Sunday, 12 June 2011

Seronoknya mengandung...


"Umi, macamana nak buat bubur baby?"
Saya agak terkejut dengan pertanyaan Hidayah. Sejak bila pulak Cek Mek ni minat dengan hal baby2 ni.

Masa saya anak dara dulu selalu fikir seronok nak kahwin je. Tak ada la pulak nak fikir tentang tanggungjawab. Rasanya kalau semua orang fikir tentang besarnya tanggungjawab bila dah berumahtangga ni tak ada siapa yang nak kahwin....

Yang seronoknya masa mengandungkan anak sulung dulu banyak betul petua2 dan pantang larang yang saya terima. Yang tak masuk akal pun ada. Ada ke patut saya tak boleh makan kicap dan minum kopi takut anak jadi hitam. Padahal itu je yang saya selera nak makan sebab saya alahan. Alhamdulillah tak ada pulak budak tu jadi hitam. Iman la yang paling putih . (Haha Iman, sila kembang). Anak ke2 dan ke3 saya lahir kat UK, jadi tak tak sapa nak kacau. Masa anak ke4 dan ke5, ramai yang suruh minum susu soya supaya anak yang lahir nanti putih melepak. Saya minum la juga sebab nak ambik hati, tapi tak putih pun. Apa la... percaya benda2 karut-marut tu. Astaghfirullah.

Sebenarnya nak cerita tentang susu soya ni. Saya baru terbaca kisah negatif tentang susu soya ni. Kita selalu digambar-gemburkan dengan kandungan dan kebaikan soya yang mengandungi nutrien penting dan protein, tapi kali ni saya nak kongsi sebaliknya. Hakikatnya, soya sebenarnya mempunyai kandungan bahan kimia yang berbahaya. Terutama sekali untuk kaum wanita. Antara keburukan kacang soya yang dapat saya simpulkan dari pembacaan saya ialah meningkatkan risiko penyakit barah payudara (breast cancer) di kalangan wanita serta berupaya mempengaruhi dan melembapkan minda/otak. Ia juga salah satu punca kepada proses pertumbuhan luar biasa untuk bayi dalam kandungan dan kanak-kanak.

Kajian menunjukkan kacang soya mengandungi satu bahan kimia yang menyerupai hormon estrogen (yakni hormon wanita). Bahan kimia ini jika diambil berlebihan mampu mengubah perkembangan seksual (sexual development). Mungkin mempengaruhi kejantinaan seseorang kearah kelembutan. Agak kurang sesuai untuk lelaki la kot.

Menurut Dr Jill Shneider, Prof Madya Sains Biologi di Lehigh University, Betlehem, Pensylvania, bayi yang alergik kepada susu lembu tapi diberi susu berasaskan soya merupakan satu keadaan yang berbahaya. Satu kajian makmal dibuat ke atas tikus putih menunjukkan isoflavone yang bertindak sebagai hormone estrogen dalam kacang soya mampu mempercepatkan proses tumbesaran tikus makmal.

Chemical ni kurang baik untuk bayi kerana ia bertindak seperti estrogen yang mengawal pertumbuhan lelaki dan wanita dewasa. Senang cakap, seolah-olah menggalakkan bayi membesar lebih cepat dari kadar yang sepatutnya.

Pada 1991, penyelidik Jepun melaporkan bahawa penggunaan soya serendah 30 gram sehari atau 2 sudu makan, untuk sebulan, boleh menyumbang kepada peningkatan hormone tiroid, yang menyebabkan kanser tiroid.

Nabi SAW mengamalkan pemakanan sunnah seperti kurma, kismis dan lain-lain. Memang pun ada orang syorkan makan kismis semasa mengandung akan menghasilkan anak2 yang cerah otaknya. Saya cuba juga buat yang ni tapi tak ada la beriya-iya takut terseleweng akidah pulak. Saya lebih suka membaca surah2 dari al-Quran yang Nabi SAW sarankan untuk dibaca oleh ibu2 mengandung. Antara surah2 tu adalah Surah Lukman, Yusof, Maryam disamping cuba khatam al- Quran sekurang2nya sekali sepanjang masa mengandung tu.
Apa2 pun sentiasalah berserah pada Allah atas segalanya....

Wallahualam.


Saturday, 11 June 2011

He's still there...


Before Nina was conceived I was pregnent. I never expected I'd be pregnent so soon after having Amin. I tried to sweep away the thought of having to burden myself with another baby when Amin was barely a year old. But within a month I miscarried the child. This destroyed me because whatever my circumstances I wanted that child. I wanted to have that baby and be sure that it would always know that it was loved.
I convinced myself that had the child survived he would have been a boy and I even gave him a name, Munzir! He'd be 10 now. I think about him all the time and although time heals I will never get over it. I blame myself for what happened... Astaghfirullah.

Wednesday, 8 June 2011

It's nothing, really...

A colleague (now married) commented a few days before her wedding day.
"Best la tengok Kak Mas, muda-muda lagi anak dah besar....independent pulak tu, tak menyusahkan suami". Wow! I was so flattered.

Yes I like doing things on my own. The house, the children, the job.... Iman is 19 now, which makes me feel old. Well, should I? I know 44 isn't exactly old. I know I look alright ( haha... with a bit of gravity and a few fine lines.....). People always assume I was married at a very young age when they meet my big girls or else they'd presume we are all sisters. (Iman, cepat jeles ngan umi. Haha ) Staying at UIA now, she'd come home almost every other weekend loaded with things that would mess the house. (Hehe sorry darling!) Hidayah is at MRSM PC, only coming home during school holidays. I hated it when my two big girls are away. And I feel bad about hating it. They are supposed to save me from loneliness. I was supposed to make it easier to let them go but I still hated it. We'd been such a unit, with the boys and little Nina. Nina is only 9 but she's a great company. She has the adult way about her. Sometimes I worry that she's lonely without her lovely sisters. The boys are sometimes a nuisance, but now that the big girls are away me and Nina now share a lot of stories.

I love being a mother, always did. I'm very good at it, too, I think. My children, I made sure they really be themselves, showing their true colours, when they are at home. I give all the freedom for them to exercise their right as children in the boundry of our home. I work hard to make a good home for them. I work all day at school and all evening at home, cooking, washing and ironing and tidying, listening to their stories and seeing to their homework, . And I'll always love them for what they are. I'd forgive every mistake they made because they always have their way of making me proud of them.

I have a job. I love that too. It's never going to make me rich though, but I wake up every morning and wanting to go to work. Teaching is always my passion. And I learn a lot through teaching.

Thank you Allah for granting me a good husband without whom I never be who I am. Thank you hubby for giving me all the freedom and support to run your kingdom with my own rules. (Your house, my home.. or rather our home.) May we be such a great partner in life and the hereafter.


Wednesday, 1 June 2011

Saya benci beli durian

Saya bukanlah hantu durian dan saya memang tak pandai pasal durian. Walaupun berasal dari kampung yang mewah dengan pokok2 buah kayu tapi saya memang tidak pernah taksub pasal durian. Yang paling saya suka buah ciku dan manggis.
Pokok ciku memang elok je hidup subur kat sebelah rumah saya dulu. Pantang berbuah, sayalah tukang menggumpulnya. Saya memang suka panjat pokok ciku tu. Buah ciku memang manja. Kalau nak makan buahnya kena berlemah lembut. Samada kita panjat dan petik tu buah sebiji2 dan masukkan dalam bekas ataupun pakai pengait/galah khas. Tak boleh main campak2 ke tanah je. Nanti bentan, buah jadi keras tak masak2. Pengait/galah khas pulak dibuat dari buluh, dibelah kecil2 dihujungnya dan dibentuk macam mangkuk. Nampak macam obor atau jamung. Bila kait buah tu akan masuk dalam mangkuk tu, jadi tak la berterabur kat tanah.
Kalau buah manggis senang je. Saya dan kawan2 akan berkumpul ramai2, lepas tu pakat goyang pokok manggis tu berganti2. Buah manggis yang dah matang akan gugur kesan goyangan tu. Lepas tu kami akan berebut2 kutip buah yang dah berterabur tu. Sapa yang cepat akan dapat buah manggis yang masak ranum. Biasanya saya la yang dapat buah paling baik sebab saya memang hantu manggis. Tapi saya tak bolot sorang2, orang baik hati kan selalu mendahulukan kawan.
(Gambar sekadar hiasan)
Ini bukanlah durian yang saya beli. Tak pernah nye dapat durian secanggih ni..

Kenapa saya beli buah durian? Biasa la kalau dok kat KL ni semua benda nak kena beli. Masalahnya saya asyik kena tipu je bila beli buah durian ni. Samada dapat buah yang masam, berulat atau terus buruk, hancus terus tak boleh makan. Memang sakit hati. Terkini, elok2 saya pilih konon yang elok, tetiba masa nak bayar dia tukar yang dah pecah. Saya tak perasan sangat sebab sibuk ambik duit. Anak bujang saya yang prihatin. Mahal maut pulak tu. RM15 sekilo untuk durian kawin berkulit. Saya rasa harga kulit dan biji je dah cecah RM20 sebiji. Tak patut betul. Tapi sebab anak2 nak makan beli la juga. Kalau memang betul la penjual tu niat nak menipu memang tak berkat lah perniagaan dia, rezeki untuk keluarga dia pun tak halal.
Tapi disebabkan saya tidak taksub dengan durian ni, redha je la apa yang dapat. Saya pun tak boleh sangat makan durian ni. Panas, pening rasa macam nak demam je.
Apa2 pun esok nak kena cari durian lagi sebab hubby dan anak2 nak makan pengat dan pulut durian pulak. Mudah2an Allah mudahkan semua urusan saya sepanjang cuti sekolah ni....

Girls day out.....

Saya tak ingat bila last kami gurgirls ber- outing sesama. Sejak depa dah berumah tanggga ni terpaksalah tunggu kebenaran husband memasing...