Wednesday 30 December 2015

Ayam daun selasih

Setelah beberapa kali cubaan, pokok selasih yang saya tanam tu dah nampak subur. So sibuk pulak memikir resepi apa nak dibuat dengan daun selasih ni. Harap-harap ianya terus kekal subur....
Memandangkan anak-anak suka makan ayam maka berayam-ayamlah kami sekeluarga. Menggunakan  resepi asas ayam goreng saya variasikan adunan kuahnya sahaja. Ayam masak kicap, masak merah cili, masak merah tomato, kuah percik, kuah paprik, dan macam-macam lagi. Nak glamer konon ayam selasih, saya tabur je daun-daun selasih tu di akhir masakan.
Ayam selasih....
Padahal guna resepi asas masak kicap je....:) 
Tapi bila masukkan segenggam daun selasih, memang rasanya lebih berperisa. Daun-daun tu saya kutip ratah. Malam tu asyik buang angin je. Alhamdulillah agaknya berkat khasiat daun selasih. Mudah-mudahan keluarga saya lebih sihat apabila umi menggunakan bahan-bahan asli segar dari ladang.


PS: Entah kenapa sejak akhir-akhir ni perasaan malas memasak tu makin menjadi-jadi pulak...

No comments:

60 Days In UK: Central Park Hotel & Iftar @Tukdin

Selasa, 26hb Mac 2024 Hari ini dah masuk hari ke-55 kami di bumi bertuah ini dan masuk minggu kedua kami di Southampton . Seperti minggu lep...