Sunday 14 October 2012

Akhirnya berbaldu merah...

Saya dah lama mengidam nak buat kek Red Velvet. Saya bukan peminat kek pun tapi nama red velvet ni macam glemer pulak bila disebut. Rasa macam bagus je kalau berjaya buat kek ni. Sebelum ni saya buat kek main belasah je. Saya main campur je apa2 bahan kek yang ada kat dapur tu maka jadilah kek span/ kek butter. Ini memang kek versi malas tahap maksimum. Kalau rajin sikit saya tuang je cordial sunkist oren, jadi kek oren. Kekadang up sikit jadi kek coklat moist. Kalau rajin lagi dapat la makan kek gula hangus atau cheese cake yang berlayer tu.
Tapi hari ni memang saya bertekad untuk merealisasikan (ewah!) impian saya tu. Seperti biasa resepinya akan diubah suai mengikut tahap kerajinan dan stok bahan kek yang ada.
Bahan-bahan kek:
2 1/2 cawan tepung yang dah diayak 
2 sudu besar serbuk koko
1 1/2 cawan margerin
2 cawan gula kastor 
2 biji telur 
1 sudu teh esen vanilla
1 cawan buttermilk*
2 sudu besar pewarna merah 
1 sudu teh cuka 
1 sudu teh baking soda
* kalau takde buttermilk jangan susah-susah, ambil susu segar pada suhu bilik (saya guna susu sejat carnation je sebab malas nak tunggu susu segar tu berada pada tahap suhu bilik) kemudian tambahkan 1 sudu besar cuka @ lemon juice. biarkan selama 5-10 minit.
Cara membuat kek
preheat oven: 175 c
1) ayak serbuk koko dan tepung dalam satu bekas dan kacau.
2) campurkan buttermilk dengan pewarna merah @ pink
3) dalam bekas lain, pukul (saya pakai mixer) margerin sampai kembang , kemudian tambah gula dan pukul lagi sampai kembang dan sebati. Masukkan vanilla esen, pukul lagi. Masukkan telur satu persatu. (Lepas satu biji telur, mix. Kemudian masukkan satu lagi telur dan mix lagi).
4) Kemudian masukkan tepung dan koko yang sudah diayak secara berselang seli dengan buttermilk. (Masukkan tepung, kacau dengan senduk, jangan guna mixer nanti berterabur. Pastu masukkan buttermilk kacau lagi sampai habis kesemuanya).
5) Bila dah sebati, dalam bekas lain, campurkan 1 sudu teh soda bikabonat dan 1 sudu teh cuka sampai ada bubbles. Lepas tu cepat-cepat masukkan dalam adunan tadi. Kacau kemudian terus masukkan dalam loyang. Terus bakar selama 45-50 minit atau sampai masak bergantung pada jenis oven. Oven saya ni kecik dan slow. Jadi kena buat 2 trip.
6) bila kek dah masak, sejukkan dalam peti ais beberapa jam.. Supaya senang nak dibelah nanti, sebab lepas masak ni, kek agak fragile. Takut bersepai pulak.
7) Kemudian terpulanglah nak belah 2 @ 3 @ 4. Saya belah jadi 3 lapis je. Setiap lapis tu sapukan cream cheese frosting. Kemudian dah siap sejukkan lagi dalam peti ais sehari  semalam boleh, beberapa jam pun boleh. 

Cream cheese frosting: 
250gm cream cheese (saya guna philadelphia)
30gm butter (saya guna margerin)
1 sudu besar perahan lemon @ lime (saya guna sebelah limau nipis je, perah airnya)
1 sudu besar esen vanilla
1 sudu besar susu segar (saya guna susu sejat carnation)
1 cawan gula ising
Caranya gunakan electric mixer, mix cream cheese sampai kembang. Masukkan bahan-bahan lain.. butter + perahan limau + esen vanilla + susu segar + gula ising. Kacau lagi. Lepas tu hias pada kek tadi.

 Chip coklat atas`kek tu Amin yang susun sempena birthday dia hari ni.
Dah 13 tahun dah usia anak bujang saya yang seorang ni.
"Sedapnya kek umi..."
 Haha..anak2 memang pandai menghibur hati saya. Tak tahu lah sempat ke tidak 2 orang anak dara saya yang jauh di mata tu merasa 'kek umi yang sedap' tu. Anak bujang tu pulak asyik buka peti ais je.Nampak sektor kek tu dah makin mengecil. Hmmm!! 

No comments:

Sinki Dapur Tersumbat Lagi

Sejak balik dari bercuti ni banyak pulak kerja-kerja maintenance yang perlu dilakukan di rumah ini. Alhamdulillah, saya masih diberi kekuata...