Saturday 13 October 2012

berdoalah wahai anak yang soleh..

"Iman dah solat? Dayah? Ein, Amin, Nina..."
Itu adalah soalan biasa saya kepada anak2 setiap kali bersua. Ewah macam jarang bersua pulak... Sebenarnya saya suka bertanya tentang solat mereka. Setiap hari bahkan setiap kali masuk waktu solat sekiranya saya tidak bersolat bersama mereka, saya akan bertanyakan  tentang solat mereka.

" Umi ni..orang dah solat la. Baru tadi salam umi kan? " Kadang2 saya macam dah nyanyuk pulak asyik bertanya saja. Itu kalau masa saya tak solat la. Uzur. Sungguh, dalam fasa menjelang usia emas ni, saya sangat mengharapkan anak2 boleh menjaga solat mereka tanpa arahan saya, boleh menjaga solat waktu mereka walau di mana saja. Iman, walaupun dah masuk usia 20 tahun masih tak lepas dari soalan saya.
Kenapa?
"Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Apabila seorang anak Adam mati putuslah amalnya kecuali tiga perkara: sedekah jariah, ilmu yang memberi manfaat kepada orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya."
(Hadith Sahih - Riwayat Muslim dan lain-lainnya)
Kenapa saya mengharapkan anak2 untuk berdoa untuk saya bila saya tiada kelak?
Saya berasa amalan saya semasa hidup sangat sedikit. Kalau ada amalan pun belum kira yang ikhlas dan tak ikhlas lagi. Nak kena tolak lagi. Saya tiada banyak harta untuk disedekah menjadi amal jariah. Saya juga tak punya ilmu untuk memberi manfaat kepada orang lain. Saya hanya punya anak2 yang saya harus didik menjadi anak2 soleh dan solehah dan memastikan mereka sentiasa berdoa untuk saya nanti. Masa terbaik untuk mereka berdoa ialah selepas solat. Kalau solat pun mereka tidak jaga bagaimana mungkin mereka akan berdoa untuk saya nanti. Jadi dengan baki usia yang saya ada ini saya akan pastikan mereka menjaga solat mereka. Pentingkan diri sendiri? Oh sudah semestinya. Siapa lagi yang akan mendoakan saya kalau bukan mereka.
Allah berfirman:
 Sesungguhnya solat itu merupakan kewajiban yang ditentukan atas kaum Mu’minin.  (an-Nisa : 103)
Dan saya sangat percaya titik tolak menjadi seorang yang soleh/solehah adalah melalui solat. Solat yang sempurna akan melahirkan manusia yang sempurna. Sungguh. Kalau ada sesuatu yang tak kena semak balik amalan solat kita. Tak perlu bercakap tentang dunia kalau solat pun tunggang-langgang.

Rasulullah s.a.w pernah ditanya: Apakah amalan yang paling utama? Baginda menjawab, Solat pada waktunya .
Rasulullah s.a.w. bersabda, (mafhumnya:) "Solat lima waktu diwajibkan ALLAH atas hamba-hambaNya. Sesiapa melakukannya dan tidak mengsia -siakan sesuatu darinya kerana meremehkan haknya, maka untuknya di sisi ALLAH ada janji bahawa akan memasukkan dia ke Syurga.

Dengan menjaga solat mereka bukan sahaja boleh menuntut janji Allah bahkan mudah-mudahan doa mereka nanti boleh meringan dosa2 saya. Amin.

No comments:

60 Days In UK: Central Park Hotel & Iftar @Tukdin

Selasa, 26hb Mac 2024 Hari ini dah masuk hari ke-55 kami di bumi bertuah ini dan masuk minggu kedua kami di Southampton . Seperti minggu lep...