Wednesday 1 June 2011

Ciku, manggis, durian.

Saya bukanlah hantu durian dan saya memang tak pandai pasal durian. Walaupun berasal dari kampung yang mewah dengan pokok2 buah kayu tapi saya memang tidak pernah taksub pasal durian. Yang paling saya suka buah ciku dan manggis.
Pokok ciku memang elok je hidup subur kat sebelah rumah saya dulu. Pantang berbuah, sayalah tukang menggumpulnya. Saya memang suka panjat pokok ciku tu. Buah ciku memang manja. Kalau nak makan buahnya kena berlemah lembut. Samada kita panjat dan petik tu buah sebiji2 dan masukkan dalam bekas ataupun pakai pengait/galah khas. Tak boleh main campak2 ke tanah je. Nanti bentan, buah jadi keras tak masak2. Pengait/galah khas pulak dibuat dari buluh, dibelah kecil2 dihujungnya dan dibentuk macam mangkuk. Nampak macam obor atau jamung. Bila kait buah tu akan masuk dalam mangkuk tu, jadi tak la berterabur kat tanah.
Kalau buah manggis senang je. Saya dan kawan2 akan berkumpul ramai2, lepas tu pakat goyang pokok manggis tu berganti2. Buah manggis yang dah matang akan gugur kesan goyangan tu. Lepas tu kami akan berebut2 kutip buah yang dah berterabur tu. Sapa yang cepat akan dapat buah manggis yang masak ranum. Biasanya saya la yang dapat buah paling baik sebab saya memang hantu manggis. Tapi saya tak bolot sorang2, orang baik hati kan selalu mendahulukan kawan.
(Gambar sekadar hiasan)
Ini bukanlah durian yang saya beli. Tak pernah nye dapat durian secanggih ni..

Kenapa saya beli buah durian? Biasa la kalau dok kat KL ni semua benda nak kena beli. Masalahnya saya asyik kena tipu je bila beli buah durian ni. Samada dapat buah yang masam, berulat atau terus buruk, hancus terus tak boleh makan. Memang sakit hati. Terkini, elok2 saya pilih konon yang elok, tetiba masa nak bayar dia tukar yang dah pecah. Saya tak perasan sangat sebab sibuk ambik duit. Anak bujang saya yang prihatin. Mahal maut pulak tu. RM15 sekilo untuk durian kawin berkulit. Saya rasa harga kulit dan biji je dah cecah RM20 sebiji. Tak patut betul. Tapi sebab anak2 nak makan beli la juga. Kalau memang betul la penjual tu niat nak menipu memang tak berkat lah perniagaan dia, rezeki untuk keluarga dia pun tak halal.
Tapi disebabkan saya tidak taksub dengan durian ni, redha je la apa yang dapat. Saya pun tak boleh sangat makan durian ni. Panas, pening rasa macam nak demam je.
Apa2 pun esok nak kena cari durian lagi sebab hubby dan anak2 nak makan pengat dan pulut durian pulak. Mudah2an Allah mudahkan semua urusan saya sepanjang cuti sekolah ni....

No comments:

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...