Thursday, 31 December 2015

Berzakat membawa berkat.....

Seingat saya baru sekali saya membayar zakat pendapatan. Itu pun pergi ngan hubby masa kat Bandar Baru Selayang dulu. Mana tidaknya, dengan pendapatan yang tak seberapa ni jarang ada lebihan bila akhir bulan. Cukup-cukup je untuk buat belanja. Habis bulan habis duit. Biasanya hubby yang bayarkan zakat. Saya tolong teman je. Kadang-kadang saya bagi je pada asnaf yang layak apabila pulang bercuti ke kampung. Ramai je yang memerlukan zakat di sana. 

Saya tak pasti macamana pengiraan zakat pendapatan ni. Hubby campur semua hasil isi rumah (termasuklah gaji saya yang seciput yang tak pernah cukup nisab pun), lepas tu tolak semua perbelanjaan yang layak untuk ditolak. Bakinya di darabkan dengan 2.5% untuk dapatkan jumlah zakat yang perlu dibayar. Bayar lebih pun tak apa, anggap saja sebagai sedekah.

"Boleh tak tolong bayarkan zakat. Rasa macam tak sempat nak singgah pusat zakat hari ni."


Awalnya hubby nak bayar zakat kat pusat zakat Nilai. Tapi asyik tangguh -tangguh akhirnya dah sampai hari terakhir 2015. Alasan asyik sibuk meeting sana meeting sini, out-station sana out-station sini. Nak tak nak isteri terchenta ni lah yang nak kena ambik tanggung jawab. Redah je lah sorang-sorang walau tak pernah terfikir saya ni dalam golongan yang layak berzakat. Nasib baik ada anak dara comel tu sudi menemani.

Alhamdulillah hubby dah kirakan siap-siap jumlah zakat yang patut dibayar. Saya cuma pergi ATM, keluarkan tunai dan cari Pusat Zakat terdekat.

Kes nak mencari letak duduk Pusat Zakat ni agar mencabar. Cari parking pun satu hal lagi. Mulanya saya panjat tangga kat Melawati Urban tu. Tengok tempat dah betul dah tapi berkunci pulak. Siap bergrail lagi. Lepas tu turun pusing kat bawah, pun sama jugak. Cuma ada jadual waktu operasi tampal kat pintu, tapi pintu berkunci juga. Depa letak notis kata pindah kat sebelah satu kedai farmasi tu.
Selang dua pintu je pun tapi tak ada signboard. Entahlah...mungkin saya tak nampak. Nampak pintu kaca je. Nasib baik nampak ada orang keluar dari pintu tu. Peghak sungguh.....:(
Manusia memang ramai. Agaknya masing-masing mengejar waktu hari terakhir sebelum masuk tahun baru untuk membayar zakat. Dalam ramai-ramai tu hanya nampak seorang dua sahaja yang memerlukan atau nampak layak menerima zakat. Ada seorang pakcik yang nampak kurang sihat dan seorang ibu dengan 3 orang anak kecik. Yang lain semuanya datang untuk membayar zakat. Saya cuma berharap mereka yang memerlukan itu mendapat layanan yang selayaknya daripada PZS. Banyak sangat kedengaran cerita-cerita negatif tentang pusat zakat dari segi agihan zakat kepada asnaf.
Alhamdulillah setelah menunggu tak sampai sejam tiba giliran kami. Tahniah PZS Taman Melawati atas layanan yang sangat bagus. Memandangkan kami baru pertama kali bayar kat situ kena buat pendaftaran dulu. Lepas dah buat bayaran saya kena baca lafaz keluarkan zakat untuk diri sendiri dan juga sebagai wakil hubby. Lafaz ayat tu depa dah siap tampal atas meja. Kita cuma baca je. Tapi yang penting harus ada niat dalam hati dulu. Dah siap lafaz, depa akan baca doa. Kita aminkan sahaja. Agaknya dah berapa kali depa dok ulang doa yang sama. Tengokkan bilangan pelanggan yang datang tu entah dah keseratus berapa kali juga depa kena dok ulang dan ulang dan ulang doa yang sama. Penyabar sungguh mereka ini.....

"Dia orang buat apa dengan duit banyak-banyak tu Umi?"

Saya sempat mengira jumlah kutipan pada kaunter zakat tu sebab depa letak mesin kira tu betul-betul menghadap pelanggan. So kalau kita amati boleh tengok berapa bilangan wang kertas RM100 dan RM50 yang mesin tu kira setiap kali depa letak longgokan duit hasil kutipan zakat tu. Selama dekat sejam saya duduk menunggu di situ depa dah kira lebih RM30 000 jumlah kutipan. 

"Sepatutnya depa agihkan kepada orang miskin......bla..bla"

Dalam hal ini kita hanya wajib membayar zakat kepada amil yang telah dilantik. Tanggungjawab depalah untuk mengagihkan hasil kutipan zakat tu kepada yang berhak.


PS: Mudah-mudahan zakat yang dibayar tadi telah membersihkan rezeki yang kami terima sepanjang tahun ini.

Wednesday, 30 December 2015

Ayam daun selasih

Setelah beberapa kali cubaan, pokok selasih yang saya tanam tu dah nampak subur. So sibuk pulak memikir resepi apa nak dibuat dengan daun selasih ni. Harap-harap ianya terus kekal subur....
Memandangkan anak-anak suka makan ayam maka berayam-ayamlah kami sekeluarga. Menggunakan  resepi asas ayam goreng saya variasikan adunan kuahnya sahaja. Ayam masak kicap, masak merah cili, masak merah tomato, kuah percik, kuah paprik, dan macam-macam lagi. Nak glamer konon ayam selasih, saya tabur je daun-daun selasih tu di akhir masakan.
Ayam selasih....
Padahal guna resepi asas masak kicap je....:) 
Tapi bila masukkan segenggam daun selasih, memang rasanya lebih berperisa. Daun-daun tu saya kutip ratah. Malam tu asyik buang angin je. Alhamdulillah agaknya berkat khasiat daun selasih. Mudah-mudahan keluarga saya lebih sihat apabila umi menggunakan bahan-bahan asli segar dari ladang.


PS: Entah kenapa sejak akhir-akhir ni perasaan malas memasak tu makin menjadi-jadi pulak...

Tuesday, 22 December 2015

Merisik-risik Kerisik

Saya dah tak ingat bila kali terakhir saya buat kerisik. Well, rasanya selama ni macam tak pernah buat pun. Hanya tolong nenek tumbuk kerisik sekali sekali masa kecik dulu. Lesung batu pusaka nenek kekal untuk kegunaan di rumah saya hingga kini.

Seingat saya waktu yang paling meriah dalam hal kerisik merisik ni ialah apabila tiba kenduri kawen. Satu kampung akan turun untuk tolong-menolong. Masing-masing macam dah tahu tugasan masing-masing. Seperti biasa anak-anak dan mak-mak dara ditugaskan di dapur. Sehingga kini musim cuti sekolah adalah juga merupakan musim kenduri kawen. Seingat saya masa kecik-kecik dulu biasanya 3 hari sebelum acara masak memasak beruk Pak Heng dah siap sedia memetik kelapa secukupnya. Pakcik-pakcik akan kopek dan belah kelapa tu. Air kelapa disimpan dalam periuk untuk membasah tekak kami setelah penat buat kerja. Lembu dah siap ditambat untuk disembelih sehari sebelum acara masak-memasak. Makcik-makcik akan potong bawang, kentang dan lain-lain kerja seni wanita. Anak-anak dara akan menyediakan peralatan menghidang, membasuh cawan pinggan yang diangkut oleh anak-anak bujang dari stor surau dan mengukur kelapa. Bab mengukur kelapa memang favourite saya. Saya suka kukur kelapa sambil berangan nampak snow turun masa musim sejuk kat England. Heheh.....dari kecik berangan nak pi England sebab berkenan tengok mendiang Lady Diana yang lemah lembut tu.

Kelapa yang dah dikukur tu dijemur hingga kering. Makan masa 2 hari juga sebab banyak. Ada dalam 2 hingga 3 talam. Berapa biji kelapa tah. Tak pernah pulak saya kira. Tapi berpeluh jugakla nak melengkapkan misi tu. Lepas tu baru digoreng tanpa minyak dalam kawah. Kena buat kerisik awal-awal sebab kawah tu nanti akan digunakan pula untuk memasak lauk daging lembu.

Sungguh.....zaman saya dan kawan-kawan seangkatan bersuka ria semasa kenduri kawen memang meriah. Kalau yang buat kenduri tu adalah seorang yang berada/kaya banyaklah menu yang disajikan. Dan lagi lama masa untuk bergembira ria dan makan besar. Sudah semestinya ada malam wayang pacak, jemput kumpulan kugiran buat persembahan. Kadang ada wayang kulit, silap mata, pencak silat dan telematch. Sungguh mereka tidak kedekut. Memang rezeki untuk semua orang kampung

Yang pasti walau siapa pun yang buat kenduri, samada golongan kaya, sederhana atau miskin, semua orang kampung saya akan bersama-sama bergabung tenaga menjayakan majlis tersebut. Tak pernah terasa ada jurang perbezaan antara kami. Entah lah....mungkin masa tu saya masih belum matang untuk berfikir tentang masalah ummah. Mungkin juga zaman itu semua masyarakat penyayang dan prihatin. Tiada nafsi-nafsi seperti sekarang. Ataupun mungkin juga peredaran masa dan suasana merubah perilaku manusia.....Hmmm.

"Kenapa pajeri nenas ni rasa pahit?"

"Entah. Agaknya kerisik lama kot."

Tetiba terasa alangkah sedapnya kalau ada kerisik fresh. Kerisik segera yang beli kat kedai tu kekadang rasa tengik dan pahit. Warna pun semacam je..... Lama saya berkira-kira nak buat kerisik ni. Gaya macam nak merisik anak dara orang pulak. Akhirnya dengan penuh semangat saya memulakan pengembaraan dan mencungkil semula bakat menghasilkan kerisik buatan sendiri yang telah terpendam sejak sekian lama. Senang je sebenarnya. Tak payah pun nak suruh beruk arwah Pak Heng tu pi panjat pokok kelapa. Tak payah pun nak susah-susah kopek dan kukur kelapa tu. Beli je kelapa parut kat kedai runcit, RM2.20 sebiji. (Dah naik harga pulak). Lepas tu goreng tanpa minyak dalam kuali. Bab ni memang kena banyak bersabar sebab prosesnya sangat lama. Api kecil dan kena kacau sentiasa. Saya peruntukan masa lebih 1 jam menunggu kelapa tu garing. Sabar tahap dewa tu.....
Bila dah cukup garing, terus tuang ke dalam lesung batu semasa panas-panas tu. Tumbuk perlahan-lahan supaya tidak tumpah. Kalau malas nak tumbuk boleh guna pengisar kering. Saya suka tumbuk pakai lesung batu arwah nenek saya ni. Terasa macam nenek hadir tercongok depan mata saya.

"Pandaiiii.... hang buat kerisik." 

Suara nenek seakan meresap dalam jiwa saya..... Dulu nenek memang suka puji saya pandai tumbuk kerisik tanpa tumpah.
Sekejap sahaja kelapa tu dah mula hancur. Bila keadaan dah macam ni, tak perlu tumbuk lagi. Hanya perlu tenyehkan sahaja anak batu tu pada lesungnya. Nanti perlahan-lahan minyak akan keluar dari kerisik tu.
Apabila dah keluar minyak maksudnya kerisik tu dah siap sedia untuk digunakan.
Saya masukkan kerisik tu dalam bekas kedap udara dan simpan dalam peti sejuk supaya agak keras.
Bila dah agak keras, patah-patahkan supaya senang untuk digunakan nanti. Kemudian simpan dalam peti sejuk semula supaya tahan lama.

Lepas tu nak ratah pun boleh. Saya suka ambik makan sikit-sikit. Rasa macam coconut candy choc.....yummy.


Monday, 14 December 2015

Projek Cuti Sekolah: Almari lama yang baru.


Almari ni saya dah guna lebih 15 tahun. Sejak duduk Selayang lagi. Masa awal beli dulu saya pasangkan dengan katil besi warna maroon juga. Berangan nak set bilik tidur tapi masa tu rumah kecik, bilik tidur pun sempit. So kami berpada dengan apa yang ada sahaja. Bagi kami yang berpendapatan sederhana waktu tu hanya mampu beli rumah teres sahaja. Seperti biasa rumah teres dua tingkat hanya ada 3 bilik tidur di bahagian atas dan satu bilik serbaguna di bahagian bawah. Master bedroom kami khaskan untuk anak dara 3 beradik tu. Muat untuk depa 3 orang. Satu bilik sederhana kecik untuk saya dan hubby. Sementara lagi satu bilik untuk anak bujang dua beradik. Bilik serbaguna untuk arwah mak mertua yang duduk sekali dengan kami. Sungguh......Pemaju memang buat untung gila-gila bila depa bina rumah untuk dijual. Saiz rumah cukup-cukup je untuk nukleas famili nak mengamalkan syariah. Kalau ada ipar duai yang nak menumpang duduk wajib fikir beratus kali.

Waktu itu bilik saya memang agak sempit. Muat masuk katil kelamin, almari 3 pintu, rak buku dan kerusi malas. Tinggal la sedikit ruang untuk solat jemaah laki-bini. Rak buku dan kerusi malas tu wajib ada dalam bilik tidur sebab hubby gemar membaca sebelum tidur. 

Masa pindah rumah baru hari tu saya angkut sekali almari maroon tu sebab sayang nak dilupuskan. Keadaan masih elok walaupun tidak berapa sempurna. Tapi lama-kelamaan terasa out of place pulak sebab semua perabut lain kebanyakannya berwarna natural kayu, putih dan cerah. Sejak menginjak usia emas ni saya gemarkan warna-warna natural, cerah dan putih terutama untuk perabut dalam rumah. So warna maroon tu dah rasa macam semak pulak. Tapi jauh di sudut hati rasa sayang nak buang. 

Setelah beberapa hari menilik dan membelai-belai almari yang telah banyak berjasa tu saya pun buat keputusan untuk memberinya nafas baru. Kalau buang nak kena ganti almari baru pulak. Sedangkan ganti almari tak termasuk dalam perkiraan tanpa approval hubby. Seperti biasa saya berpada dengan apa yang ada. 

Mulanya nak ke IKEA mencari idea untuk baik pulih. Tapi masa selalu tidak mengizinkan. Akhirnya saya berpada dengan apa yang ada. Buat je lah apa yang patut dengan kudrat yang ada. Asalkan mata ini tidak semak lagi. 

Peralatan yang diperlukan: kertas balut (self adhesive), screw driver bunga dan gunting.

Saya tanggalkan pintu almari tu dulu untuk memudahkan kerja tampal menampal. Cabut je screw dengan screw driver. Pastikan juga tombol pintu tu ditanggalkan sebelum kerja-kerja menampal kertas dilakukan.
Letak pintu almari tu atas kertas dan buat ukuran yang sesuai. Lebihkan setiap bahagian tepi sebanyak 2 inci. Lepas tu gunting kertas. Tanggalkan kertas gam dan tampal pada pintu almari tu. Bila dah puas hati dengan hasil tampalan kertas tu baru pasang pintu almari tu semula. 
Hasilnya.....Almari cerah yang boleh berdiri sama tinggi dengan yang lain dengan kos yang tak sampai RM20.


PS: Apa-apa pun kos yang paling besar adalah ketekunan, kesabaran dan komitmen yang tinggi.

Friday, 11 December 2015

Seronok seronok juga, tanggungjawab jangan lupa!

Bermain dengan kucing memang seronok. Bercakap dengan kucing juga seronok. Bagi kucing makan pun seronok. Apa yang tak seronok? Memelihara dan menjaga kucing. Kalau setakat suka-suka, main-main, ambik gambar, rakam video, bagi makan setiap kali depa mengeow semua orang pun boleh. Nak menjaga kebersihan tempat tidur mereka, pastikan makanan cukup dan cuci najis setiap kali depa buat hal memerlukan kesabaran dan komitmen bukan calang-calang manusia. Ia memerlukan seorang manusia yang sanggup bergelumang dengan rutin harian yang amat membosankan. Dan saya bukan lah manusia itu. Saya dah penat. Sangat penat. Dengan perangai Abuni yang suka berak merata dan perangai Ali yang suka hati dia je nak pancut memana, saya dah up to the limit. Tak boleh nak tolerate lagi. Mereka harus dihantar ke tempat lain yang lebih sesuai. Takut kesabaran saya hilang kang ada yang arwah tiba-tiba.

Memelihara dan menjaga kucing adalah umpama menjaga manusia juga. Semua orang yang terlibat harus memainkan peranan dalam tugasan penjagaan ini. Banyak perkara yang perlu diberi perhatian sebelum mengambil keputusan memelihara dan menjaga kucing ini. Jangan fikir seronok sahaja. Fikirkan tanggungjawab yang hadir bersama dalam keseronokan itu. Apabila dikenangkan kembali, barulah saya faham kenapa arwah mak mertua saya dulu amat pantang kalau ada mana-mana kucing masuk ke rumah. Melintas depan rumah pun tak boleh, akan dihalau jauh-jauh. Nak pelihara jauh sekali walaupun kami anak beranak memang sukakan kucing. 

"Jange bui masuk. Jange bui make kkucing tuh. Kekgi ia tok se kelik wat susoh kito....."


Sekarang baru saya faham. Arwah mak mertua saya memang mempunyai pandangan jauh. Sekiranya kami bela kucing semasa dia masih ada sudah tentu dialah manusia yang terpaksa berkorban itu. Sudah tentulah secara tidak langsung dia yang terpaksa memelihara dan menjaga kucing-kucing tu sebab dia yang akan sentiasa duduk rumah. Kami anak beranak tak ada kat rumah. Keluar pagi, balik petang. So awal-awal lagi arwah dah buang punca masalah yang mungkin berlaku. Juga ujian yang bakal dihadapinya.

Benarlah kata orang, pengalaman mendewasakan kita. Pengalaman itu datang dalam pelbagai cara. Mungkin dengan hanya mendengar dan berkongsi pengalaman dengan orang yang telah melaluinya. Ada perkara yang kita tak perlu lalui sendiri untuk merasai pengalamannya. Contohnya penangih dadah. Tak perlu pun nak cuba jadi penagih untuk mengakui bahaya dadah. Ada perkara yang terpaksa kita lalui sendiri untuk merasai pahit manis kehidupan. Yang kita panggil ujian hidup. Contohnya the ups and down dalam persahatan, pekerjaan, karier dan kehidupan rumahtangga. Mungkin dengan hanya melihat sekeliling ataupun melalui capaian internet.....

So sekarang ni saya dah melalui pengalaman memelihara dan menjaga kucing. Sungguh ianya tidak sesuai dengan jiwa saya. Saya bukan penjaga yang baik. Menginjak usia emas ni dah terasa kudrat saya yang dah mula menyusut sedikit demi sedikit. Dah tak larat nak membasuh dan mengemop lantai rumah setiap hari. Dengan deria bau saya yang sensitif terhadap aroma urin dan tinja kucing ini saya terpaksa melepaskan kucing-kucing itu ke tempat yang lebih sesuai. Semoga apa yang telah lakukan selama ini menjadi amal soleh di sisi Allah...... Amin

PS: Sesiapa yang berhajat nak memelihara dan menjaga kucing dinasihatkan mencari info yang sesuai sebelum melaksanakan hajat tersebut. Persiapkan diri dengan tanggungjawab sebelum bermimpi dengan keseronokan....Huhu macam persiapan nikah pulak.



Tuesday, 8 December 2015

Teman setia..... Setia menemani.

Semalam teman hubby pi USIM. Sebenarnya bukan pi USIM pun. Seperti biasa saya drop hubby kat USIM lepas tu bawa kereta buat program sendiri. Hubby ada kelas sampai kol 9.15 malam so kengkonon saja la nak teman sembang dalam kereta takut mengantuk masa nak drive balik memalam nanti. Alang-alang dah cuti sekolah boleh lah isi masa sambil-sambil cuci apartment kat Nilai tu. Dah berhabuk dan bersawang. Sambil-sambil tu berangan macamana nak deko lepas buat renovation nanti. Semenjak dah bebas dari tanggungjawab pengurusan sekolah sekarang ni otak dok fikir pasal pengurusan rumah tangga merangkap 'pengurusan' diri pulak. Sebenarnya saya lebih concern tentang pengurusan diri yang dah mula mengumpul lemak di tempat yang tak sepatutnya. Nak berjogging dah tak larat so kita keluarkan peluh dengan aktiviti dalam rumah sambil berkebun.....

Apartment tu dah ada sejak hubby join USIM lagi. Sebagai tempat transit bila-bila masa hubby ada kelas lewat malam dan penat nak drive balik Ampang. Hanya ada keperluan asas seperti set bilik tidur, sofa dan TV sahaja. Setakat ni kami hanya take away atau makan kat kedai. Malas nak masak-masak selagi belum ada kabinet dapur. Perangai saya sejak dulu, perkara pertama yang akan saya tengok kat mana-mana rumah adalah kabinet dapur. So setiap kali pindah rumah perkara pertama yang wajib ada adalah kabinet dapur. Padahal bukannya rajin masak pun. Saja perangai pelik sejak azali gamaknya. Hubby pun dah faham perangai saya. 
The Windmill Station@Nilai.

"Kalau kita pindah Nilai sapa nak jaga anak-anak kucing tu?"

Entahlah..... saya pun tak terfikir sampai ke situ lagi. Lagipun rasanya sempat kot budak-budak tu membesar sebelum kami pindah. At least nak biarkan Amin sekolah kat Gombak sampai habis SPM dulu. Kita hanya merancang. Allah yang akan tentukan nanti.

Hari ni dah masuk 2 bulan usia anak-anak kucing ni. Tapi masih menyusu. Sebelum ni dah ada kawan-kawan Nina dah siap booking anak-anak kucing ni. Tapi dah besar begini sayang pulak nak bagi kat orang. Sementara cuti ni kami bela je dulu. Penat memang penat. Terutama dalam hal kebersihan. Tapi layankan jelah. Sapa lagi nak jaga depa kalau bukan saya. 

Bujay, pengganti Abu.
Lijah, copy paste bapaknya. Cuma ekor tak cukup panjang. 
Malik Noor paling banyak makan. Badan dah nak sama saiz dengan maknya.

Walaubagaimanapun semua anaknya tak boleh lawan kecomelan Abuni zaman anak dara. Rasanya Abuni juga seusia budak-budak ni masa mula-mula datang rumah saya dulu. Kesian dia tak sempat nak enjoy zaman single dulu. Tiba-tiba je dah termengandungkan anak-anak Ali. 

Abuni zaman anak dara sentiasa menemani saya buat kerja.

Hingga kini pun Abuni masih setia menemani saya bermula subuh hari, setiap hari tanpa gagal. Bersama-sama anak-anaknya menceriakan keluarga kami.

PS: Teman yang baik akan sentiasa bersama kita dalam suka dan duka, susah dan senang.....

Saturday, 5 December 2015

Grand Bluewave, cuti tak cuti.....

Semalam ke Shah Alam. Hubby ada program USIM kat hotel Grand Bluewave. Dah lama hubby ajak join kalau dia ada apa-apa program out-station. Tapi biasalah kita ni dok memikir susah nak tinggal anak-anak kucing takut mati kebulur kat rumah. Lagipun kalau setakat ikut program bukannya boleh buat apa sangat. Melepak kat bilik hotel jelah jawabnya.

Kebetulan ada anak saudara hubby yang tinggal kat Shah Alam baru lepas bersalin, boleh la kami sambil-sambil pi berziarah. Hubby ada program 4 hari 3 malam tapi saya cuma pi join untuk satu malam sahaja. Kesian nak tinggal anak-anak kucing tu lama-lama. Hubby dah pergi sejak hari Khamis lagi. Ikutkan hati saya malas nak drive sendiri jauh-jauh meredah highway. Alhamdulillah Ein rajin nak layan Umi. So lepas solat Jumaat sebelum balik UM semalam saya suruh dia jadi supir drop saya terus kat depan hotel. Saya angkut sekali Amin ngan Nina. Biar je Abuni dan anak-anaknya duduk rumah. Biar mereka belajar kena tinggal. Saya cuma sediakan makanan dan air secukupnya.

Kami tiba dalam pukul 4 petang. So semasa program hubby break pukul 5 petang kami keluar pi ziarah cucu saudara yang baru lahir tu. By maghrib baru tiba hotel semula. Terpaksa tolak perlawaan dinner tuan rumah sebab terkejar-kejar program hubby yang akan bermula pukul 8 malam pulak. Rupa-rupanya USIM hanya sediakan makanan dinner untuk staf depa sahaja. So kami terpaksa cari makan sendiri. Nak keluar pun dah malam. So apa lagi, room service jelah. Order 2 set menu. Alhamdulillah cukup untuk 3 orang.
Spageti okay. Sedap. Cuma nasi goreng rasa hangit sikit.

Esok paginya konon nak pakai room service juga sebab melihatkan caj buffet breakfast RM55 satu kepala. Kami 3 kepala. Botak kepala jugak la nak membayar. Walaupun hubby offer nak belanja tapi isteri mithali tak perlu lah nak membazir. Lagi pun rasa tak berbaloi nak spend that much. Bukannya nak makan banyak mana pun. Malangnya room service untuk breakfast hanya sediakan menu breakfast sahaja. Pilihan English breakfast dan Continental breakfast sahaja, RM45 satu set. Hmm.....lebih kurang dua kali lima jugak. Akhirnya saya ajak Nina pi cari roti canai kat luar. Search internet, cari restoran paling dekat. So terjumpalah Restoran Khulafa kat belakang bangunan PKPS. Seberang jalan je dari hotel Grand Bluewave ni. Seperti biasa menu saya teh tarik + roti canai satu. 

Hajat hati lepas sarapan nak gi swimming. Lepas tu nak jalan-jalan kat Muzium Sultan Alam Shah. Lepas tu menyusur Taman Tasik. Tapi semua tak menjadi sebab search internet ramai bagi review macam tak menarik je. Lagipun masa anak-anak masih kecik dulu kami dah selalu pusing-pusing bawa mereka kat Shah Alam ni. Jadi, sekarang apa yang menarik??

"Balik rumah. Nak tido...."

"Nak balik macamana?"

"Bawa keta ayah la. Esok datang balik ambik ayah."

Oh! tidak. Itu yang saya malas nak dengar. Nak kena drive balik rumah. Esoknya nak kena drive datang semula ambik hubby. Drive accord pergi balik pergi balik tidak pernah termasuk dalam agenda percutian ini. Fobia nak imbas touch and go kat toll booth tak habis lagi. Akhirnya saya booking teksi. Sit back and relax. Bayar je tambang RM70 door to door. Tak perlu risau tak perlu stress. All expenses paid. 

Kami hanya menikmati pemandangan dari tingkap bilik hotel sahaja. Duduk di tingkat 12 memberi peluang pemandangan yang agak saujana. 
Bangunan apa tah kat sebelah kiri hotel ni. Agak unik pada pandangan saya. Ein mesti suka bentuk ala-ala kipas ni.
Masjid Shah Alam betul-betul kat belakang hotel

Tak de kerja dok berposing dan berselfie ngan anak dara nan seorang ni. Layankan jelah. Kata bercuti....:)





PS: Cuti yang bermakna adalah apabila kita enjoy the moment regardless of where it is...... Gitu.

Thursday, 3 December 2015

Cucur bawang yang simple

Saya jarang buat planning untuk masak. Biasanya bila tiba waktu untuk memasak saya akan periksa apa-apa stok yang ada lepas tu terus decide menu on the spot.

Suatu pagi tiba-tiba teringatkan cucur bawang zaman kecik-kecik dulu. Kak Zah jiran sebelah rumah saya masa di kampung dulu rajin buat cucur bawang ni. Dia juga tidak pernah lokek untuk berkongsi makanan dengan saya. Kadang-kadang bawa bekal pi sekolah. Kami selalu berjalan kaki sama-sama untuk pergi dan balik sekolah sebab kami tak ada kenderaan. Sepanjang perjalanan sejauh 2km itu kami akan bercerita tentang cita-cita dan harapan masa depan. Masa tu kami masih di sekolah rendah. Kenyataannya selepas lebih 30 tahun harapan dan cita-cita kami terkubur mengikut takdir masing-masing.....

Keluarga saya jarang masak cucur sebab nak berjimat cermat. Cucur bawang memerlukan minyak yang banyak untuk menggoreng. Dan minyak masak agak mahal pada masa tu. Jadi nenek saya akan buat catuan. Hanya pada masa-masa tertentu sahaja kami boleh menikmati cucur bawang ini. Biasanya nenek akan masak lempeng kelapa yang tak memerlukan minyak yang banyak. Minyak hanya untuk sapuan sahaja supaya lempeng itu tidak melekat pada kuali.

"Minyak ni kena simpan kot-kot nak goreng ikan. Sat gi hang nak makan nasi tak dak lauk pulak...."

Nenek akan sediakan ikan goreng untuk saya dan ikan bakar atau ikan kukus cicah air asam untuk dirinya sendiri. Baru saya faham kenapa nenek membuat catuan. Nenek akan simpan stok minyak untuk menyediakan ikan goreng saya sebab saya saya tak tahan pedas kalau makan ikan bakar atau ikan kukus cicah air asam. Sebabnya air asam nenek memang pedas kaw-kaw hasil pokok cili api tanam sendiri. Rupa-rupanya kebiasaan nenek makan ikan bakar dan ikan kukus ini sebenarnya penyebab body nenek kekal langsing hingga akhir hayat. Nenek juga suka masak kuih-kuih bertemakan kukusan. Apam kukus, seri muka, kuih lapis, lepat ubi, lepat pisang, tepung talam dan pau inti kelapa. Jarang sangat nenek buat menu goreng-goreng. Biasanya nenek akan kukus atau bakar. Sungguh nenek seorang yang sangat rajin. Malangnya kerajinan itu nenek bawa bersamanya, tidak turun kepada saya.

Apa yang saya rajin? Entah lah. Saya cuma hendak memenuhi impian dan mengimbau kenangan makan cucur bawang simple tanpa apa-apa additive dan preservative.


Cucur bawang simple....
2 biji bawang holland (lagi banyak lagi sedap)
2 cawan tepung gandum
1/2 sudu teh kunyit serbuk
1/2 teh garam (secukup rasa)
1 sudu teh gula pasir (kalau suka rasa manis)

Gaul semua bahan dalam mangkuk dengan air secukupnya.
Biarkan selama 30 minit sebelum digoreng dalam minyak yang banyak. tujuan membiarkan adunan tu ialah untuk membiarkan enzim-enzim dalam bawang tu keluar dan menyebatikan adunan supaya menjadi garing di luar dan lembut gebu di dalam selepas digoreng nanti. Juga untuk menjadikan cucur kekal lembut walaupun dah sejuk.



PS: Pasang kipas kuat-kuat berangan makan cucur bawang cicah sos cili di tepi kali.... sorang-sorang.

Monday, 30 November 2015

Yes, officially cuti, dengan penuh harapan.....

Hari ni secara rasminya diisytiharkan cuti akhir tahun saya bermula. Selepas submit/emel markah Folio pelajar Tingkatan 4 Prinsip Akaun kepada ketua Pentaksir Kawasan pagi tadi, kerja mengajar tahun 2015 secara rasminya selesai. Hanya menunggu keputusan peperiksaan PT3 bagi subjek Matematik dan Prinsip Akaun SPM yang baru berlangsung minggu lepas. Mudah-mudahan apa yang saya usahakan sepanjang tahun ini membuahkan hasil di dunia dan juga di akhirat.


Walaupun secara tak rasminya cuti sekolah saya sudah bermula sejak minggu lepas tapi selagi SPM belum selesai guru-guru subjek SPM bergilir-gilir datang ke sekolah untuk menemani pelajar. Memberi semangat akhir sebelum mereka berjuang dalam dewan peperiksaan.

Alhamdulillah sepanjang minggu lepas saya ditemani anak dara manis dua beradik tu. Kebetulan Hidayah bercuti semester selama 10 hari so hari-hari saya dipenuhi dengan aktiviti santai girls only....:)

Aktiviti utama sudah tentulah shopping, shopping dan shopping walaupun hanya sekadar window shopping. Jalan-jalan cuci mata sambil berangan. Sembang santai sambil menjamu selera apabila perut lapar. Tidak terikat dengan rutin harian aktiviti rumahtangga yang amat memenatkan. Saya memperuntukan sejumlah bajet untuk kami bertiga. Apalah salahnya berbelanja untuk diri sendiri dan anak-anak setelah penat bekerja selama ini. After all, sejak Dayah ke Kuantan bukan selalu boleh berlibur dengan anak dara saya ni. Sekali-sekala kebetulan dapat cuti bersama so kita gunakan masa yang Allah kurniakan itu sebaik mungkin.

Setiap hari ada sahaja aktiviti yang hendak dibuat. Sementelah pula saya dah susun projek cuti sekolah sejak sebelum cuti lagi. Pelbagai projek ubah suai dan susun atur dalam dan luar rumah telah saya rancang. So sementara cuti ni lah nak merealisasikan impian yang hanya tinggal angan-angan selama ini. Nak bawa depa pergi holiday dan cuti-cuti Malaysia tak cukup bajet. So kita berpadalah dengan apa yang ada. Cuti-cuti cuci mata sekitar Ulu Kelang jelah kita sambil singgah makan-makan di mana perlu...

Singgah bernasi lemak pada suatu pagi yang hening di warung apatah kat Wangsa Maju.
Lunch di Jom Bali Western setelah penat bertawaf di Aeon Big Wangsa Maju.
Menu biasa saya.....
Girls only...@ Nandos, Jusco Aeon, Setiawangsa
Berpizza-pizza@Pizza Hut Taman Permata

"Umi....kat satu website tu ada jual blouse 3 helai RM100."

"Ala...Dayah jahit je sendiri. Lagi rasa puas sebab hasil usaha sendiri."

Selain projek saya, Dayah juga ada projek sendiri. Acara menjahit blouse secara pukal. Sebenarnya tak de lah berapa pukal sangat. 3 helai je pun tambah sehelai baju Nina. Kami beli kain kat Nagoya, balik terus potong. Malam tu terus pi kedai jahit tepi. Balik terus buat operasi menjahit sampai pukul 2 pagi. Awalnya nak tambah buat jubah sendiri. Tapi tetiba rasa malas pulak sebab nampak kat satu kedai tu ada jubah dah siap dengan harga mampu milik. Nina tengok je kami rembat dua pasang sorang. Sian Nina tak ada saiz.

"Tak pe, nanti Nina dah besar sikit boleh inherit jubah kakak..."

Projek menjahit blouse
Ada juga projek masak memasak. Tapi tak de lah excited sangat sebab acara memasak tu dah jadi rutin harian. Hari-hari pun saya masak. Jadi tak ada apa yang special pun. Cuma yang happening sikit masa buat projek pavlova yang jadi tak jadi. Semangat depa dok putar putih telur buat meringue. Lepas tu bakar. Sat hangit sat tak hangit. Nasib baik saya dah sediakan telur 2 dozen. Lepas tu putar krim pulak. Lepas tu hias dengan buah-buahan high class pulak. Adoi..... tak mampu saya nak maintain makanan orang kaya nih. Pakai telur putih sahaja pulak tu. Dah menimbun telur kuning dok terperap dalam fridge sampai hari ni tak tahu nak buat apa. Sabar je lah. Lepas ni nak kena google resepi menu berasaskan telur kuning pulak. 

Pendek kata sepanjang minggu lepas masa saya terisi dengan kerenah anak dara saya dua beradik ini. Sangat banyak perkara yang kami kongsi bersama. Sedar tak sedar rupanya saya dah punya anak dara yang sudah boleh berkongi rasa. Gelak ketawa senyum tangis bersama. Berkongsi rasa suka dan duka. Depa dah boleh mendengar segala cerita saya tanpa prejudis. 

Hajat hati nak ikut Dayah balik Kuantan untuk beberapa hari. Bercuti sambil rehatkan minda. Dah plan nak beli tiket bas sama-sama lepas tu sewa homestay kat Kuantan. Cuti-cuti santai di tepian pantai..... Hmm... betulah kata orang kita hanya boleh merancang. Allah jua penentu segalanya. Tak kan lari pantai dikejar. Ada rezeki mudah-mudahan termakbul jua hasrat di hati. Yang penting jangan berhenti berharap.....



PS: Bye Dayah. Jumpa lagi di lain kali. Semoga  selepas ini boleh study posting baru dengan tenang....

KLIA, KLIA, KLIA....

"Jadi ke nak hantar pi airport?"

Dah beberapa kali Hubby ajak pi airport apabila nak gi outstation. Dan beberapa kali juga saya selalu berat hati sebab malas nak sedih-sedih nak kena tinggal. Biasanya kami akan pergi dengan kereta. Hubby akan drive dan parking kat airport. Lepas tu saya akan balik sendiri. Kiranya saya hanya peneman sepanjang perjalanan ke airport sahaja. Hantar Hubby kat balai pelepasan, lepas tu babai-babai, lepas tu balik rumah naik ERL. Bab nak kena balik naik ERL tu yang malas. Kalau ERL tu sampai depan tangga rumah okay lah jugak. Tapi sampai KL Central je. Lepas tu nak kena sambung naik LRT pulak. Sampai Sri Rampai nak kena ambik teksi pulak. Banyak sangat tangga. Tu yang jadi malas tuh. Malas nak beratur beli tiket. Malas nak berebut naik LRT. Malas nak layan perasaan kena tinggal. Kengkonon sedih sepanjang perjalanan. Kemain nak bermalas-malas segala bagai.

Walaubagaimanapun selepas subuh awal bulan baru ni saya berbesar hati menghantar Hubby pi KLIA. Ada program apa tah kat Oman. Seperti biasa Hubby akan drive on the way pergi. Tapi kali ini saya akan drive bawa balik Accord tu. Mula-mula tu cuak juga sebab saya tak pernah bawa kereta auto long distance. Taraf saya bawa Unser manual sahaja. Tapi terpaksa kuatkan semangat sebab malas nak berERL dan berLRT. Alhamdulillah saya selamat pergi dan balik walaupun sepanjang perjalanan serasa seperti tidak berpijak di bumi yang nyata.

Sebenarnya saya seronok juga pi jenjalan kat KLIA tu. Kengkonon perasan ambik mood gi oversea. Tapi tarikan yang sebenarnya ialah Kedai Nasi Padang kat Food Court tu. Setiap kali pi KLIA saya pasti singgah kedai tu pekena nasi lemak ngan daging dendeng yang sangat enak. Ala-ala daging dendeng masakan Ibu masa pi Jakarta hari tu. Kadang-kadang pekena biryani kambing atau keema ngan roti nan. Kedai apa tah. Lupa pulak. Tapi hari tu dah tutup pulak. So dalam malas-malas nak ke KLIA tu ada juga consolation boleh jamu mata dan isi perut.
Breakfast dulu .

Biasanya sebelum bertolak ke mana-mana negara Hubby akan tukar duit currency negara tersebut. Tapi untuk pergi Oman baru ni rata-rata bank tak mahu terima duit ringgit Malaysia. Maksudnya kita tak boleh beli Oman Riyal dengan duit Malaysia. So terpaksalah beli US Dollar, lepas tu tukar pulak kepada Oman Riyal apabila tiba di Oman nanti. Rupa-rupanya nilai Oman Riyal sangat tinggi. Lebih tinggi berbanding USD dan GBR Pound Sterling. Sementara tunggu hubby tukar duit saya pi melilau cari coklat untuk anak-anak yang kena tinggal kat rumah. 

Seperti biasa kami babai dari atas je..

Selepas dah babai-babai saya pun meneruskan perjalanan untuk pulang. Cuak sebenarnya sebab nak kena fikir route yang paling sesuai untuk balik nanti. Sebenarnya tak susah pun. Guna aplikasi waze dalam smartphone je. Sesat tu agak mininum. Kita hanya perlu setkan destinasi. Nanti waze tu akan cadangkan jalan (route) yang paling sesuai dengan kita. Yang penting isi minyak penuh-penuh serta duit tol yang mencukupi. Lebih mudah kalau dah siap-siap top up Touche and Go banyak-banyak. Malangnya pakai Touche and Go ni paling saya malas. Susah nak bajet side untuk kereta berhenti bila sampai kat tol booth. Kengkadang terpaksa buka pintu kereta untuk sentuhkan kad pada mesin imbasan tu. Kesian kereta belakang saya. Sabar je menunggu giliran. Masa nak keluar parking KLIA lagi saya dah cuak nak agak jarak kereta. Sampaikan anak bujang saya terpaksa keluar dari kereta untuk buat touche and go. Bila palang dah terangkat dan saya keluar parking baru dia masuk balik dalam kereta. Hmmm..... Nasib baik ada teman. Kalau tidak meraung lah kat parking airport tu sampai hubby balik dari Oman.

"Umi pakai Smart Tag je lah lepas ni......"

Tumpang seronok tengok pemandangan indah negara orang. 

Hubby pergi selama 4 malam sahaja. So hari Rabu berikutnya saya ke KLIA lagi untuk menjemput Hubby pulak. Tapi kali ni dah agak confident. Flight Hubby tiba kol 9 malam. So lepas Maghrib saya terus keluar rumah. Alhamdulillah sepanjang perjalanan saya ditemani bujangku dan Nina sebagai bodyguard. Tiada lagi masalah touche and go atau nak agak side untuk kereta auto itu. Pengalaman mendewasakan kita...:) Tapi rasanya saya lebih selesa dengan Unser manualku berbanding honda accord Hubby. Tak layak berkereta besar. Saya lebih selesa dengan yang simple. Simple thing for simple people with simple mind.
Tak dapat pergi Oman, dapat pi dinner kat Adam Lai pun jadi lah...

Friday, 27 November 2015

Mari menjeruk mangga

Sejak pokok mangga epal ni berbuah saya dok berkira-kira nak buat jeruk. Alhamdulillah pokok mangga epal nan sebatang itu galak mengeluarkan buah yang besar-besar hingga sebesar penumbuk. Hari tu saya offer budak-budak kontraktor Unify tu petik mangga-mangga tu kalau berkenan. Alhamdulillah depa berkenan sungguh pakat petik mangga muda. Bukan setakat mangga, buah delima pun depa kaut sekali. Seronok saya tengok budak2 tu buat macam pokok sendiri.

Kebetulan Dayah tengah cuti semester, rajin pulak mek tu menolong saya di dapur. So antara agendanya adalah aktiviti menjeruk mangga.....
Mula-mula kupas kulit mangga tu.
Dua biji pun dah cukup sebab saiznya besar
Hiris nipis-nipis. Masukkan 10 sudu besar gula, secubit garam, 2 biji cili api dihiris halus serta asam boi (saya letak 20 biji)

Gaul rata. 

Semasa acara menggaul diadakan juga acara merasa. Food-testing kata orang putih. Semua pakat berfood-testing

"Eh sedap pulak....." Tak sedar dah habis separuh besen.

Masukkan apa yang tinggal ke dalam balang. Simpan dalam peti sejuk.

PS: Balik dari WAFA malam tu Amin bawa balik jeruk Pak Ali dari Penang. Hmm....

Thursday, 26 November 2015

Diamlah..........kerana itu lebih baik.

Dah banyak hari saya asyik marahkan si Ali. Asalnya setiap kali bangun pagi deria bau saya pasti menangkap bau kencing kucing. Buka je pintu bilik memang itu lah bauan utama yang menerpa saraf hidung saya. Siapa lagi nak disalahkan jika bukan kucing jantan nan seekor ini. Sejak si Ali ni jadi bapak, asyik kencing merata saja. Kadang kat sofa, kadang kat laundry, kadang kat bucu meja, kadang kat beg sekolah anak-anak. Pendek kata suka hati dia je nak pancut memana. Yang paling buat saya naik angin satu badan ialah apabila dia mula memancut kat langsir dan batang pokok hiasan saya. Tetiba je saya rasa nak bagi hukuman buang daerah.

So hujung minggu hari tu ni saya habiskan masa dengan mencari dan mengesan punca bau tu. Saya turunkan langsir. Lepas tu basuh dan sental hingga hilang bau. Rupa-rupanya bau itu hilang pada deria saya sahaja. Betul lah kata orang sekali kucing tu kencing di suatu tempat dia akan ulang buat benda yang sama berulang kali. Maka setiap kali juga saya terpaksa basuh lagi dan lagi dan lagi. Seperti biasa juga saya akan berleter dan marah-marah pada binatang yang tak berakal itu. Dan setiap kali juga Ali akan pandang saya buat bodoh. 

"Umi....atas katil Nina ada taik kucing!!!" 

Abuni pulak satu hal lagi. Suka hati dia je berak atas katil. Saya memang dah kenal perangai si Abuni. Pembersih tapi menyusahkan orang. Dia hanya akan berak pada tempat yang bersih sahaja. Sekiranya litter berak dia dah penuh tak de nya nak pi cari tempat kat kawasan luar rumah. Sukahati dia je cari port baik dalam rumah. Hari ni dah masuk kali ke3 dia melepas atas karpet. Semalam beriya-iya saya sental karpet tu. Ikut kan hati memang dah tak larat nak buat kerja-kerja tu semua. Masa muda-muda dulu sibuk kisahkan taik anak-anak. Bila dah tua ni sibuk hal taik kucing pulak. Mudah-mudahan Allah tidak uji saya dengan taik cucu-cucu pulak.... Walaupun semua benda  yang Allah bagi tu ada ruang untuk mengutip pahala tapi ia juga datang dengan pakej dosa. Kalau setiap hari dok membebel sebab penat nak menguruskan semua benda mana nak datangnya pahala. Lagi bertambah dosa pulak.

Lama saya berfikir mencari hikmah disebalik kehadiran kucing-kucing ini. Dihujung usia begini masih banyak bekalan yang perlu saya cari untuk dibawa ke akhirat nanti. Tanpa harta, ilmu dan anak-anak soleh, apa lagi yang boleh diharapkan dalam mengumpul bekalan itu.

Kata Nabi SAW, mudah saja mencari pahala dalam hidup ini. Niatkan membuat sesuatu perkara hanya kerana Allah. Tapi macamana nak niatkan hal-hal yang berlaku ini kerana Allah? Niat itu di hati. Dan hati itu Allah yang pegang. Akhirnya saya diam, diam dan diam.Tak perlu berleter, tak perlu bising, tak perlu cakap banyak-banyak. Buat je apa-apa yang perlu dalam diam. Tak perlu stress. Kalau rasa penat, berehat sekejap. Kumpul tenaga dengan membanyakkan solat sunat dan membaca al-Quran. Saya diam untuk diri sendiri. Untuk menjaga hati sendiri.

"Hang kena sentiasa jaga hati.... jangan bagi sakit. Selalu sangka baik ngan orang. Dengan binatang pun kena sangka baik.....depa nak bagi pahala kat kita." Tika dan saat ini saya begitu rindu dengan nenek. Rindu mendengar nasihatnya. Rindu teman bicara yang memahami jiwa saya.

Sungguh.....saya sangat penat dengan urusan kucing-kucing ini. Dan kepenatan itu memberi kesan emosi yang yang tak dapat dijangkakan. Dan kesan emosi itu membuahkan perkara yang juga tidak dijangkakan. Kesan yang lama dan panjang......




Tuesday, 24 November 2015

Repair, Repair, Repair...

Menjelang cuti sekolah lagi saya dah susun macma-macam perkara untuk dibuat sepanjang cuti sekolah ni. Setelah beberapa lama tak menguruskan hal maintenance rumah tangga banyak pulak peralatan yang memerlukan proses baik pulih. Paling ketara, pam tandas bilik air anak-anakku. Dah agak lama tak berfungsi. Alhamdulillah saya dikurniakan anak-anak yang sangat penyabar dan memahami umi mereka yang sibuk kengkonon career woman tapi kengkadang boleh je bertukar menjadi super woman. Atas kesabaran yang tinggi depa tahan je guna cara traditional. Tadah air dalam baldi lepas tu curah je lepas melepas. 

So selepas selesai menguruskan perpindahan Abuni dan anak-anaknya saya memulakan operasi seterusnya. Membaik pulih pam tandas pulak. Selepas saya buka penutup tangki pam tu barulah nampak apa masalahnya. Rupa-rupanya tali penyambung sistem tu dah putus.  Saya cuba godek-godek kot-kot boleh repair. Memang tak de harapan lah. Sebabnya peralatan tu datang dalam satu sistem yang lengkap. Satu pakej. Kalau satu benda rosak, rosak lah the seluruh system. Terpaksa lah ganti semua sekali. 
Saya cuba juga nak DIY. Tapi bila tengok arahan pemasangan yang agak complicated saya pun decide untuk panggil plumber. Dah tua-tua ni rasa malas pulak nak memendap dalam bilik air lama-lama. Senang je nak cari plumber ni. Pergi je mana-mana kedai hardware yang berdekatan. Tulis nama dan nombor talipon kat dalam buku appoinment depa. Nanti akan ada plumber yang akan call kita untuk set appointment. Sementara menunggu berubahnya seluruh sistem itu, terpaksalah saya pujuk anak-anak bertahan dengan sistem yang ada menggunakan cara manual.
Nina siap tulis arahan dan digantung di dinding bilik air tu. So sementara menunggu sistem dibaik pulih, sesiapa yang nak guna tandas ni mesti ikut arahan yang tertera. Kalau malas, guna je cara tradisional iaitu pakai baldi dan cetong. Tak lama. Selepas 2 hari menunggu akhirnya pam tandas berfungsi sepenuhnya.

Siap bahagian pam tandas, beralih ke paip air sinki dapur pulak. Dah beberapa hari paip tu bocor. Air asyik menitik walaupun dah tutup ketat-ketat. Saya dah beli paip baru. Spanar pulak tah kemana. So dah alang-alang panggil orang repair pam tandas suruh dia ganti paip kat sinki tu pulak. Jimat tenaga saya nak memulas spanar tu. Dah menghampiri usia emas ni kudrat perlu dijimatkan umtuk perkara yang lebih personal. Untuk diri sendiri.

Lampu dapur pun dah dibaik pulih. Biasanya kalau setakat ganti mentol atau starter saya buat sendiri je. Tapi sebab choke dia dah rosak terpaksalah panggil mereka yang pakar. Kang tak pasal-pasal seorang umi didapati kejung akibat renjatan elektrik....:). Lampu ni bonus je sebenarnya. Tidak mengganggu kehidupan harian pun. Selama ini saya boleh je hidup dengan stand lamp mudah alih yang saya letak atas meja dapur. Tapi dah alang-alang nak bayar orang datang repair, kita suruh jelah depa repair apa-apa yang patut. Rezeki Allah bagi elok lah dikongsi bersama.

Saya hanya perlu bayar RM180 untuk semua peralatan dan upah. Alhamdulillah atas kurniaan rezeki daripada Allah selama ini.

Selepas ini ada beberapa lagi siri baik pulih yang perlu dilakukan. Mudah-mudahan dengan kudrat yang ada ni saya sempat menyiapkan semua program yang dirancang sepanjang cuti sekolah ini. Insya Allah.


Girls day out.....

Saya tak ingat bila last kami gurgirls ber- outing sesama. Sejak depa dah berumah tanggga ni terpaksalah tunggu kebenaran husband memasing...