Sunday 9 June 2024

Tebang pokok putat dan kemaskan kawasan sekitarnya.

Saya dah tanam pokok putat di rumah ini lebih 5 tahun yang lalu. Di sebelahnya saya tanam pokok serai kayu (salam, samak atau bay leaf). Menariknya kedua-dua pokok ini sangat subur dan cepat membesar. Agaknya tanah rumah ni berasal dari hutan, maka tersedia zat yang cukup untuk pokok-pokok yang juga berasal dari hutan. Walau dibiarkan begitu saja tetaplah mereka berdiri gagah memasak bumi. Saya tanam pokok ni di bahagian dapur belakang rumah sebagai tanaman herba. Kononnya, bila duduknya dekat dengan dapur akan memudahkan capaian bila-bila diperlukan dalam masakan. Tak sangka pulak ianya membesar bagai johan hingga memenuhi ruang belakang dapur dan menyemakkan pandangan. Akhirnya saya decide untuk pangkas bagi clear.

Pokok samak dan pokok putat yang merimbun hampir mencapai bumbung rumah.

Asalnya saya minta pakcik pemotong rumput tolong pangkaskan. Tapi nampak tak kemas. So saya buat penambahbaikan dengan memotong batang pokok itu dengan gergaji hingga pendek/rendah. Jenuh jugak makcik mengumpul kudrat yang dah hujung-hujung ini. Tapi takpe, kita tambah dengan ujian kesabaran dan pasrah. Kata orang biar sikit-sikit lama-lama jadi bukit... kita potong sikit-sikit lama-lama putus jua.😁

Batang pokok putat sebesar betis makcik.

Saja biarkan gergaji terbenam dalam dahan pokok putat itu dan snap gambar sebagai kenangan.

Baki batang pokok putat yang tinggal.

Batang yang nak kena usung ke luar pagar. 

Tinggal tunggul sahaja.

Batang tunggul pokok salam.

Kemaskan pokok pandan.

Rumput pun dah siap potong.

Alhamdulillah selesai kerja-kerja di halaman rinduku untuk hari ini. Semoga mata saya terus melihat yang indah-indah sahaja selepas ini. Yang penting badan rasa segar dan sihat selepas mengeluarkan peluh di laman sendiri. Semoga kekal sihat hingga ke akhirnya. Amiin.🌹

Cerita tentang pokok-pokok herba sebelum ini boleh baca di sini.

Sekian.😊

No comments:

Ganti kepala paip

Sejak beberapa bulan ini tekanan air di rumah ini seakan menurun. Air keluar pun macam malu-malu terutama di bilik air tingkat bawah. Untuk ...