Thursday 25 October 2012

Biarlah rahsia....


"Cikgu, macamana nak tahu kita sedang bercinta?" 
Sesi ulangkaji saya selalu terselit perkara2 di luar silibus. Memang ada dalam kalangan murid2 yang boleh rapat serta boleh kongsi cerita dengan saya. Macam anak2 manja gitu.

"Awak sedang bercinta ke?"
Saya olok2 bertanya. Rasa kelakar pulak. Mana la dia tahu, kalau tidak tak kan la dia tanya saya.

"Ana ada suka kat satu awek ni. Budak sekolah ni jugak. ..." 
Sambung dia malu-malu. Haha.Jangan terpedaya. Ni bukan kes lesbian okay. Ana tu ganti diri pertama dalam Bahasa Arab. Budak-budak kat sekolah saya ni tak kira lelaki atau perempuan biasanya akan guna ganti nama ana bila bercakap dengan guru. Sangat halus budi bahasa mereka. Kalau antara mereka biasanya depa guna  aku engkau je. 

Saya merenung matanya. Biar betul budak ni. Baru form 3 kot. Dia tersenyum. Boleh tahan  manisnya. Macam nak buat menantu pulak. Kalau zaman nenek saya dulu dah layak jadi ayah agaknya.

"Tapi dia tak tahu cikgu. Ana suka datang sekolah. Kalau ana tahu dia ada kat sekolah pun dah rasa lega. Nampak dia dari jauh pun dah okay....." 
Dia menyambung lagi bila saya hanya berdiam diri membiarkan dia bercerita. Sah! Memang budak ni sedang dilamun cinta. Fitrah remaja.

"Tapi ana tak nak couple. Berdosa cikgu.." 
Bagus pemahaman budak ni. Bersopan santun dan berbudi bahasa. Tak sesia ibu-bapanya menyekolahkannya di al-Amin. Saya rasa ramai budak2 perempuan yang menaruh hati dalam diam dengan dia ni. 

" Okay la tu, tak yah couple. Biar je dia tak tahu. Kalau betul awak suka kat dia awak study rajin-rajin. Everytime awak teringat kat dia awak study maths banyak-banyak, buat semua soalan yang cikgu suruh..." 

Saya sangat percaya pada cinta sejati. Cinta sejati tak perlu diungkap. Cukup dengan cita-cita ingin membawa bakal pasangan kita ke syurga dan sentiasa berusaha ke arah itu. Sentiasa berdoa supaya Allah memudahkan jodoh untuk kita. Rindu-rinduan itu adalah fitrah orang bercinta. Tidak salah untuk merindu. Cuma perlu halakan rindu itu ke jalan yang halal. 

Alhamdulillah masa percubaan PMR hari tu dia mendapat keputusan cemerlang dalam subjek matematik. Sangat bangga dia memberitahu keputusannya.

Dia: “Cikgu, Maths ana dapat A cikgu.” 

Saya: "Wah ni cinta sejati  la nih"

Dia: “Cikgu nak tahu ke sapa awek tu?”

Saya: “Tak pe. Biarlah rahsia. Tiba masa nanti awak hantar je kad untuk saya.”

Dia tersenyum lebar. Saya yakin hanya dia yang tahu maksud senyumannya itu.
Apa-apa pun saya saya yakin dengan bimbingan yang betul dia dapat membimbing hati dan perasaannya ke jalan yang diredhai Allah.Wallahualam.

1 comment:

Anonymous said...

siapa lah dia tu haha. misteri sungguh haha. rindu cikgu :'\

Aidil Fitri 2024 (1445H) @Ukay Perdana

1 Syawal tahun ini jatuh pada hari Rabu, 10hb April 2024 selepas 29 hari rakyat Malaysia berpuasa. Pada petang sebelum pengumuman hari raya ...