Thursday 19 March 2015

Majlis Bertandang, bawa hantaran? Eh?

Tanggal 14 Mac 2015 majlis menyambut menantu sebelah pengantin lelaki pulak. Orang Kedah kata bertandang. Orang Kelantan kata hantar menantu. Saudara sebelah Kelantan siap pesan bila nak pi bertandang kena bawa hadiah untuk besan pulak. Sebab masa nikah dulu kita dah bawa hantaran untuk pengantin lelaki. So kali ni kena bagi kat tok besan lah pulak. Kira macam bawa buah tangan gitu. Biasanya depa bagi kain sepasang/kain pelikat untuk besan lelaki dan kain sepasang/kain batik untuk besan perempuan. Tambah sebekas kuih manis dan lain-lain hadiah yang kita nak bagi. Biasanya kalau orang Kelantan depa bagi kuih akok, jala mas atau buah tanjung.

 

Kalau orang Kedah tak yah bawa apa-apa. Pi lenggang kangkung je. Pasal kita dah bawa hantaran masa nikah hari tu. Dah siap tukar-tukar hantaran. Tapi pengantin lelaki akan datang rumah pengantin perempuan untuk menjemput pengantin perempuan. Pastu pi ikut rombongan ramai-ramai.

Setelah berbincang akhirnya saya dan hubby sepakat untuk ikut suka hati kami je. Kami yang bawa rombongan pengantin perempuan. Pengantin lelaki tunggu sambut kat rumah dia je.  Kami bawa 5 bakul hadiah untuk besan. Kain 2 pasang, kek coklat, kuih tradisional, biskut, jem dan madu. Mula-mula saya cuma nak bagi hadiah letak dalam beg hadiah je. Tapi hubby cadang letak dalam bakul. So dah alang-alang tu saya gubah buat bakul hantaran terus. Biar nampak seragam. Bakul maintain warna putih. Ikut adat mana ntah, suka hati kami je nak bawa hantaran masa majlis bertandang. Belum pernah lagi saya jumpa orang bawa hantaran ke majlis bertandang.

Saya suka bunga warna cream ni.

Mulanya nak buat bunga pink tapi tak jadi pulak sebab pihak sana dah buat tema pink. Kami pulak semua berbaju merah bata. Takut nampak garang pulak nanti. So saya tukar jadi bunga warna putih krim supaya nampak lembut sikit. 


Dalam tupperware tu letak baulu ngan popiah gulung. Tupperware(ori) tu kira sebahagian dari hadiah. Tak perlu pulangkan. Bakul lagi satu tu letak 2 botol jem, 1 botol madu dan satu tin biskut butter.

Hadiah untuk besan. Kain sorang sepasang.

Maknya

Ayahnya

Hubby pesan kita buat je apa yang patut. Asalkan tidak melanggar syariat Islam kami ikut je mana-mana yang dirasakan sesuai. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Kami disambut meriah oleh pihak sana. Mudah-mudahan persaudaraan yang baru terjalin ini akan membawa kami ke syurga.


Depa buat tema pink sebagai meraikan warna kesukaan menantu baru mereka. 

Dua keluarga bersatu dalam lafaz keramat...




"Nak posing cemana ni? Kaki kat mana?"

"Hmm... okaylah ni"

Bersama Kak Teh aka Mak Ngah yang sentiasa ada bila diperlukan. 
Full house sebelum kena tinggal.


Bye Iman. Jaga diri dan adab sopan di rumah mertua nanti. Jangan lupa balik rumah Umi. :)

PS: Patutnya buat entry pasal nikah dulu. Tapi belum siap sebab belum dapat mood menulis.

No comments:

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...