Saturday 4 February 2023

Upgrade belakang rumah: Pasang wire mesh

Sebelum ini bahagian belakang rumah ni saya tutup dengan bidai pasang sendiri. Tapi bila ianya tidak berfungsi menghalang haiwanan daripada menyibuk dan membuat onar di kawasan ini maka terpaksalah saya tutup macam penjara. Rasa kelakar pulak bila fikirkan yang semua haiwanan itu lepas bebas tapi saya yang macam duduk dalam penjara. Tak kisahlah, apa-apa sahaja asalkan saya bahagia.😁

Saya pernah cerita tentang bidai saya tahun lepas. Now exactly lepas setahun saya dah tukar semua area berbidai itu kepada wire mesh.

Cerita bidai boleh baca di sini. 

Bidai asal yang multicolour.😁

Habis terkurung.😁

Kosong lepas ganti bumbung.

Pintu asal.

Saya berbelah bagi samada nak pilih warna hitam atau putih. Selepas banyak perkiraan akhirnya saya pilih warna putih. Depa buat ukuran lepas tu potong dan pasang di kilang. Selepas dah siap sembur cat baru depa bawa dan pasang di rumah.

Pasang siap dari kilang.

Pastikan tiada ruang untuk binatang yang tak diingini masuk.

Tutup semua.

Masih lagi terfikir macamana rupa kalau ambik warna hitam.😌

Saya tak pasti berapa harga pasaran untuk semua kos yang sepatutnya. Depa bagi sebut harga RM14000 untuk buat structure dan pasang bumbung baru, buang/cabut bumbung lama dan pasang wire mesh. Pada pandangan saya harganya sangat berpatutan maka saya terima/setuju sahaja tanpa mencari sebut harga lain. Depa minta deposit separuh harga (RM7000) sebelum memulakan kerja dan baki (RM7000) bila semua kerja dah siap dan kita berpuas hati dengan hasil kerja mereka. Alhamdulillah semua kerja pemasangan siap pada pertengahan bulan September 2022 dan setakat ini saya berpuas hati dengan kerja mereka.

Sekian cerita yang dah tertunda hampir 5 bulan.😊

No comments:

Jalan-jalan IKEA Cheras

Sejak balik dari UK rasa seronok pulak kalau boleh selalu berjalan (brisk walk). Oleh kerana cuaca agak panas kita cari tempat indoor pulak....