Tuesday 29 November 2011

Alahai ubi badak...

"Bila nak masak ubi badak ni?" Entah kali keberapa hubby dok tanya soalan tu. Pemberian kawan dia yang baru balik dari Kelantan. Dah lebih 10 hari dah ubi badak tu tersadai kat dapur saya. Ubi badak? Tak tau nak masak apa... Hayat hidup saya tak pernah tengok rupa ubi badak ni. Rasanya, makan pun tak pernah.

"Kata orang kampung. Ubi badak pun tak kenal ke??" Eh! orang kampung mesti kena kenal jenis2 ubi ke? Saya kenal je ubi kayu, ubi keledek, ubi keladi, ubi kemili.. apa lagi ya, tak ingat dah.



"Ubi badak ni sedap. Rebus lepas tu cicah gula dengan kelapa. Buat pengat pun boleh." Dah banyak dah hubby bagi hint suruh masak. Bukan saya tak nak masak. Tapi tengok rupa ubi tu agak scary. Sangat berharap supaya ubi tu rosak. Rupa2nya panjang pulak jangka hayat dia.



Akhirnya saya potong2 ubi badak tu. Rendam dalam air garam selama 5 minit. Lepas tu saya rebus sampai empuk. Kemudian saya tos dan bahagi 2. Satu bahagian saya simpan, satu lagi saya buat pengat.

"Sedapnya pengat ni... macam rasa kat kampung kecik2 dulu" Sejuk hati saya dengar komen positif macam tu.

Yang baki tu saya lenyek buat macam kuih keria esok paginya. Hajat nak cuba buat kuih talam. Tetiba pulak penyakit malas tu datang.




"Sedap juga keria ubi badak ni. Texture dia lain sikit tapi sedap..."
Alhamdulillah, pandai hubby bodek saya pepagi hari ni.

2 comments:

Isyraf Imrani said...

ana pun first time dengar ubi badak ni

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...