Tuesday 23 April 2024

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang di Mr DIY.

Hose kat bilik air ni dah macam tersumbat dan air keluar sangat perlahan. Untuk paip kat bilik ni saya pakai yang dua kepala. Satu kepala untuk kegunaan berwudhu', sementara satu kepala lagi saya sambung hose untuk lain-lain kegunaan. Untuk mandi (shower) tiada masalah sebab pakai pam. 

Paip dwi-kepala, hose tu pun dah tak ada bahagian untuk spray (bidet).

Saya tanggalkan bahagian hose.

Peralatan wajib ada... spanar hidup.

Mudah sahaja nak tanggal dan pasang balik paip hose tu asalkan ada daya usaha. Malangnya, selepas tukar hose baru pun air masih keluar perlahan (macam meleleh). So saya berehat sebentar, ambik nafas sambil scroll youtube untuk mencari jalan penyelesaian. Setelah diteliti dan dihalusi akhirnya saya buat kesimpulan sendiri bahawa paip air tu dah masuk angin. So saya buka kepala paip seperti yang dicadangkan. Apa lagi, air keluar mencurah-curah dengan lajunya. Habis la basah pakaian makcik.

Air keluar dengan laju.

Saya pasang semula kepala paip dan sambung hose yang baru beserta bahagian spray. Sebelum tu kita balut penyambung dengan white tape dahulu.


Siap.

Alhamdulillah walau air keluar tidak selaju menggunakan pam, cukuplah buat kegunaan seharian. Semoga Allah sentiasa mudahkan urusan kita. Amiin.🌹

Sekian.😊

No comments:

Kemas laman, pangkas pokok dan susun pasu bunga.

Setelah hampir tiga bulan dibiarkan (ditinggalkan) banyak pokok terutama yang dalam pasu yang nazak dan menjadi arwah. Paling menyedihkan ia...