Tuesday, 29 November 2011

Alahai ubi badak...

"Bila nak masak ubi badak ni?" Entah kali keberapa hubby dok tanya soalan tu. Pemberian kawan dia yang baru balik dari Kelantan. Dah lebih 10 hari dah ubi badak tu tersadai kat dapur saya. Ubi badak? Tak tau nak masak apa... Hayat hidup saya tak pernah tengok rupa ubi badak ni. Rasanya, makan pun tak pernah.
"Kata orang kampung. Ubi badak pun tak kenal ke??" Eh! orang kampung mesti kena kenal jenis2 ubi ke? Saya kenal je ubi kayu, ubi keledek, ubi keladi, ubi kemili.. apa lagi ya, tak ingat dah.

"Ubi badak ni sedap. Rebus lepas tu cicah gula dengan kelapa. Buat pengat pun boleh." Dah banyak dah hubby bagi hint suruh masak. Bukan saya tak nak masak. Tapi tengok rupa ubi tu agak scary. Sangat berharap supaya ubi tu rosak. Rupa2nya panjang pulak jangka hayat dia.

Akhirnya saya potong2 ubi badak tu. Rendam dalam air garam selama 5 minit. Lepas tu saya rebus sampai empuk. Kemudian saya tos dan bahagi 2. Satu bahagian saya simpan, satu lagi saya buat pengat.

"Sedapnya pengat ni... macam rasa kat kampung kecik2 dulu" Sejuk hati saya dengar komen positif macam tu.
Yang baki tu saya lenyek buat macam kuih keria esok paginya. Hajat nak cuba buat kuih talam. Tetiba pulak penyakit malas tu datang.

"Sedap juga keria ubi badak ni. Texture dia lain sikit tapi sedap..."
Alhamdulillah, pandai hubby bodek saya pepagi hari ni.

Monday, 28 November 2011

Nak cuba hobi baru

Entah sejak bila saya suka orkid. Tetiba masa projek gardening kat sekolah hari tu, terbekenan pulak tengok bunga orkid yang comel2 tu. Murah pulak tu. RM2 je sepasu. Terimakasih ust Abi tolong belikan saya sampai 20 pasu. Tamak sangat nak beli banyak2 tak tau nak letak kat mana. Saya ni bukannya pandai nak menjaga pokok bunga, lebih2 lagi pokok orkid. Kata orang pokok orkid ni kena penjagaan rapi. Tak boleh kena direct sunlight, kena ada cahaya dan pengaliran udara yang cukup. Kena bubuh baja dan siram ikut time. Kena sembur racun/ubat supaya tak ada bacteria perosak. Huh.. payah bebeno bunyinya.

Saya susun je pokok tu atas rak kasut supaya tak kena panas matahari terus.

So hari ni dah buat plan nak pi Taman Orkid. Nak beli barang2 keperluan penjagaan orkid serta nak belajar cara2 penjagaan orkid dari dekat. Punya la ramai manusia, nak cari parking pun susah sebab tempatnya berdekatan Taman Burung. Ramai pulak tourist time2 cuti sekolah ni. Last2 dapat parking kat Memorial Tun Abdul Razak. So tukar plan pi lawat memorial tu. Kebetulan hubby memang suka bab2 sejarah ni, so kebetulan yang memang betul lah. Saya ni memang tak pernah minat sejarah. Kalau sesaja nak pi situ memang harapan je lah.


Biasanya saya selalu ajak hubby pusing2 KL by night. Saja suka tengok cahaya lampu malam2. Nampak cantik. Tapi hari ni dapat pulak pusing2 KL by day. Sungguh tidak menarik.

Setelah bertahun2 duduk KL baru teringin nak bergambar kat Dataran Merdeka. Itu pun sebab anak2 nak berposing.

Harap2 pokok orkid saya tu dapat bertahan lama.

Wednesday, 23 November 2011

Perlanskapan.....hmm

Hubby selalu pesan bila nak buat sesuatu benda mesti ikhlas. Insyallah pertolongan Allah akan datang dari sumber yang kita tak sangka-sangka. Saya selalu idamkan sekolah yang cantik ceria dan sangat 'welcoming'. Saya bukan nak pindah sekolah tapi saya ingin sekolah saya ini berubah wajah. Memang saya akui sekolah selalu tak cukup bajet. Kata pengetua bajet yang ada hanya cukup2 untuk bayar gaji guru. Katanya lagi tak kisahlah macamana pun rupa sekolah asalkan guru2 mendapat gaji mereka dihujung bulan. Sungguh, saya kagum dengan sifat ketua saya yang selalu mendahulukan stafnya. Tapi pandangan saya berbeza.

Alhamdulillah dengan pertolongan beberapa guru lain dan murid2 Kelab Kebajikan serta murid2 lain yang berminat, pokok2 bunga mula tumbuh disekitar kawasan sekolah.

Hasil tangan banin T3, Shahir n geng

Projek lepas PMR murid2 banin juga sudah menampakkan hasil. Dengan bajet yang seciput saya dan cikgu Hasnah serta cikgu Shida pi cari pokok2 bunga kat Sg Buloh. Angkut pokok2 tu penuh Unser sampai tunggang terbalik tumpah segala baja tahi ayam dalam kereta tu. Sorry hubby, sebab buat Unser tu macam kereta sendiri. Hihi nanti saya kena bayar untuk servis. Adus.


Tulang belakang projek mengecat, Don n Walid

Projek mural pun berjalan lancar. Saya mohon bajet, Pengetua luluskan, saya terus cari orang cat. Saya buat dinding sekolah tu macam dinding saya sendiri. Bermula dengan kawasan tangga pejabat dan kawasan tangga lain, seterusnya dinding2. Sukahati saya je nak buat tema apa, lukisan apa, konsep apa. Yang penting semua kerja-kerja tu kena siap sebelum buka sekolah awal tahun depan.

Mudah2an apa yang diusahakan ini akan mendatangkan kebaikan untuk semua. Amin.


Monday, 21 November 2011

Berpindah jua akhirnya

13 Oktober 2011, akhirnya saya sekeluarga selamat berpindah rumah baru secara rasmi. Alhamdulillah hajat hubby nak menghadiahkan isteri dan anak2nya suatu tempat tinggal yang lebih selesa dimakbulkan Allah. Sungguh, hubby sangat bekerja keras ke arah itu. Hubby juga a good planner. Apa2 benda yang dia nak buat, semua kena rancang dulu. Saya pun naik rimas (hihi sori) kadang2 la. Semua nak kena rancang. Saya yang jenis redah je apa yang ada selalu malas nak fikir. Leave the planning part to him and everything will go smoothly. Saya tunggu ikut je dengan sabar. Hmm part sabar tu yang selalu panas....

Banyak kenangan saya kat rumah lama tu. Manis, pahit, masam, manis semua ada. Biarlah semua tersimpan kemas dalam memori.

Dapur yang saya tinggalkan...
Saya telah menghabiskan lebih separuh masa berkeluarga saya di sini. Memasak untuk suami dan anak2 serta sesiapa saja yang sanggup menjamah masakan saya.

Sekarang saya dapat dapur yang lebih besar dan selesa. Ada bahagian basah dan bahagian kering. Sepatutnya lebih rajin masak la kan. Ada kawasan khas untuk jemur kain.

Yang jadi masalah pada saya ialah kawasan rumputnya agak luas dan dipenuhi lalang dan kemucut. Hai..bila masa la saya nak mengusahakan kawasan tu supaya mesra penghuni. Harap2 saya dapat disiplinkan diri untuk berpetang2 dengan laman yang saya idamkan tu.

Tetiba teringat masa zaman ambik SPM dulu. Nervous macam nak mati. Bukannya tak study. Saya antara ulat buku masa zaman sekolah dulu. Tapi takut tak boleh jawab masa periksa. Mana tau tetiba otak jam. Tetiba Allah nak turunkan kafarah time2 pereksa. Adus, memang naiya. Sebab tu dianjurkan memohon maaf sesama manusia terutama dari ibu-bapa, guru2 dan kawan2. Yang lebih penting mohon kemaafan dari Allah SWT. Solat hajat, solat taubat dan solat sunat lain. Solat fardhu jangan pernah tinggal.

Masa Iman SPM dulu saya tak risau sangat sebab ada terjongol depan mata. Boleh monitor anytime dia study. Study2 juga tapi laptop dan handphone tak pernah tinggal. Bior je asalkan dia bahagia. Alhamdulillah dapat juga 9A.

Time Hidayah ni, saya terpaksa tenangkan hati dan doa bebanyak dari jauh. Mudah2an semuanya dimudahkan Allah. Hubby siap spent satu hari pergi visit buah hati dia tuh. Pergi seawal subuh, balik terus malam tu sebab esoknya ada kelas kat Damansara pulak. Tak puas hati kalau tak jengok anakanda dia time pereksa besar ni.


Pameran gigi cantek..
(Gambar sekadar hiasan. Tiada kaitan dengan isi)

Kenapa tah saya buat entry pasal budak SPM ni. Ni kes baru dapat unifi semalam la ni. Lepas gian tak dapat internet sebulan.

Apa2 pun saya sentiasa doakan yang terbaik untuk anak2 didik saya. Amin.

Tenggelamnya Sebuah Memori

Dah banyak kali saya dok merenung-renung akan nasib kolam ni. Masa memula buat 4 tahun lepas bersemangat nak bela ikan bagai. Masa tu seman...