Friday 7 June 2024

Me-time @ Ampang Puteri sambil check mata

Dah beberapa lama saya rasa tidak selesa dalam mata sebelah kiri. Kadang-kadang rasa kering, kadang rasa kabur dan berpasir, kadang rasa nak pejam je mata. Bila datang rasa-rasa itu saya akan letak/titiskan EyeMo atau Optrex. Rasa lega untuk seketika. Tapi bila lately ni ada rasa macam senak dan berdenyut dalam mata maka saya ambik keputusan untuk terus ke pakar mata. 

Saya buat appoinment secara online dan pilih tarikh paling awal yang available. So pada awal pagi hari Jumaat yang mulia ini bersempena dengan 1hb Zulhijah 1445 saya keluar ke hospital Ampang Puteri. Hubby dah siap pesan supaya tiba awal agar senang parking. Alhamdulillah dapat parking dengan selesa dan dapat giliran nombor uno sebab datang awal. Depa buat sistem first come first serve walaupun semasa booking slot online, yang kosong hanya pada pukul 12.10 tengahari. Oleh kerana baru pukul 9.15 pagi maka saya duduk minum di kantin hospital dahulu.

Sarapan ringkas. Kita lupakan sebentar masalah kolestrol.

Pukul 10.30 pagi saya masuk menunggu di klinik. Oleh kerana doktor belum tiba, saya duduk menunggu dengan sabar sambil terus menikmati me-time yang datang sekali sekala ini.

Klinik yang cantik.

Masih kosong.

Menghampiri pukul 11 pagi patients lain mula datang memenuhi ruang menunggu.

Pukul 11.30 pagi nama saya pun dipanggil untuk berjumpa doktor. Lepas saya ceritakan segala kegusaran, doktor pun buat beberapa 'test' yang perlu. Kemudian doktor letak sedikit ubat bius dalam mata saya sebelum memeriksa kornea mata menggunakan mesin khas.

"Everything seems normal. Vision good, 6/6 for both eyes. Eye stress pun normal, 14 for both eyes. Nerves okay, mata tak merah, kornea pun cantik..."

"You ada migrain ke? Sometimes migrain might hit the nerve menyebabkan mata tak selesa." Doktor menyambung lagi, mungkin sebab nampak saya macam tak puas hati.

"In that case, you might need to reduce the cause to that or ambik pain killer and banyakkan berehat..." Gitulah. Betul dah tu, baru saya perasan sebenarnya saya mungkin ada migrain berdasarkan simptom-simptom yang doktor sebutkan. 

Doktor tidak bekalkan apa-apa ubat untuk mata saya. Saya cuma perlu titiskan artificial tears (eye drop) seperti biasa bila-bila rasa kurang selesa. Tanpa ubat hospital, saya cuma perlu bayar RM200 untuk consultation dan RM7 untuk registration. Jumlah RM207. Boleh bayar menggunakan QR di klinik sahaja, so jimat masa, tak perlu queque di kaunter bayaran. Usai semua urusan, saya singgah beli makanan take away untuk makan tengahari.

Dah lama mengidam spageti bolognese.

Lepas ni nak kena tingkatkan ketenangan hidup. Mudah-mudahan kekal sihat hingga ke akhirnya. Amiin. 🌹

Sekian.😊

No comments:

Ganti kepala paip

Sejak beberapa bulan ini tekanan air di rumah ini seakan menurun. Air keluar pun macam malu-malu terutama di bilik air tingkat bawah. Untuk ...