk-duduk bersantai terbang entah ke mana. Saya hanya sempat pasang bidai keliling pondok gazebo dan basuh lantai sekali sekala. Selebihnya hanya menjadi tempat tidur dan lepak kucing-kucing liar yang datang bertandang. (Mudah-mudahan ada pahalaku di situ).

Sejurus siap pemasangan pada 3 tahun lepas. Semuanya nampak berkilat.

Kini setelah saya mula berjinak-jinak semula dengan keindahan di halamana rindu laman sendiri, maka saya mula memberi perhatian kepada pondok gazebo yang seakan terbiar ini. 

Saya kemaskan bidai, sapu sawang, lap tiang/dinding dan basuh lantai tempat duduk.

Nafas baru. Jiran belakang rumah pun dah siap renovate rumah mereka.

Saya tebang dua pokok besar belakang gazebo itu supaya keadaan lebih terang. Saya letak beberapa hiasan yang perlu dan sediakan tikar untuk duduk-duduk santai bila cuaca teduh petang-petang. 

Dan sempena Aidil Adha tahun 1445H ini anak no-4 pasangkan lampu lip-lap lip-lap di sekeliling pondok gazebo ini. Maka berbunga-bungalah hati makcik bergambar dengan keluarga di malam raya. Walau muka sembab dan berminyak dek kalut menyiapkan juadah raya tidak menjadi halangan makcik mengabdikan kenangan.

Kita rasmikan lampu liplap liplap dimalam Aidil Adha.

Smol famili... missing anak sulong (sekeluarga) dan anak bongsu.

Alhamdulillah, keadaan tenang-tenang sahaja dimalam raya. Semoga Allah kurniakan ketenangan ini hingga akhir hayat. Amiin.🌹

Cerita sebelum ini boleh baca di sini.

Sekian.😊

No comments:

Ganti kepala paip

Sejak beberapa bulan ini tekanan air di rumah ini seakan menurun. Air keluar pun macam malu-malu terutama di bilik air tingkat bawah. Untuk ...