Saturday 7 November 2015

Pengalaman bleeding 3

Sehari selepas jumpa doktor pakar O&G kat Hospital Damai saya mendapat panggilan telefon dari hospital Ampang Puteri.

"Result pap smear puan dah ada ye. Semuanya normal..."


Alhamdulillah Allah masih mengurniakan kesihatan yang baik kepada saya. Suspen juga menunggu keputusan yang tak pasti selama ini. Apatah lagi memikirkan punca utama penyebab kematian wanita ialah cancer cervik selepas cancer payudara.


Keputusan pap smear kat Hospital Damai saya belum ambik lagi. Tak pe lah as long as result Ampang Puteri dah keluar perasaan lega tu dah ada. Lagipun kata orang kalau keputusannya normal sepatutnya dah tak perlu runsing. Serahkan semuanya pada Allah. Tak perlu pun nak cari second opinion. So tunggu je next year untuk another pap smear test.....

Cumanya masalah sekarang ni ialah period and bleeding ni masih tak berapa betul, sambil mencipta suatu rentetan sejarah perjalanan dalam hidup saya. Fasa menopause kata orang cerdik pandai sekarang.

6 Oktober 2015: 
Buat check up kat Ampang Puteri sebab bleeding banyak sangat. Rasanya masa tu dah masuh hari ke 20 bleeding non stop. Sangat heavy.  Doktor bagi pil Norcolut suruh makan selama 21 hari non stop untuk berhentikan pendarahan. Tapi saya makan 10 hari je sebab selepas makan selama 4 hari bleeding dah mulai berkurangan.

13 Oktober 2015: 
Buat pap smear kat Ampang Puteri sebab bleeding dah stop completely, Masih teruskan makan Norcolut tu sebelum berhenti selepas 10 hari.

18 Oktober 2015: 
Bleeding datang semula. Saya anggap ianya period yang normal sebab dalam cycle yang normal. 

19 Oktober 2015: 
Saya pi buat check-up kat Damai Service Hospital sebab Ampang Puteri fully booked. Saya minta doktor buat scan and another pap smear test. Doktor bagi pil Transamin untuk stop pendarahan. Tapi saya tak makan pun sebab nak bleeding tu stop sendiri. Alhamdulillah bleeding tu slowly berkurangan dan berhenti selepas 4 hari.

25 Oktober 2015: 
Bleeding heavy semula, Berterusan seperti period biasa. Alhamdulillah tidak heavy seperti sebelum ini. Saya mulai rasa period ni weng semula... Apa-apa pun saya perlu sucikan diri apabila period tu mencapai 15 hari. Lepas 15 hari dah dikira darah istihadhah.

2 November 2015: 
Masih bleeding macam period. So saya buat ijtihad sendiri. Dengan berat hati saya telan je pil yang doktor bagi hari tu. Hari pertama saya ambik pil Transamin ikut arahan doktor. Sambil google tentang side effect dan sebagainya. Sebenarnya saya kurang berkenan dengan pil ni. Tak tahu kenapa, cuma rasa kurang selesa. So saya makan untuk sehari saja, lepas tu saya tukar kepada pil Norcolut semula.

3 November 2015: 
Saya sambung makan pil Norcolut seperi arahan yang doktor bagi hari tu. Kali ini bertekad untuk habiskan semua saki baki pil yang ada. Nak jadi patient yang baik yang mengikut arahan doktor. Walau jauh disudut hati saya benci makan pil hormon ini tapi kita kena tetap berusaha dan berikhtiar untuk menjauhi penyakit. Apa-apa pun kepada Allah tempat kembali. Kekuasaan menyembuh segala penyakit hanyalah padaNya. Makan pil ni hanyalah sebagai suatu ikhtiar...

Hari ni 7 November 2015..... saya masih teruskan mengambil pil Norcolut ni pagi dan malam walaupun bleeding dah berhenti sepenuhnya. Masih kuatkan semangat untuk menghabiskan butiran pil bertuah ni. Mudah-mudahan dengan usaha yang sedikit ini hormon saya kembali normal.


PS: Bersedia menghadapi gejala menopause dengan senyuman

No comments:

Sinki Dapur Tersumbat Lagi

Sejak balik dari bercuti ni banyak pulak kerja-kerja maintenance yang perlu dilakukan di rumah ini. Alhamdulillah, saya masih diberi kekuata...