Thursday, 25 October 2012

Biarlah rahsia....


"Cikgu, macamana nak tahu kita sedang bercinta?" 
Sesi ulangkaji saya selalu terselit perkara2 di luar silibus. Memang ada dalam kalangan murid2 yang boleh rapat serta boleh kongsi cerita dengan saya. Macam anak2 manja gitu.

"Awak sedang bercinta ke?"
Saya olok2 bertanya. Rasa kelakar pulak. Mana la dia tahu, kalau tidak tak kan la dia tanya saya.

"Ana ada suka kat satu awek ni. Budak sekolah ni jugak. ..." 
Sambung dia malu-malu. Haha.Jangan terpedaya. Ni bukan kes lesbian okay. Ana tu ganti diri pertama dalam Bahasa Arab. Budak-budak kat sekolah saya ni tak kira lelaki atau perempuan biasanya akan guna ganti nama ana bila bercakap dengan guru. Sangat halus budi bahasa mereka. Kalau antara mereka biasanya depa guna  aku engkau je. 

Saya merenung matanya. Biar betul budak ni. Baru form 3 kot. Dia tersenyum. Boleh tahan  manisnya. Macam nak buat menantu pulak. Kalau zaman nenek saya dulu dah layak jadi ayah agaknya.

"Tapi dia tak tahu cikgu. Ana suka datang sekolah. Kalau ana tahu dia ada kat sekolah pun dah rasa lega. Nampak dia dari jauh pun dah okay....." 
Dia menyambung lagi bila saya hanya berdiam diri membiarkan dia bercerita. Sah! Memang budak ni sedang dilamun cinta. Fitrah remaja.

"Tapi ana tak nak couple. Berdosa cikgu.." 
Bagus pemahaman budak ni. Bersopan santun dan berbudi bahasa. Tak sesia ibu-bapanya menyekolahkannya di al-Amin. Saya rasa ramai budak2 perempuan yang menaruh hati dalam diam dengan dia ni. 

" Okay la tu, tak yah couple. Biar je dia tak tahu. Kalau betul awak suka kat dia awak study rajin-rajin. Everytime awak teringat kat dia awak study maths banyak-banyak, buat semua soalan yang cikgu suruh..." 

Saya sangat percaya pada cinta sejati. Cinta sejati tak perlu diungkap. Cukup dengan cita-cita ingin membawa bakal pasangan kita ke syurga dan sentiasa berusaha ke arah itu. Sentiasa berdoa supaya Allah memudahkan jodoh untuk kita. Rindu-rinduan itu adalah fitrah orang bercinta. Tidak salah untuk merindu. Cuma perlu halakan rindu itu ke jalan yang halal. 

Alhamdulillah masa percubaan PMR hari tu dia mendapat keputusan cemerlang dalam subjek matematik. Sangat bangga dia memberitahu keputusannya.

Dia: “Cikgu, Maths ana dapat A cikgu.” 

Saya: "Wah ni cinta sejati  la nih"

Dia: “Cikgu nak tahu ke sapa awek tu?”

Saya: “Tak pe. Biarlah rahsia. Tiba masa nanti awak hantar je kad untuk saya.”

Dia tersenyum lebar. Saya yakin hanya dia yang tahu maksud senyumannya itu.
Apa-apa pun saya saya yakin dengan bimbingan yang betul dia dapat membimbing hati dan perasaannya ke jalan yang diredhai Allah.Wallahualam.

Sunday, 14 October 2012

Akhirnya berbaldu merah...

Saya dah lama mengidam nak buat kek Red Velvet. Saya bukan peminat kek pun tapi nama red velvet ni macam glemer pulak bila disebut. Rasa macam bagus je kalau berjaya buat kek ni. Sebelum ni saya buat kek main belasah je. Saya main campur je apa2 bahan kek yang ada kat dapur tu maka jadilah kek span/ kek butter. Ini memang kek versi malas tahap maksimum. Kalau rajin sikit saya tuang je cordial sunkist oren, jadi kek oren. Kekadang up sikit jadi kek coklat moist. Kalau rajin lagi dapat la makan kek gula hangus atau cheese cake yang berlayer tu.
Tapi hari ni memang saya bertekad untuk merealisasikan (ewah!) impian saya tu. Seperti biasa resepinya akan diubah suai mengikut tahap kerajinan dan stok bahan kek yang ada.
Bahan-bahan kek:
2 1/2 cawan tepung yang dah diayak 
2 sudu besar serbuk koko
1 1/2 cawan margerin
2 cawan gula kastor 
2 biji telur 
1 sudu teh esen vanilla
1 cawan buttermilk*
2 sudu besar pewarna merah 
1 sudu teh cuka 
1 sudu teh baking soda
* kalau takde buttermilk jangan susah-susah, ambil susu segar pada suhu bilik (saya guna susu sejat carnation je sebab malas nak tunggu susu segar tu berada pada tahap suhu bilik) kemudian tambahkan 1 sudu besar cuka @ lemon juice. biarkan selama 5-10 minit.
Cara membuat kek
preheat oven: 175 c
1) ayak serbuk koko dan tepung dalam satu bekas dan kacau.
2) campurkan buttermilk dengan pewarna merah @ pink
3) dalam bekas lain, pukul (saya pakai mixer) margerin sampai kembang , kemudian tambah gula dan pukul lagi sampai kembang dan sebati. Masukkan vanilla esen, pukul lagi. Masukkan telur satu persatu. (Lepas satu biji telur, mix. Kemudian masukkan satu lagi telur dan mix lagi).
4) Kemudian masukkan tepung dan koko yang sudah diayak secara berselang seli dengan buttermilk. (Masukkan tepung, kacau dengan senduk, jangan guna mixer nanti berterabur. Pastu masukkan buttermilk kacau lagi sampai habis kesemuanya).
5) Bila dah sebati, dalam bekas lain, campurkan 1 sudu teh soda bikabonat dan 1 sudu teh cuka sampai ada bubbles. Lepas tu cepat-cepat masukkan dalam adunan tadi. Kacau kemudian terus masukkan dalam loyang. Terus bakar selama 45-50 minit atau sampai masak bergantung pada jenis oven. Oven saya ni kecik dan slow. Jadi kena buat 2 trip.
6) bila kek dah masak, sejukkan dalam peti ais beberapa jam.. Supaya senang nak dibelah nanti, sebab lepas masak ni, kek agak fragile. Takut bersepai pulak.
7) Kemudian terpulanglah nak belah 2 @ 3 @ 4. Saya belah jadi 3 lapis je. Setiap lapis tu sapukan cream cheese frosting. Kemudian dah siap sejukkan lagi dalam peti ais sehari  semalam boleh, beberapa jam pun boleh. 

Cream cheese frosting: 
250gm cream cheese (saya guna philadelphia)
30gm butter (saya guna margerin)
1 sudu besar perahan lemon @ lime (saya guna sebelah limau nipis je, perah airnya)
1 sudu besar esen vanilla
1 sudu besar susu segar (saya guna susu sejat carnation)
1 cawan gula ising
Caranya gunakan electric mixer, mix cream cheese sampai kembang. Masukkan bahan-bahan lain.. butter + perahan limau + esen vanilla + susu segar + gula ising. Kacau lagi. Lepas tu hias pada kek tadi.

 Chip coklat atas`kek tu Amin yang susun sempena birthday dia hari ni.
Dah 13 tahun dah usia anak bujang saya yang seorang ni.
"Sedapnya kek umi..."
 Haha..anak2 memang pandai menghibur hati saya. Tak tahu lah sempat ke tidak 2 orang anak dara saya yang jauh di mata tu merasa 'kek umi yang sedap' tu. Anak bujang tu pulak asyik buka peti ais je.Nampak sektor kek tu dah makin mengecil. Hmmm!! 

Saturday, 13 October 2012

berdoalah wahai anak yang soleh..

"Iman dah solat? Dayah? Ein, Amin, Nina..."
Itu adalah soalan biasa saya kepada anak2 setiap kali bersua. Ewah macam jarang bersua pulak... Sebenarnya saya suka bertanya tentang solat mereka. Setiap hari bahkan setiap kali masuk waktu solat sekiranya saya tidak bersolat bersama mereka, saya akan bertanyakan  tentang solat mereka.

" Umi ni..orang dah solat la. Baru tadi salam umi kan? " Kadang2 saya macam dah nyanyuk pulak asyik bertanya saja. Itu kalau masa saya tak solat la. Uzur. Sungguh, dalam fasa menjelang usia emas ni, saya sangat mengharapkan anak2 boleh menjaga solat mereka tanpa arahan saya, boleh menjaga solat waktu mereka walau di mana saja. Iman, walaupun dah masuk usia 20 tahun masih tak lepas dari soalan saya.
Kenapa?
"Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Apabila seorang anak Adam mati putuslah amalnya kecuali tiga perkara: sedekah jariah, ilmu yang memberi manfaat kepada orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya."
(Hadith Sahih - Riwayat Muslim dan lain-lainnya)
Kenapa saya mengharapkan anak2 untuk berdoa untuk saya bila saya tiada kelak?
Saya berasa amalan saya semasa hidup sangat sedikit. Kalau ada amalan pun belum kira yang ikhlas dan tak ikhlas lagi. Nak kena tolak lagi. Saya tiada banyak harta untuk disedekah menjadi amal jariah. Saya juga tak punya ilmu untuk memberi manfaat kepada orang lain. Saya hanya punya anak2 yang saya harus didik menjadi anak2 soleh dan solehah dan memastikan mereka sentiasa berdoa untuk saya nanti. Masa terbaik untuk mereka berdoa ialah selepas solat. Kalau solat pun mereka tidak jaga bagaimana mungkin mereka akan berdoa untuk saya nanti. Jadi dengan baki usia yang saya ada ini saya akan pastikan mereka menjaga solat mereka. Pentingkan diri sendiri? Oh sudah semestinya. Siapa lagi yang akan mendoakan saya kalau bukan mereka.
Allah berfirman:
 Sesungguhnya solat itu merupakan kewajiban yang ditentukan atas kaum Mu’minin.  (an-Nisa : 103)
Dan saya sangat percaya titik tolak menjadi seorang yang soleh/solehah adalah melalui solat. Solat yang sempurna akan melahirkan manusia yang sempurna. Sungguh. Kalau ada sesuatu yang tak kena semak balik amalan solat kita. Tak perlu bercakap tentang dunia kalau solat pun tunggang-langgang.

Rasulullah s.a.w pernah ditanya: Apakah amalan yang paling utama? Baginda menjawab, Solat pada waktunya .
Rasulullah s.a.w. bersabda, (mafhumnya:) "Solat lima waktu diwajibkan ALLAH atas hamba-hambaNya. Sesiapa melakukannya dan tidak mengsia -siakan sesuatu darinya kerana meremehkan haknya, maka untuknya di sisi ALLAH ada janji bahawa akan memasukkan dia ke Syurga.

Dengan menjaga solat mereka bukan sahaja boleh menuntut janji Allah bahkan mudah-mudahan doa mereka nanti boleh meringan dosa2 saya. Amin.

Wednesday, 10 October 2012

Kemucut oh kemucut bila nak habis...


Hari ni pepagi lagi saya dah mengerjakan halaman saya yang penuh kemucut tu. Sebenarnya sejak petang semalam lagi saya dah mula kerja mencabut kemucut tuh. Tapi sebab sibuk menunggu pak cik plumber tu siapkan kerja paip anak bujang saya yang asyik rosak tuh, tak cukup masa nak mengabeskan kerja saya. Sedar2 dah maghrib.
Sebenarnya dah lama saya dok tension bab kemucut nih. Dah puas dah saya minta tolong Mr Google selesaikan masalah saya tapi masih tak nampak jalan. Saya pernah tanya Pak Cik Aji nursery, tapi dia pun tak tau macamana nak basmi kemucut ni. Mungkin kena pakai racun rumpai kot. Tapi manalah ada kudrat saya nak memikul tong racun tu pulak. Nak tak nak terpaksalah saya cabut/potong kemucut tu satu persatu. Bayangkan!! Dengan keluasan tanah 20x80 kaki!!  Mampu? Redha je lah. Sekurang-kurang dapat pahala sabar. Dapat juga keluar peluh. Exercise tuh. Tak perlu susah payah nak pi jogging. Alhamdulillah di sebalik kesukaran ada hikmahnya.

Monday, 8 October 2012

My little garden

Esok PMR dah nak bermula. Seperti biasa sekolah saya akan bercuti bagi memberi ketenangan kepada calon PMR menghadapi peperiksaan dengan tenang. Bagus kan? Sempat la saya nak membelai kembali pokok2 saya yang dah kekurangan kasih sayang tuh. Untuk anak2 murid saya yang bakal menjawab Subjek Matematik, saya doakan mereka dapat berdepan tugasan mereka dengan tenang. Melihatkan usaha mereka saya yakin Allah akan membantu mereka bersesuaian dengan usaha mereka.

Bunga ros saya dah mula mengeluarkan bunga2 untuk musim kedua. Ada sebatang je pun. Baru ni dah tinggal batang je sebab daunnya kering kontang tak sempat siram. Sungguh zalim tuannya ini. Setelah bertaubat dan berjanji tidak akan mensia-siakannya lagi, saya siram setiap hari. Berselawat. Alhamdulillah ia masih bertahan. Akhirnya keluar pucuk baru. Selepas seminggu mula berbunga semula. Kalau musim lalu hanya ada 3 kuntum, tapi musim kali ni dah ada 4 kuntum. Nampak macam nak berbunga lagi.

(Entah apa kaitan ...)

Halo di langit al-Amin

"Kak Masniah, cuba tengok kat langit.." 
Masa tu hari Selasa  2 Oktober pukul 12.30pm. Saya baru keluar bilik guru nak pi lunch date ngan Mr Hubby. Saya cuba pandang ke langit tapi rasa berpinar sebab cahaya matahari agak terik. Cuba pandang lagi sekali. Baru nampak fenomena yang tak pernah dilihat sebelum ni. Sungguh.Hayat hidup saya tak pernah tahu ada fenomena begitu.. peghak sungguh. Mana ada benda-benda pelik macam ni berlaku di langit al-Amin. 
Agak excited saya pun snap la beberapa keping gambar sebagai kenangan. Tak boleh tengok dengan mata kasar. Bahaya. Rasa macam betul2 atas kepala, rendah sangat, menaungi seluruh bumi al-Amin. Cikgu2 lain pun mula turun ke Dataran Sekolah melihat ke langit. Ramai jugak pakat snap gambar. Murid2 pun mula keluar kelas untuk sama2 melihat fenomena pelik tu. 

Fenomena halo di langit al-Amin

Sambil2 tunggu makanan siap saya tunjuk gambar tu kat hubby. Padan muka saya kena gelak.
"Mula la tu nak buat cerita pelik. Biasa la fenomena macam tu. Kalau Allah nak buat, apa2 pun Dia boleh buat... Jangan nak kaitkan dengan cerita karut marut pulak..." Hahah.. komen dari seorang pensyarah. Kita cikgu biasa ni dengar je la. Saya ni pulak selalu nak kaitkan apa2 yang berlaku sebagai amaran Allah.

Esoknya dengan bantuan Mr Google, alhamdulillah saya dapat belajar benda baru.
"Halo merupakan fenomena semulajadi yang berupa lingkaran cahaya di sekitar matahari atau bulan yang kadang kala boleh berlaku pada sumber cahaya lain seperti lampu jalan.
Menurut kenyataan Agensi Angkasa Negara (Angkasa), terdapat pelbagai jenis Halo secara umumnya muncul disebabkan kristal ais pada awan cirrus sejuk yang berada pada ketinggian lima hingga 10 kilometer di lapisan atas troposfera.
Pelangi yang mengelilingi matahari memberikan kesan semulajadi apabila cahanya berinteraksi dengan jaluran kristal ais yang terdapat dalam awan sirus di lapisan atas troposfera.

Kristal berkenaan bertindak umpama prima, memberikan kesan refleks kepada matahari untuk menyebarkan cahaya pelangi yang berwarna-warni di sekeliling matahari.
Ia bergantung pada bentuk dan arah kristal ais, cahaya matahari yang dipantul dan dibiaskan oleh permukaan ais berbentuk prisma sehingga sinaran matahari terpecah kepada beberapa warna kerana kesan sebaran udara dan dipantulkan ke arah tertentu, sama seperti kejadian pelangi.
Angkasa dalam kenyataannya dinasihatkan orang ramai agar berhati-hati apabila melihat atau merakamkan gambar Halo secara telus tanpa penurus matahari kerana ia memberi kesan yang merbahaya kepada mata."

Sebenarnya semua penduduk Lembah Kelang berpeluang menyaksikan fenomena tenghari itu. Bertuah la.Tu la sebelum ni saya jarang nak melmandang ke langit dan berfikir tentang alam. Sungguh, kalau kita suka memandang ke langit memang banyak perkara menakjubkan untuk kita berfikir.

"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi ulul albab. (iaitu) orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri ataupun duduk ataupun dalam keadaan berbaring, dan mereka banyak berfikir tentang penciptaan langit dan bumi kemudian berkata, 'Wahai Tuhan kami, tidaklah Engkau ciptakan ini dengan sia-sia. Maha suci Engkau, maka peliharalah kami daripada seksa neraka."(Ali Imran ayat 190-191)

“Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis, kamu sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Yang Maha Pemurah sesuatu yang tidak seimbang. Maka lihatlah berulang-ulang, adakah kamu lihat sesuatu yang tidak seimbang? Kemudian pandanglah sekali lagi nescaya penglihatanmu akan kembali kepadamu dengan tidak menemukan sesuatu cacat dan penglihatanmu itu pun dalam keadaan payah.” (al-Mulk: 3 – 4)
Wallahualam.

Wajah kita amanah kita.....

Kata orang kalau nak cantik mesti rajin. Pada saya cantik itu subjektif. Bak kata pujangga... "Beauty is on the eye of the beholder......