Wednesday 19 September 2012

Semangatnya berdusun...

Dah nak masuk setahun sejak saya berpindah rumah ni. Alhamdulillah saya berpeluang menanam beberapa batang anak pokok buah. Ada pokok mangga epal yang entah bila nak berbuah. Ada mangga siam yang dah merajuk tak besar2 sebab saya gi potong pucuk dia. Ada pokok rambutan yang hubby saya kata satgi banyak la monyet datang bila nampak buah dia yang entah bila nak keluar tu. Saya harap monyet2 tu tak minat lah pada bakal buah rambutan saya tu sebab pak cik yang jual anak pokok tu kata rambutan saya tu moktan gading, buah dia warna kuning. Ada pokok ciku yang hubby kata satgi jadi hutan la rumah ni, sebab pokok ciku ni tumbuh rendang banyak makan space. Malangnya pokok ciku saya ni macam dah bantut sebab kecik hati kat hubby kot. 

Saya juga tanam pokok exotik macam pokok buah katak puru yang dibawakan terus dari Kota Bharu. Susah payah mak mentua saya semai sebelum naik kapal terbang bawa mai KL. Elok je tumbuh dalam dua jengkal habis jadi arwah kena tebas dengan mat bangla potong rumput. Sakit hati saya sampai sekarang saya serik nak upah depa potong rumput. Salah saya juga sebab biarkan pokok lalang subur membiak keliling pokok tuh. Manala mat bangla tu nak nampak. Dia pulak pakai spek untuk tahan takut serpihan batu masuk mata.

Saya juga tanam pokok exotik lain seperti durian belanda, delima, pokok kelapa (kategori exotik ke?) dan lain-lain pokok yang biasa orang tanam seperti pisang yang asyik beranak pinak sampai tak larat nak cabut buang, betik yang dah tinggal pucuk sebab tak sempat siram, ubi kayu serta pokok2 suri rumah seperti serai, lengkuas, kunyit, pandan, pudina, daun kari yang semuanya terpaksa berjuang untuk hidup sendiri sebab tuan dia ni konon karier woman tak sempat nak jaga. Waduh, waduh ....bila dah buat listing begini memang betul kata hubby. Dalam dua tiga tahun mendatang rumah ni bakal dikelilingi hutan. Haha.. itu pun kalau semua pokok tu hidup.

Pisang serendah

Pisang serendah kat belakang rumah yang mula mengeluarkan buah sebelum raya puasa hari tu. Pokok pisang tu memang sangat rendah. Jantungnya macam nak mencecah tanah. Menurut kata Puan Masitah, tunggu benda2 hitam kat hujung buah tu tanggal dulu baru boleh tebang pokoknya untuk ambik buah. Kena tebang, sebab kita tidak boleh membiarkan pisang berbuah dua kali....Hmmm.

No comments:

Sinki Dapur Tersumbat Lagi

Sejak balik dari bercuti ni banyak pulak kerja-kerja maintenance yang perlu dilakukan di rumah ini. Alhamdulillah, saya masih diberi kekuata...