Wednesday 14 November 2012

Maal Hijrah, tahun baru azam baru...


“Add Maths failed, Prinsip Akaun failed. Apa ni?”.
"Ada cikgu dalam rumah pun failed juga? Kena hantar tuisyen ni.." Sangat jujur pernyataan En Hubby.

Entah kenapa, tiba-tiba saja saya rasa terguris dengan pernyataan jujur itu. Berkali-kali saya muhasabah diri. Sungguh, saya tidak suka memaksa anak2 untuk belajar. Saya lebih suka mereka belajar atas kesedaran sendiri. Alhamdulillah anak-anak dara saya sangat suka belajar. Tak perlu disuruh. Mereka dah siap jadual waktu sendiri. Saya hanya pantau dan ajar mereka sambil2 masak, sambil kemas rumah atau sambil lipat kain. Kekadang mereka sendiri akan berdiri sebelah saya bertanya soalan semasa saya sibuk membasuh pinggan-mangkuk atau menjemur kain. Saya tidak perlukan jadual waktu yang khusus untuk mengajar mereka. Saya sentiasa ada untuk mereka…anytime, anywhere. Hoho…supermum gitu.

Iman dan Hidayah budak Add Maths. Dua2 dapat A+ dalam SPM. Hidayah ambik Prinsip Akaun sebagai subjek tambahan, dapat A+ juga. Bangga? Sudah semestinya. Bukan sebab saya, tapi sebab Allah izin, atas usaha yang telah mereka lakukan. Bukankah Allah itu Maha Adil.

Anak bujang saya sangat berbeza. Jarang nak duduk bersama saya. Puas la saya bertanya ada homework ke tidak. Dah siap ke belum? Barang sekolah cukup ke tidak? Dah redi ke nak pereksa? Berkali2 ditanya jawapannya tetap sama. Semua okay je. Malam sebelum pereksa baru nak duduk study bersama. Itu pun setelah dipaksa. Suatu benda yang saya benci, terpaksa memaksa anak untuk belajar.

"Tu la... kita kena dengar cakap umi. Baru la berkat. Aku tak gi tuisyen pun dapat A+. Hidayah tu lagi lah. Asyik tido pun dapat A+. Tak payah tuisyen-tuisyen. Dengar je cakap umi... Study je ngan umi kat rumah rajin-rajin. Tak payah nak susahkan umi nak kena gi hantar gi ambik pulak...." Huh bila Iman bersuara.

Tuisyen. Saya tak pernah sukakan benda ni. Katalah apa pun. Bagila hujah apa pun, saya tetap anti tuisyen. Selagi boleh saya lebih suka anak2 belajar di rumah bersama saya. Rasa sesia je hidup kalau tak dapat ajar anak sendiri.

Tetapi ramai ibu bapa yang suka menghantar anak ke pusat2 tuisyen yang membiak sekarang ni. Sering juga ibu bapa bertanya kepada saya samada perlu tak mereka hantar anak mereka ke kelas tuisyen. Setiap kali pula, jawapan saya ialah tak perlu. Apa yang perlu mereka buat adalah memantau kerja rumah anak2 mereka. Sebagai seorang guru, saya rasa saya akan rasa sangat malu untuk memberitahu ibu bapa anak murid saya supaya menghantar anak mereka menghadiri tuisyen. Bukankah itu menunjukkan kegagalan saya untuk mengajar anak mereka dengan sempurna sehingga anak mereka memerlukan seorang guru lain untuk membantu saya menyempurnakan tanggungjawab saya?

Bagi saya tuisyen adalah untuk mereka yang tidak cukup dengan apa yang telah diajar dalam kelas dan  ingin tahu dengan lebih mendalam lagi tentang topik tersebut. Bukanlah untuk mereka yang tidak faham apa yang diajar dalam kelas. Kalau tak faham dalam kelas sepatutnya murid itu terus bertanya guru. Minta guru itu mengadakan kelas tambahan. Kalau cikgu tu nak layan la… Kalau tidak pun boleh buat study group.

Dalam bab ulangkaji di rumah saya memang garang. Saya hanya terangkan sesuatu perkara tu dua atau tiga kali je. Kalau tak paham-paham jugak memang cari pasal lah. Sebab tu la kot anak bujang saya tu malas nak buat kes ngan saya. Malas nak dengar umi marah2. Kat sekolah mungkin anak murid saya kata saya cikgu yang baik..ehem. Saya tak mudah marah2. Tapi kalau dengan anak sendiri saya memang cepat naik suara. Sebab tu saya tidak pernah mengajar kelas anak sendiri.

“Budak lelaki ni lain sikit. Memang kena paksa…. Kalau tak larat nak paksa, hantar je pi tuisyen.” Tegas bunyinya.

Saya hanya ada dua opsyen. Tuisyen memang out. Kalau terpaksa memaksa, itulah yang akan saya lakukan. Kata orang, SPM bukan segalanya. Tapi tidak bagi saya. Dizaman serba canggih ini semua anak perlukan SPM. Jangan nafikan hak mereka hanya kerana kita tak kisah.

Masih belum terlambat. Dalam masa berbaki ini saya tanamkan azam untuk memaksa anak bujang saya rajin belajar. Biarlah SPMnya tahun depan menjadi penentu. Mudah2an niat saya ini  tersimpan di sisi Allah, menjadi kebaikan saya di akhirat kelak
Selamat menyambut Awal Muharram 1434…….

1 comment:

fathy~ said...

cikgu ni, buat saya rasa nak nangis lah baca post cikgu ni. sabar ye cikgu ;)

saya penstalker terbaik cikgu hihi ;D

60 Days In UK: Rumah Sewa 4

Jumaat, 15hb Mac 2024 Hari ini dah masuk hari ke-44 kami berada di bumi bertuah ini. Kalau ikut orang bersalin, masa ni dah habis tempoh ber...