Friday 28 September 2012

Ala omak kawenkan aku.....cerita siteruna

Kalau lah anak bujang saya tiba-tiba minta izin nak kawen sekarang mau nazak saya agaknya. Isk..isk belum SPM tuh. Walaupun handsomenya mengalahkan ayahnya..(hihi sori hubby), makan pun kadang2 nak umi suap..erm sapa la yang sanggup nak buat menantu.


Walaubagaimanapun saya kena bersedia sekiranya anak bujang saya benar2 ingin menikah muda. Dia juga wajib melalui screen test saya sebagaimana yang dilalui oleh bakal menantu lelaki saya. Hoho....siap kau!!

Pertama sekali, ibubapa telah banyak mengenal dunia atau lebih dahulu makan garam. Sebab itu, mereka akan memerhati secara keseluruhan dan mudah nampak sesuatu yang tidak sesuai untuk anak mereka.
Tak payah lah nak berhujah panjang lebar tentang kebaikan berkawen muda kepada ibubapa. Mereka sangat arif tentang itu. Tak payah nak tunjuk pandai tentang sesuatu yang kita belum lalui. Ibubapa dah merasai pengalaman pahit manis berumahtangga. Tak payah nak bawa hadis dan ayat-ayat al-Quran bagai. Kalau ibubapa tak benarkan, tak payah kawen. Tunjukkan kita ni anak lelaki macho yang tak akan merengek-rengek minta benda yang orang tak kasi. Bersabar. Bersabar. Bersabar.

Tapi masalah akan timbul apabila anak2 bujang ni bersikap degil tak mendengar kata. Sibuk la mencanang yang dia sudah ada yang berkenan di hati, konon ingin menjaga mata,hati dan kemaluan,nak mencari ketenangan jiwa,mencari teman dalam pelajaran, kehidupan dan perjuangan supaya lebih fokus.. Hamboih!

Satu fakta yang anak lelaki perlu faham ialah kebanyakan ibu tidak suka ada perempuan lain dalam hidup anak bujangnya secara tiba-tiba melainkan ibu pernah tahu dan ikuti perkembangan hubungan anaknya itu. Sebab tu la dari awal lagi kita kena bersikap terbuka. Jangan malu berkongsi rahsia dengan ibu. Kalau dari awal lagi ibu dah merestui hubungan kita, insyallah ibu sendiri yang akan bagi motivasi untuk kita menikah. Sebab? Seorang ibu tak akan sanggup membiarkan anak bujangnya berlama-lama dalam dosa. Tapi sebelum dapat green light tuh kenalah buktikan yang kita tu layak jadi suami. Jangan hanya tergedik-gedik nak menikah tapi mandi wajib pun tak lepas lagi. Sekurang-kurangnya dapat dean's list masa asasi....

Kamu masih muda. Bina kemampuan dulu, kerja, kumpul duit.Kamu masih belajar, fokus pada belajar. Nanti bila kahwin, tanggungjawab keluarga lagi, mampu ke kamu nak terus belajar? Silap-silap gagal dalam pelajaran.Kamu belajar pun mak ayah yang bagi duit. Kamu nak kawin, siapa nak tanggung anak bini nanti? Nak bagi dorang makan pasir?”

Banyak lagilah. Samada nadanya keras atau memujuk, isinya sama. Kebanyakan ibubapa tidak akan membenarkan anak bujangnya berkahwin di usia muda atau waktu masih belajar. Tak payah nak melenting. Ianya hanya menunjukan sikap kita yang tidak matang. Plan satu persatu. Yelah dah kita  yang nak, kenalah  usahakan. Ini bukan cerita filem Melayu, jadi Mat Rempit pun boleh jadi menantu orang kaya. Ini adalah realiti kehidupan yang kita tak tahu apa akan jadi pada kita di masa akan datang.

Sabar dulu. Guna pendekatan pujuk-memujuk. Pujuk dulu hari ini, cakap elok-elok nak kahwin. Kalau tak dapat izin, diam dulu. Balik cuti semester nanti, pujuk lagi sekali. Tak bagi lagi, 2 bulan kemudian pujuk lagi. Begitulah seterusnya. Tak payah bersyarah panjang-panjang. Ibubapa dah faham keinginan anak. Cuma tak nak benarkan je.

Sebab? Depa tu risau kalau tengok anak bujang mereka tu macam tak layak je naik pangkat jadi suami.. Bernikah dalam usia yang muda, apatah lagi sedang belajar, bukan suatu yang mudah walaupun sudah ramai orang berjaya melakukannya. Alasan-alasan ataupun hujah yang ibu bapa timbulkan, banyak menyentuh tentang kemampuan ekonomi, kemampuan belajar dan kemampuan mengurus keluarga.

Tak perlu berbahas dengan ibubapa tentang kemampuan kita. Kalau kita boleh bangun solat subuh tanpa dikejut pun sudah cukup bagus. Mampu? Boleh jaga solat 5 waktu tanpa culas. Boleh menjadi imam pada ibu dan adik2. Sanggup pikul dosa sendiri. Dosa bakal isteri dan anak-anak. Mampu? Boleh membahagi masa dengan baik. Mampu? Balik cuti semester boleh menolong kerja di rumah tanpa diminta. Mampu? Result pereksa 3 pointer. Mampu? Jangan bagi alasan tak dapat result bagus sebab tension tak dapat kawen. Jangan nak merajuk-rajuk sampai mengugut-ugut tak nak balik cuti semester. Kompem tak kawen la sampai tua…

Buktikan kita layak memikul tanggungjawab. Ibu bapa akan terus menilai kita dari masa ke semasa. Kalau ibubapa masih tak izinkan juga ingatlah,

Abu Sa‘id al-Khudri radhiallahu ‘anh berkata:
Sesungguhnya seorang lelaki dari Yaman telah berhijrah kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam (untuk berjihad) lalu baginda bertanya: “Adakah kamu mempunyai seseorang di Yaman?”Dia menjawab: “Ibubapa aku.” Rasulullah bertanya: “Adakah mereka memberi izin kepada engkau?”Dia menjawab: “Tidak.”Rasulullah bersabda: “Kembalilah kepada mereka berdua dan mintalah izin dari mereka berdua.Jika mereka mengizinkan engkau maka berjihadlah akan tetapi (jika tidak)maka berbuat baiklah kepada mereka berdua.”

Kalau nak pi berjihad pun kena minta izin, inikan pula nak kawen. Kawen muda pulak tu. Jangan mulakan kehidupan rumahtangga kita dengan asas yang tak elok. Kalau ibubapa tak izinkan, belajar lah untuk taat. Mudah-mudahan dengan asas yang baik itu rumahtangga yang bakal kita bina nanti akan kukuh. Bakal isteri juga akan lebih mentaati kita sekiranya kita sendiri taat pada ibubapa.Ya, kawen memang seronok tapi bukan calang-calang anak muda yang boleh menjayakannya.Fikir-fikirkan lah. Wallahualam.

No comments:

Sinki Dapur Tersumbat Lagi

Sejak balik dari bercuti ni banyak pulak kerja-kerja maintenance yang perlu dilakukan di rumah ini. Alhamdulillah, saya masih diberi kekuata...