Friday 27 November 2015

Mari menjeruk mangga

Sejak pokok mangga epal ni berbuah saya dok berkira-kira nak buat jeruk. Alhamdulillah pokok mangga epal nan sebatang itu galak mengeluarkan buah yang besar-besar hingga sebesar penumbuk. Hari tu saya offer budak-budak kontraktor Unify tu petik mangga-mangga tu kalau berkenan. Alhamdulillah depa berkenan sungguh pakat petik mangga muda. Bukan setakat mangga, buah delima pun depa kaut sekali. Seronok saya tengok budak2 tu buat macam pokok sendiri.

Kebetulan Dayah tengah cuti semester, rajin pulak mek tu menolong saya di dapur. So antara agendanya adalah aktiviti menjeruk mangga.....
Mula-mula kupas kulit mangga tu.
Dua biji pun dah cukup sebab saiznya besar
Hiris nipis-nipis. Masukkan 10 sudu besar gula, secubit garam, 2 biji cili api dihiris halus serta asam boi (saya letak 20 biji)

Gaul rata. 

Semasa acara menggaul diadakan juga acara merasa. Food-testing kata orang putih. Semua pakat berfood-testing

"Eh sedap pulak....." Tak sedar dah habis separuh besen.

Masukkan apa yang tinggal ke dalam balang. Simpan dalam peti sejuk.

PS: Balik dari WAFA malam tu Amin bawa balik jeruk Pak Ali dari Penang. Hmm....

No comments:

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...