Sunday 19 November 2023

Umrah 2023: Mekah~ Wadi Berkat, Miqat di Hudaibiyah & Umrah 02.

Isnin, 30hb Oktober 2023.

Hari ini kami berpeluang untuk buat umrah lagi sekali. Seawal pukul 7:00 pagi semua jemaah sudah berkumpul menunggu bas untuk miqat di Hudaibiyah. Sebelum ke Masjid Hudaibiyah kami singgah di Wadi Berkat Dato Ibu untuk lawatan. Waktu lawatan bermula pukul 8:30 pagi. Tapi sebelum pukul 8:30 kami dah tercongok depan pintu pagar dan menjadi tetamu pertama bila pintu pagar dibuka. Kami disambut mesra dan diberi penerangan dalam kumpulan.

Pokok bunga kertas dan pokok tembikai di pintu masuk utama.

Di sini depa menternak kuda, unta dan kambing sebagai mengambil berkat dari kehidupan Rasulullah SAW yang sentiasa dikelilingi tiga spesis ternakan ini. Katanya ada berberapa aktiviti menarik di sini. Antaranya, boleh berkuda, memanah, bermesra dan memberi makan binatang ternak (tapi kena beli rumput depa, lupa pulak berapa harga sepeket). Saya hanya melihat dari jauh sahaja. Terdapat juga replika rumah (tempat tinggal) orang-orang Badwi

Ladang/kandang kuda.

Replika rumah/pondok orang-orang Badwi.


Ladang/kandang unta.

Ladang/ kandang biri-biri.

Di sini juga lengkap dengan surau, tandas dan kantin yang menjual pelbagai makanan rasa Malaysia. Semasa kami duduk makan di kantin banyak bas yang singgah dan pengunjung makin ramai. Mutawwif memberi masa 30 minit sahaja untuk kami sudahkan makan kemudian terus naik bas untuk ke Masjid Hudaibiyah untuk miqat.

Sate ayam SR10 satu set (5 cucuk).


Teh tarik SR5.

Puas hati dapat pekena roti canai(SR4 sekeping) dan teh tarik.

Gulai kawah daging unta.

Depan pintu masuk Wadi Berkat Dato Ibu.

Menurut Mutawwif, kawasan Hudaibiyah ini famous dengan ternakan unta. Di mana-mana sahaja akan kelihatan sekumpulan(sekawan) unta. Kami hanya melihat dari dalam bas sahaja. Kata Mutawwif lagi, susu unta baik untuk kesihatan dan ada banyak khasiat.

“Susu unta ni bagus untuk kesihatan. Ada kepercayaan, lagi bagus minum susu unta ini kalau campur dengan sedikit air kencing unta betina yang kencing diawal pagi. Bagus untuk ubat kanser…” (Entahlah… tak berani nak komen). Saya memang tak pernah minum susu unta, apa lagi kalau nak campur dengan air kencing unta. Tak pasti setakat mana kajian yang telah dijalankan tapi dalam usia yang lebih separuh abad ini saya belum pernah mendengar petua sebegitu. Mungkin ada kebenarannya. Kita iyakan sahaja jika ianya adalah suatu kepercayaan. Samada kita sendiri nak terima atau tidak, terpulang kepada diri masing-masing.

Usai solat sunat di Masjid Hudaibiyah dan berniat Ihram kami bergerak balik dan tiba di hotel semula sebelum azan Zohor. Usai makan dan solat kami terus selesaikan urusan tawaf dan saie. Walaupun bertawaf pada pukul 1:30 tengahari, tidak terasa cuaca yang panas kerana tetiba sahaja kami ‘dipayungi’ dengan awan tebal. (Mungkin petang nanti hujan bakal turun lagi). Kebetulan keadaan tidak sesak so kami dapat menyelesaikan tujuh pusingan tawaf dalam masa setengah jam sahaja. Saya dapat bersolat sunat tawaf dan berdoa depan Kaabah dengan tenang. Seterusnya kami minum air zam-zam dan meneruskan perjalanan untuk bersaie pulak.

Done Tawaf dipayungi awan tebal. Alhamdulillah.

Siap saie dalam masa 40 minit.

Usai urusan umrah kami terus ke kedai (barber shop) di Sofwa Tower. Sepanjang jalan ramai yang offer untuk mencukur dengan bayaran SR10 satu kepala. Kami terus masuk kedai pilihan dan saya menunggu di luar sementara kepala hubby dibotakkan.

Cukur habis... SR10.

Abang botak.

Alhamdulillah selesai urusan untuk hari ini. Esok kami akan bersiap-sedia untuk pulang ke tanah air. Moga Allah mudahkan.

Boleh baca cerita sebelum ini di sini.

Sekian.😊

No comments:

Open house selagi Syawal (Part 2)

“Mas, free tak harini? Jom teman Kak Zai pergi beraya.” Bila ada teman seperjuangan ajak beraya, haruslah kita terima dengan tangan terbuka....