Monday 28 November 2011

Nak cuba hobi baru

Entah sejak bila saya suka orkid. Tetiba masa projek gardening kat sekolah hari tu, terbekenan pulak tengok bunga orkid yang comel2 tu. Murah pulak tu. RM2 je sepasu. Terimakasih ust Abi tolong belikan saya sampai 20 pasu. Tamak sangat nak beli banyak2 tak tau nak letak kat mana. Saya ni bukannya pandai nak menjaga pokok bunga, lebih2 lagi pokok orkid. Kata orang pokok orkid ni kena penjagaan rapi. Tak boleh kena direct sunlight, kena ada cahaya dan pengaliran udara yang cukup. Kena bubuh baja dan siram ikut time. Kena sembur racun/ubat supaya tak ada bacteria perosak. Huh.. payah bebeno bunyinya.

Saya susun je pokok tu atas rak kasut supaya tak kena panas matahari terus.

So hari ni dah buat plan nak pi Taman Orkid. Nak beli barang2 keperluan penjagaan orkid serta nak belajar cara2 penjagaan orkid dari dekat. Punya la ramai manusia, nak cari parking pun susah sebab tempatnya berdekatan Taman Burung. Ramai pulak tourist time2 cuti sekolah ni. Last2 dapat parking kat Memorial Tun Abdul Razak. So tukar plan pi lawat memorial tu. Kebetulan hubby memang suka bab2 sejarah ni, so kebetulan yang memang betul lah. Saya ni memang tak pernah minat sejarah. Kalau sesaja nak pi situ memang harapan je lah.


Biasanya saya selalu ajak hubby pusing2 KL by night. Saja suka tengok cahaya lampu malam2. Nampak cantik. Tapi hari ni dapat pulak pusing2 KL by day. Sungguh tidak menarik.

Setelah bertahun2 duduk KL baru teringin nak bergambar kat Dataran Merdeka. Itu pun sebab anak2 nak berposing.

Harap2 pokok orkid saya tu dapat bertahan lama.

No comments:

60 Days In UK: Central Park Hotel & Iftar @Tukdin

Selasa, 26hb Mac 2024 Hari ini dah masuk hari ke-55 kami di bumi bertuah ini dan masuk minggu kedua kami di Southampton . Seperti minggu lep...