Friday, 28 September 2012

Ala omak kawenkan aku.....cerita siteruna

Kalau lah anak bujang saya tiba-tiba minta izin nak kawen sekarang mau nazak saya agaknya. Isk..isk belum SPM tuh. Walaupun handsomenya mengalahkan ayahnya..(hihi sori hubby), makan pun kadang2 nak umi suap..erm sapa la yang sanggup nak buat menantu.


Walaubagaimanapun saya kena bersedia sekiranya anak bujang saya benar2 ingin menikah muda. Dia juga wajib melalui screen test saya sebagaimana yang dilalui oleh bakal menantu lelaki saya. Hoho....siap kau!!

Pertama sekali, ibubapa telah banyak mengenal dunia atau lebih dahulu makan garam. Sebab itu, mereka akan memerhati secara keseluruhan dan mudah nampak sesuatu yang tidak sesuai untuk anak mereka.
Tak payah lah nak berhujah panjang lebar tentang kebaikan berkawen muda kepada ibubapa. Mereka sangat arif tentang itu. Tak payah nak tunjuk pandai tentang sesuatu yang kita belum lalui. Ibubapa dah merasai pengalaman pahit manis berumahtangga. Tak payah nak bawa hadis dan ayat-ayat al-Quran bagai. Kalau ibubapa tak benarkan, tak payah kawen. Tunjukkan kita ni anak lelaki macho yang tak akan merengek-rengek minta benda yang orang tak kasi. Bersabar. Bersabar. Bersabar.

Tapi masalah akan timbul apabila anak2 bujang ni bersikap degil tak mendengar kata. Sibuk la mencanang yang dia sudah ada yang berkenan di hati, konon ingin menjaga mata,hati dan kemaluan,nak mencari ketenangan jiwa,mencari teman dalam pelajaran, kehidupan dan perjuangan supaya lebih fokus.. Hamboih!

Satu fakta yang anak lelaki perlu faham ialah kebanyakan ibu tidak suka ada perempuan lain dalam hidup anak bujangnya secara tiba-tiba melainkan ibu pernah tahu dan ikuti perkembangan hubungan anaknya itu. Sebab tu la dari awal lagi kita kena bersikap terbuka. Jangan malu berkongsi rahsia dengan ibu. Kalau dari awal lagi ibu dah merestui hubungan kita, insyallah ibu sendiri yang akan bagi motivasi untuk kita menikah. Sebab? Seorang ibu tak akan sanggup membiarkan anak bujangnya berlama-lama dalam dosa. Tapi sebelum dapat green light tuh kenalah buktikan yang kita tu layak jadi suami. Jangan hanya tergedik-gedik nak menikah tapi mandi wajib pun tak lepas lagi. Sekurang-kurangnya dapat dean's list masa asasi....

Kamu masih muda. Bina kemampuan dulu, kerja, kumpul duit.Kamu masih belajar, fokus pada belajar. Nanti bila kahwin, tanggungjawab keluarga lagi, mampu ke kamu nak terus belajar? Silap-silap gagal dalam pelajaran.Kamu belajar pun mak ayah yang bagi duit. Kamu nak kawin, siapa nak tanggung anak bini nanti? Nak bagi dorang makan pasir?”

Banyak lagilah. Samada nadanya keras atau memujuk, isinya sama. Kebanyakan ibubapa tidak akan membenarkan anak bujangnya berkahwin di usia muda atau waktu masih belajar. Tak payah nak melenting. Ianya hanya menunjukan sikap kita yang tidak matang. Plan satu persatu. Yelah dah kita  yang nak, kenalah  usahakan. Ini bukan cerita filem Melayu, jadi Mat Rempit pun boleh jadi menantu orang kaya. Ini adalah realiti kehidupan yang kita tak tahu apa akan jadi pada kita di masa akan datang.

Sabar dulu. Guna pendekatan pujuk-memujuk. Pujuk dulu hari ini, cakap elok-elok nak kahwin. Kalau tak dapat izin, diam dulu. Balik cuti semester nanti, pujuk lagi sekali. Tak bagi lagi, 2 bulan kemudian pujuk lagi. Begitulah seterusnya. Tak payah bersyarah panjang-panjang. Ibubapa dah faham keinginan anak. Cuma tak nak benarkan je.

Sebab? Depa tu risau kalau tengok anak bujang mereka tu macam tak layak je naik pangkat jadi suami.. Bernikah dalam usia yang muda, apatah lagi sedang belajar, bukan suatu yang mudah walaupun sudah ramai orang berjaya melakukannya. Alasan-alasan ataupun hujah yang ibu bapa timbulkan, banyak menyentuh tentang kemampuan ekonomi, kemampuan belajar dan kemampuan mengurus keluarga.

Tak perlu berbahas dengan ibubapa tentang kemampuan kita. Kalau kita boleh bangun solat subuh tanpa dikejut pun sudah cukup bagus. Mampu? Boleh jaga solat 5 waktu tanpa culas. Boleh menjadi imam pada ibu dan adik2. Sanggup pikul dosa sendiri. Dosa bakal isteri dan anak-anak. Mampu? Boleh membahagi masa dengan baik. Mampu? Balik cuti semester boleh menolong kerja di rumah tanpa diminta. Mampu? Result pereksa 3 pointer. Mampu? Jangan bagi alasan tak dapat result bagus sebab tension tak dapat kawen. Jangan nak merajuk-rajuk sampai mengugut-ugut tak nak balik cuti semester. Kompem tak kawen la sampai tua…

Buktikan kita layak memikul tanggungjawab. Ibu bapa akan terus menilai kita dari masa ke semasa. Kalau ibubapa masih tak izinkan juga ingatlah,

Abu Sa‘id al-Khudri radhiallahu ‘anh berkata:
Sesungguhnya seorang lelaki dari Yaman telah berhijrah kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam (untuk berjihad) lalu baginda bertanya: “Adakah kamu mempunyai seseorang di Yaman?”Dia menjawab: “Ibubapa aku.” Rasulullah bertanya: “Adakah mereka memberi izin kepada engkau?”Dia menjawab: “Tidak.”Rasulullah bersabda: “Kembalilah kepada mereka berdua dan mintalah izin dari mereka berdua.Jika mereka mengizinkan engkau maka berjihadlah akan tetapi (jika tidak)maka berbuat baiklah kepada mereka berdua.”

Kalau nak pi berjihad pun kena minta izin, inikan pula nak kawen. Kawen muda pulak tu. Jangan mulakan kehidupan rumahtangga kita dengan asas yang tak elok. Kalau ibubapa tak izinkan, belajar lah untuk taat. Mudah-mudahan dengan asas yang baik itu rumahtangga yang bakal kita bina nanti akan kukuh. Bakal isteri juga akan lebih mentaati kita sekiranya kita sendiri taat pada ibubapa.Ya, kawen memang seronok tapi bukan calang-calang anak muda yang boleh menjayakannya.Fikir-fikirkan lah. Wallahualam.

Thursday, 27 September 2012

Forest is for us. Program Hutan kita @ school.

Gombak. Sekolah Menengah Islam Al-Amin berjaya mengadakan program Hutan kita@school dengan  usahasama Lanskap Malaysia dalam meghutankan al-Amin. Sebanyak 100 batang anak pokok berjaya ditanam di sekitar kawasan sekolah. Semua anak pokok telah ditaja sepenuhnya oleh Lanskap Malaysia. Pihak sekolah menyediakan kawasan, mengorek lubang serta menyediakan peralatan menanam. 

Anak-anak pokok diagihkan kepada setiap kelas. Wakil setiap kelas akan menanan sebanyak 4 batang anak pokok. Semua pokok akan dilabel dengan nama penanam yang bertindak sebagai pemegang amanah memastikan pokok2 tersebut hidup subur. Guru2 juga diberi peluang menanam beberapa batang anak pokok.
Murid-murid mula mengagih-agihkan pokok-pokok untuk ditanam.

Pengarah Lanskap Malaysia memulakan acara menanam pokok dengan diperhatikan oleh Tuan Pengetua SMIAAG.

Kenang-kenangan kepada pihak Lanskap Malaysia

Terimakasih daun keladi. 


Majlis pelancaran selamat di adakan pada hari Khamis 20 September 2012 dengan dirasmikan oleh Pengarah Lanskap Malaysia, Encik Othman Sulaiman.

Ala omak kawenkan aku.....cerita sidara.


"Macam mana kita nak explain dekat mak ayah kita ye tentang benda ni??
Jujur. Saya dah jumpa orangnye. 
Apa yg ana mampu buat ialah setiap hari dalam doa ana, ana titipkan agar dia yg terbaik untuk ana dan ana terbaik untuk dia. Dan ana minta agar Allah satukan kami.
Cumanya kalau nak tunggu habis belajar. Lambat cikgu.. -_-"

Saya kurang pasti yang bertanya soalan ini teruna atau dara. Sebab jawapannya sangat bergantung kepada jantina penanya. Kalau anak dara saya yang minta izin memang cepat je saya izinkan provided saya berkenan dengan calonnya la. Ya, kena lepas screen test saya dulu. Cuma belum ada orang yang masuk meminang.....haha kesian!

Perhubungan ibu dan anak adalah sangat unik. Jangan samakan hubungan kita dengan ibu kita dengan kawan dan ibu mereka. Ada ibu2 yang sangat open minded. Sangat terbuka dan boleh bersembang apa saja dengan anak2 mereka. Ada ibu yang sangat serius dan hanya bercakap dengan anak bila perlu sahaja. Even hubungan ibu dengan setiap anaknya sendiri juga berbeza2. Apa yang penting adalah wujudkan hubungan yang terbuka dengan ibu kita dulu sebelum berbincang soal kawen. Kalau ibu dah bersikap terbuka ( macam saya..haha) Insyallah tiada masalah.

Tapi kalau ibu jenis serius, hoho jangan nak main-main. Jangan cuba sebut soal kawen sebelum habis belajar, believe me, saya dah ada pengalaman. Buat menambah tension tak pasal2. Buat lah apa yang patut untuk melepaskan diri dari berbuat dosa dalam chenta terlarang nih.

Tapi kalau NAAAK.... juga kawen, boleh cuba nasib. Untung2 murah rezeki, mana tahu kot2 ibu lembut hati tetiba....huhu.

1. Gunakan bahasa kiasan untuk memberitahu ibu bahawa kita sudah punya calon yang boleh dibuat suami. Tapi hati2 jangan sampai ibu sangka kita bercouple pulak. Couple ni banyak jenis, mostly tak ada yang halal pun. Tanggung la dosa..

2. Jika tak mampu untuk sampaikan sendiri, gunakan orang tengah dari kalangan keluarga. Kakak, abang, adik, nenek, sepupu, pakcik, makcik, sapa2 lah tapi bukan orang gaji atau bibik.

3. Perkenalkan calon suami secara beransur-ansur, ie melalui gambar kelas ke, gambar program ke, ziarah raya ramai2 ke. Lepas tu buat la olok2 tanya yang mana satu sesuai dengan anakanda wahai bonda yang cantik jelita. Atau pun buat2 la konon2 ada orang tu bagi hadiah sebab bonda masak sedap masa jamuan raya hari tu. Suruh la orang tu bagi ferero roche ke, coklat guylian ke, hamper ke. Ajar calon suami tu tackle ibu dulu. Utamakan ibu. Barula dia yakin calon suami tu boleh jaga anak dara dia. Jangan terus bawa calon suami jumpa ibu secara mendadak. Pengsan pulak orang tua tu.

4. Yang paling penting kita kena tunjukkan kita betul2 bersedia untuk berumah tangga. Mesti matang dan boleh memikul tanggungjawap menjaga keluarga. Tugas asasi di dapur mesti first class. Boleh menyediakan makanan (tak semestinya pandai masak, beli pun boleh...), kemas dapur, kemas sinki, kemas bilik, setel kain baju, tidur awal, bangun awal dan lain-lain.....TANPA DISURUH.

5.Ayah? Saya rasa ayah tiada masalah kalau ibu dah berkenan. Biasanya ibu la yang banyak songel ..(hihi terpaksa mengata diri sendiri). Kalau ibu okay, ayah menurut sahaja Insyallah.

 Mudah2an ramai pasangan dibenarkan bernikah muda untuk mengelakkan maksiat yang semakin berleluasa. Wallahulam.

Sunday, 23 September 2012

Sapa cakap kawen muda banyak masalah?

"Umi, Iman rasa nak kawen muda lah.." Haha.. anak dara saya punya cita-cita besar rupanya. 

Sebenarnya dia tidak perlu risau sebab saya sentiasa bersedia mengahwinkannya bila-bila masa saja jodohnya tiba. 

Siapa cakap kawen waktu sedang belajar mengganggu? Siapa cakap tak boleh kawen kalau belum habis belajar. Okay.. ayah saya pernah cakap. 

"Selagi tak habis mengaji, hang jangan gatai-gatai nak pi menikah." Hamboih siap warning gitu. Tapi saya anak yang taat. Saya habiskan belajar dulu. Bila saya dah habis belajar dia pi sambung pulak, "Hang pi cari kerja dulu.." Laaa....macam la saya yang nak kena sara laki. Okay fine. Alhamdulillah saya berjaya dapat kerja dengan mudah. Dan lepas tu saya kawen. Alhamdulillah berkat ketaatan saya pada orang tua rumahtangga yang dibina mendapat keberkatan Allah hingga kini. Tapi saya telah melalui pengalaman berharga yang hanya dilalui oleh mereka yang dinafikan hak untuk berkawen muda. Ewah...

Sepatutnya, kahwin semasa belajar tidak menjadi masalah. Ni untuk pasangan yang dah tercintan-cintun dan ingin membawa pasangan mereka ke syurga la. Bukan untuk mereka yang masih single-mingle pastu tetiba gatai pi cari pasal pastu buat maksiat sesuka hati. 

Pasangan yang berkawen muda sepatutnya akan lebih bersemangat untuk berjaya. Yelah, sudah ada pasangan yang halal dah tak perlu nak rindu-rinduan secara haram. Lagi satu, kalau dah kawen ni mereka sepatutnya akan berasa lebih bertanggungjawab. Sebab mereka tahu bahawa mereka punya pasangan untuk dijaga, jadi mereka perlu berusaha untuk buat yang terbaik bagi pasangan mereka. Sepatutnya lah kan. Mana saya tahu. Saya tak ada pengalaman. Tapi saya rasa saya tidak akan membangkang kalau anak-anak saya meminta izin untuk menikah dengan syarat mereka telah memenuhi syarat-syarat yang telah saya tetapkan.....hoho.

Rasulullah s.a.w bersabda: Tiga perkara yang jangan dilambat-lambatkan, iaitu solat apabila telah masuk waktunya, jenazah apabila telah siap (urusan mandi dan kafan) dan anak gadis setelah ditemui (pasangan) yang sesuai untuknya. (H.R. Tirmidzi)

 Tapi banyak perkara yang mereka perlu belajar sebelum bersedia memikul tanggungjawab dalam alam rumahtangga. Ya, kawen bukan untuk seronok2 saja tapi yang paling penting adalah memenuhi tanggungjawab yang datang dengan perkahwinan itu. Bak kata omputih 'everything comes with a cost'. Bukan kos belanja kawen tuh. Tapi kos-kos lain (mental, fizikal, spiritual) yang pasangan pengantin tak nampak, yang hanya terpaksa ditanggung oleh pasangan yang dah kawen je. 

Nak kawen bukan setakat sanggup berkongsi katil, tapi segala benda yang wujud di bumi Allah ni wajib dikongsi. Paling seksa nak kongsi pendapat dan cita-cita. Dan bila berlaku konflik dua-dua pihak wajib bersedia menerima pendapat yang berbeza. Bukan ikut suka hati mak bapak dia aje. Bersetuju untuk tidak bersetuju serta berlapang dada memang sangat sukar untuk dipraktikkan even untuk pasangan yang dah lama kawen. Sangat perlu pada tahap kesabaran maksima. Kalau setakat tak dapat izin kawen pun dah nak mengamuk bagai, dah sanggup nak lari kawen kat Siam, jangan harap la  dapat bersabar menempuh alam perkahwinan. Setakat yang saya tengok budak-budak muda ni seronok dok fikir pasal acara kenduri kawen tu je. Nak kenduri kat mana, tema warna apa, nak jemput sapa, baju pengantin macamana, goody bag nak isi apa.... Ish..ish kalau la  ending kawen macam tu je tak perlu lah alim ulama susah payah berfikir macamana nak ajar manusia untuk kekal bahagia di alam rumahtangga.

Alhamdulillah
  Ya ar-Rahman, Ya ar-Rahim
Apa-apa pun sekiranya perkahwinan itu diniatkan untuk membawa pasangan hingga ke syurga, sila lah berkawen segera. Tapi kalau setakat nak menghalalkan hubungan takut terbuat maksiat baik putuskan terus. Biar mereka belajar erti sebenar perhubungan suci itu sebelum pandai-pandai nak mengikat-ikat... Wallahualam.

Saturday, 22 September 2012

" Umi tu isteri profesor. Act like one!'

Hamboih! Kemain puteri sulong tu mengata saya. Sebabnya? Saya tak ada baju bling-bling untuk dipakai masa dinner reception perkahwinan anak sedara hubby kat hotel di Shah Alam hari tu. Tak glamor la...Tak standard la...waduh waduh! Mengada-ngada.

Isteri profesor eh? Bertuah laaa....Ya saya memang bertuah. Syukur ya Allah, Alhamdulillah. Yang profesor tu hubby saya. Bukan saya. Saya akan tetap saya walau siapa pun hubby, humble, down to earth ...alamak dah tak muat bakul dah nih.
On air. Siaran langsung Biz Malaysia TV1 
6.00 pm,18 September 2012 

Sebenarnya kami ramai-ramai mengadap TV1 pada hari tu. Sebelum ni tak pernah pun tengok TV1. Almaklum la orang ada Astro...beyond lagi. Hubby bercakap fasal perkembangan kewangan Islam di Malaysia dan potensi yang ada berhubung dengan bajet 2013. Juga potensi Malaysia menjadi pelopor Kewangan Islam dunia. Setakat tu lah kefahaman yang tercapai dek akal saya.

"Umi, ayah cakap apa tu...?" Haha... sepatah haghem depa tak paham. 

Dalam hati saya berdoa suatu hari nanti anak-anak saya juga akan bercakap tentang merubah dunia ke arah yang lebih baik dengan cara mereka sendiri. Pada saya dakwah itu bukan setakat mengajak manusia ke arah kebaikan tapi yang lebih penting ialah menyediakan tempat yang baik untuk manusia. Dan itulah yang sedang hubby lakukan. Menyediakan sistem kewangan Islam yang boleh diguna pakai oleh manusia sejagat terutama umat Islam.

Nak belagak tumpang tuah hubby lah tu.... Okay salah. Bukan belagak tapi sangat berbangga dan teruja kerana hubby sentiasa berkongsi kejayaanya bersama isteri dan anak-anak. Ya...isteri always come first. Like the famous qoutes.." Behind every successful man there is always a woman..." dan saya sangat bertuah menjadi wanita itu.

Wednesday, 19 September 2012

Oh delimaku..



Punya la exited nampak benda merah tuh. Mati-mati saya ingatkan itulah baby buah delima pertama saya. Rupa dia macam buah ceri merah. Tapi pelik pulak kenapa tetiba je pokok tu terus berbuah. Patutnya dia berbunga dulu seperti tabii alam setiap pokok buah, mesti berbunga-bungaan baru lah berbuah-buahan. Tiap-tiap hari saya tatap benda merah tu almaklumlah pertama kali tanaman saya nak membuahkan hasil. Bak kata ayah saya, peghak sungguh.
Lebih kurang seminggu benda merah tu mula mengembang dan keluar macam bulu-bulu kat hujung dia. Saya dah mula cuak, awat dia pecah pulak. Lepas dua tiga hari semua pakat gugur. Adus sedihnya. Buah delima saya tak menjadi ke? Saya tak puas hati, setiap hari juga saya belek tampuk tuh. Rupa-rupanya kat bawah tampuk tu la keluar baby buah delima tu. Yang mula-mula timbul macam buah ceri tu rupanya putik bunga dia. Lepas tu bunga tu kembang dan gugur lepas tu baru keluar buah .... sebijik mengikut tabii alam.

"Peghak sungguh......Dah tua-tua pun tak gheti nak kenai pokok delima bebuah macamana". Lebih kurang macam tu lah kot ayah akan mengata saya kalau dia tau yang anakanda kesayangan dia ni tak pandai menghargai alam, hanya pandai makan je. 


Alhamdulillah pokok delima saya dah banyak berbuah. Mudah-mudahan bila buahnya dah masak nanti saya dapat kongsikan ia dengan keluarga, jiran dan sahabat handai saya.


Semangatnya berdusun...

Dah nak masuk setahun sejak saya berpindah rumah ni. Alhamdulillah saya berpeluang menanam beberapa batang anak pokok buah. Ada pokok mangga epal yang entah bila nak berbuah. Ada mangga siam yang dah merajuk tak besar2 sebab saya gi potong pucuk dia. Ada pokok rambutan yang hubby saya kata satgi banyak la monyet datang bila nampak buah dia yang entah bila nak keluar tu. Saya harap monyet2 tu tak minat lah pada bakal buah rambutan saya tu sebab pak cik yang jual anak pokok tu kata rambutan saya tu moktan gading, buah dia warna kuning. Ada pokok ciku yang hubby kata satgi jadi hutan la rumah ni, sebab pokok ciku ni tumbuh rendang banyak makan space. Malangnya pokok ciku saya ni macam dah bantut sebab kecik hati kat hubby kot. 
Saya juga tanam pokok exotik macam pokok buah katak puru yang dibawakan terus dari Kota Bharu. Susah payah mak mentua saya semai sebelum naik kapal terbang bawa mai KL. Elok je tumbuh dalam dua jengkal habis jadi arwah kena tebas dengan mat bangla potong rumput. Sakit hati saya sampai sekarang saya serik nak upah depa potong rumput. Salah saya juga sebab biarkan pokok lalang subur membiak keliling pokok tuh. Manala mat bangla tu nak nampak. Dia pulak pakai spek untuk tahan takut serpihan batu masuk mata.
 Saya juga tanam pokok exotik lain seperti durian belanda, delima, pokok kelapa (kategori exotik ke?) dan lain-lain pokok yang biasa orang tanam seperti pisang yang asyik beranak pinak sampai tak larat nak cabut buang, betik yang dah tinggal pucuk sebab tak sempat siram, ubi kayu serta pokok2 suri rumah seperti serai, lengkuas, kunyit, pandan, pudina, daun kari yang semuanya terpaksa berjuang untuk hidup sendiri sebab tuan dia ni konon karier woman tak sempat nak jaga. Waduh, waduh ....bila dah buat listing begini memang betul kata hubby. Dalam dua tiga tahun mendatang rumah ni bakal dikelilingi hutan. Haha.. itu pun kalau semua pokok tu hidup.
Pisang serendah kat belakang rumah yang mula mengeluarkan buah sebelum raya puasa hari tu. Pokok pisang tu memang sangat rendah. Jantungnya macam nak mencecah tanah. Menurut kata Puan Masitah, tunggu benda2 hitam kat hujung buah tu tanggal dulu baru boleh tebang pokoknya untuk ambik buah. Kena tebang, sebab kita tidak boleh membiarkan pisang berbuah dua kali....Hmmm.

Sunday, 9 September 2012

Jalan-jalan Goldcoast

Lama tak buat percutian keluarga. Sebelum ni selalu pi IEP yang UIA buat untuk staf dia tu. Tapi sejak anak2 dah meningkat remaja dan masuk IPT ni jarang ada peluang cuti satu keluarga.
Alhamdulillah kebetulan tersembang pasal goldcoast ni teringin pulak nak merasa angin pantai. Maka hubby pun terus buat plan lawatan satu hari ke goldcoast. Anak2 semua teruja. Ingatkan nak pi Goldcoast Australia nun... Haha sian....



Boleh lah berposing satu famili pakai kamera hp, buat selftimer letak atas batu..


Kemain..Susah payah Iman susun batu-batu kerikil nak letak hp tu supaya dapat spot yang cantik.

Kami pi balik hari je. Kalau tido kt hotel dia tu mungkin lebih happening kot. Tak apa lah asalkan dapat merasa bayu laut yang segar pun dah kira okay. Segar ke? Bau hanyir ikan je.... Okay bau ikan segar.

Bila tiba hari raya...

Bila tiba hari raya perkara pertama selepas balik solat raya dan makan-makan ialah bergambar. Banyaklah gambar-gambar walau kamera tidak canggih. Pakai kamera hp je pun tapi kemain berposing. Satu je yang sesuai tayang kat sini. Yang lain tu koleksi peribadi.



Bukan senang nak posing gini kalau tak ada apa2 hal. Refresh gitu....


Jadi gulai kawah lah pulak.

Alhamdulillah dah siap makan.
"Sedap la gulai ni. Macam gulai kawah... tapi kena cair sikit."
Tu yang nak dengar tuh. Penat menunggu daging tu empuk. Haha.. secara fizikalnya tak penat pun, sempat lagi mengadap laptop.



Menu tengah hari ini. Gulai darat daging, ikan tenggiri masak merah, kacang panjang goreng telur. Ringkas, mudah dan heheh..sedap. Bukan saya kata, anak2 dan hubby kata. Walau apa pun saya masak depa wajib kata sedap. 

Gulai darat daging versi ringkas, sebab kita tidak serajin mak-mak dulu-dulu..


Hamboih tajuk. Lamanya rasa tak update blog. Banyak cerita tersimpan dalam minda. Alhamdulillah pagi ni saya dapat masa untuk menyendiri setelah sekian lama tidak merasa berhujung minggu. Menyendiri? Menyendiri lah sangat... Ni pun tengah dok tunggu daging empuk atas dapur. Entah kenapa lama benor menunggu daging tu masak. Saja nak menerai resepi gulai darat nih. Tak pernah masak pun. Makan pun tak pernah. Kebetulan ada lebihan daging untuk masak rendang raya hari tuh.
Resepi dari Mr Goole. Saya modified dari beberapa resepi untuk kemudahan diri sendiri.

Bahan-bahannya
1 kg daging dipotong kecil.
1 cawan santan segera
3 sudu besar kerisik
2 biji kentang.
2 sudu besar rempah gulai darat (saya beli rempah ni kt pasar sabtu taman melawati)

Bahan-bahan Kisar
2 Ulas Bawang putih
10 ulas bawang merah
15 biji cili kering
1 inci lengkuas

Caranya
Gaul semua bahan kecuali santan. Perap dalam 15 minit, kemudian masukkkan dalam periuk dan masak atas api sederhana hingga daging empuk.

Bila daging empuk masukkan santan, kentang, garam, gula melaka. Biarkan mendidih dan kentang empuk. Siap. Dan sepatutnya sedap. Tunggu je lah dia masak. Nasi dah masak. Ikan tengah goreng. Sayur baru nak potong.
Mr Hubby nak balik lunch jap lagi. Harap2 sempatlah siap.

Tenggelamnya Sebuah Memori

Dah banyak kali saya dok merenung-renung akan nasib kolam ni. Masa memula buat 4 tahun lepas bersemangat nak bela ikan bagai. Masa tu seman...