Wednesday 19 September 2012

Oh delimaku..



Punya la exited nampak benda merah tuh. Mati-mati saya ingatkan itulah baby buah delima pertama saya. Rupa dia macam buah ceri merah. Tapi pelik pulak kenapa tetiba je pokok tu terus berbuah. Patutnya dia berbunga dulu seperti tabii alam setiap pokok buah, mesti berbunga-bungaan baru lah berbuah-buahan. Tiap-tiap hari saya tatap benda merah tu almaklumlah pertama kali tanaman saya nak membuahkan hasil. Bak kata ayah saya, peghak sungguh.
Lebih kurang seminggu benda merah tu mula mengembang dan keluar macam bulu-bulu kat hujung dia. Saya dah mula cuak, awat dia pecah pulak. Lepas dua tiga hari semua pakat gugur. Adus sedihnya. Buah delima saya tak menjadi ke? Saya tak puas hati, setiap hari juga saya belek tampuk tuh. Rupa-rupanya kat bawah tampuk tu la keluar baby buah delima tu. Yang mula-mula timbul macam buah ceri tu rupanya putik bunga dia. Lepas tu bunga tu kembang dan gugur lepas tu baru keluar buah .... sebijik mengikut tabii alam.

"Peghak sungguh......Dah tua-tua pun tak gheti nak kenai pokok delima bebuah macamana". Lebih kurang macam tu lah kot ayah akan mengata saya kalau dia tau yang anakanda kesayangan dia ni tak pandai menghargai alam, hanya pandai makan je. 


Alhamdulillah pokok delima saya dah banyak berbuah. Mudah-mudahan bila buahnya dah masak nanti saya dapat kongsikan ia dengan keluarga, jiran dan sahabat handai saya.


No comments:

Sinki Dapur Tersumbat Lagi

Sejak balik dari bercuti ni banyak pulak kerja-kerja maintenance yang perlu dilakukan di rumah ini. Alhamdulillah, saya masih diberi kekuata...