Tuesday 13 November 2012

Betul ke pisang tidak berbuah dua kali...

Saya memang suka makan pisang. Masa kecik2 dulu saya selalu beli pisang 3 biji sekupang. Tak tau pun apa nama pisang tu. Tapi warna dia hijau je walaupun dah masak. Itu lah pisang yang paling murah kat kampung saya. Sampai sekarang saya tak tahu nama pisang tu. Pak cik yang jual tu tanam sendiri. Bila dah masak dia gantung je tandan pisang tu kat kedai dia. Kalau ada orang nak beli baru dia potong dari tandannya supaya pisang tu masak semulajadi.
Sekarang ni pisang yang dijual dah siap dipotong mengikut sikatnya. Cantik je depa susun dan gantung kat kedai buat macam hiasan. Kalau nak beli pisang sepatutnya pilihlah pisang yg tangkainya masih hijau & segar. Itu maksudnya pisang tu masak sebab dah cukup matang bukan sebab kena peram dengan kabait.

"JANGAN sesekali beli pisang yang buahnya nampak cantik kuning tetapi tangkai/tandannya yang disisir sudah beransur kering, kecut atau hampir kehitaman... itu tandanya pisang tu belum cukup matang tetapi dipaksa masak dengan cara diperam menggunakan bahan kimia kabait yang tidak elok untuk kesihatan....
Amalan memeram buah-buahan menggunakan kalsium karbida atau kabait di kalangan petani di negara ini didakwa mampu menghilangkan daya ingatan pengguna termasuk kecacatan bayi ketika lahir.
Hasil kajian Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) itu mendapati bahan kimia tersebut kini digunakan secara meluas oleh petani yang mengusahakan tanaman pisang, betik, nenas, cempedak, mangga dan ciku supaya cepat ranum sebenarnya merbahaya.
Difahamkan, secara umumnya penggunaan kalsium karbida adalah untuk kerja-kerja kimpalan, memateri keluli besi dan berfungsi menyalakan api pelita.
Antara kesannya kepada saraf dalam jangka masa pendek adalah sakit kepala, pening, mengantuk dan kejang otot manakala jangka panjangnya pula ialah hilang daya ingatan."
Sumber : Internet

Satu lagi buah yang saya suka makan ialah buah ciku. Masa kecik dulu saya petik sendiri je kat tepi rumah.Samada saya panjat atau kait pakai galah. Lepas tu peram tunggu dia masak. Peram biasa. Tak letak apa2 pun.Tapi sejak keluar dari kampung saya dah jarang makan ciku. Sebab kalau nak makan kena beli. Lepas makan asyik pening je. Side effect kabait agaknya...
Alhamdulillah sejak berjinak2 dengan alam ni, saya dah mula mengutip hasil yang tidak disangka.

 Hasil tebangan anak bujang saya. Tebang pakai pisau dapur je. Buah pisang pertama hasil dari ladang....Yang sebelah kiri tu pisang serendah. Yang kanan tu saya kurang pasti. Puas lah saya meng'google' cari nama pisang tu. Nampak macam pisang emas. Tapi macam kecik je.

Pisang ni memang kecik molek. Sebesar ibu jari kaki dewasa je. Sebiji dah kena makan tupai. Kawasan rumah saya memang banyak tupai.

"Pisang lemak manis la. Tu pun tak tahu." Terel juga En Hubby tentang pisang ni. Maklum la masa kecik dulu En Hubby ada kebun pisang.
"Lepas ni tebang pokok pisang tu. Kita tak nak pisang berbuah dua kali." Macam berkias la pulak. Lepas ni nak kena pi kedai beli parang nak tebang pokok pisang tuh.
Apa-apa pun mudah2an banyak lagi hasil yang akan menyusul selepas ini.

No comments:

Sinki Dapur Tersumbat Lagi

Sejak balik dari bercuti ni banyak pulak kerja-kerja maintenance yang perlu dilakukan di rumah ini. Alhamdulillah, saya masih diberi kekuata...