Thursday 16 November 2023

Umrah 2023: Di bawah Langit Mekah

25-29hb Oktober 2023

Keadaan di Mekah agak kelam kabut berbanding di Madinah. Keberadaan hotel kami di dalam bangunan Clock Tower tambah menyesakkan keadaan terutama bila tiba waktu solat. Bilik kami di tingkat 12 dan ada kala terpaksa menunggu lif agak lama. So kalau hendak ke Masjidil haram kena keluar sangat awal sebelum masuk waktu solat. Kalau tidak, sangat sukar untuk mendapat tempat duduk dalam masjid. Ramai jemaah yang stay back di masjid dari solat Asar hingga Isyak. Walaupun masih ada masa 30 minit sebelum azan Maghrib, banyak laluan ke dalam masjid sudah ditutup dan semua jemaah dihala ke tingkat atas bumbung (roof-top). Alhamdulillah saya dapat menyelit di celah-celah jemaah yang ramai dan dapat bersolat di bawah langit Mekah.

Jam besar menunjukan hampir azan Maghrib.

Kebetulan di hadapan saya ada tiga orang jemaah Malaysia. Teruja pulak bila terjumpa jemaah dari negara sendiri dalam ribuan manusia. Sempat saya berkenalan dan bersembang sepatah dua sebelum azan Maghrib. (Lupa pulak depa guna travel agent apa).

Menanti azan di bawah langit.

“Ummi nak jalan dengan siapa nanti? Sapa nak teman?” Soalan biasa dari anak-anak bila saya dan hubby decide untuk buat umrah berdua sahaja. Depa lupa gamaknya yang Ummi depa ni dah biasa independent sejak muda.

Sejak tiba di bumi barokah ini saya hanya keluar/berjalan dengan hubby sahaja. Pergi ke masjid bersama tapi terpisah bila nak masuk kawasan solat jemaah lelaki dan wanita. Biasanya kami berjanji temu untuk berjumpa(rendezvous) di satu tempat yang telah dipersetujui bila selesai semua urusan.

Rendezvous @ root-top.

Tenang malam di bawah langit Mekah, walau manusia penuh sesak.

Sesak nak keluar ke King Fahd Escalator.

Solat Jumaat

Pada hari Jumaat pula keadaan Masjidil Haram akan sesak melampau. So semua jemaah kena datang awal ke masjid. Hubby ke masjid sebelum pukul 11:00 pagi lagi bagi mendapatkan tempat duduk dalam masjid. Kalau lewat, alamatnya terpaksalah bersesak solat di dataran atau di roof top.

Saya stay di bilik hotel sahaja. Depa sediakan speaker dalam bilik, so dapat dengar setiap butir (bicara) dari Masjidil Haram dengan jelas.

Zohor masuk pukul 12:05 tapi pukul 11:35 depa dah azan, panggil jemaah to get ready. Tepat jam 12:05 depa azan semula tanda dah masuk waktu untuk solat Jumaat. Usai je Azan terus depa bagi khutbah Jumaat. Sedap bacaan khutbahnya. Saya cuba jugak nak faham tapi lebih banyak nganga. Khutbah selesai dalam masa 10 minit sahaja. Pukul 12:20 depa azan lagi dan terus buat solat Jumaat. Rakaat pertama imam baca surah At Tin kemudian Al Quraish pada rakaat kedua. Ringkas dan mudah sahaja solatnya. By pukul 12:30 selesai urusan solat Jumaat. Lepas tu seperti biasa depa akan terus buat solat jenazah (amwat). Sepanjang bersolat di Masjidil Haram dan Masjid Nabawi, depa akan buat solat jenazah pada setiap waktu lepas solat fardu. Alhamdulillah saya dapat mengerjakan solat jenazah ghaib untuk sahabat Al-Amin yang meninggal dunia di Malaysia. (Semoga Allah cucuri rahmat ke atas rohnya dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman).

Hujan di Masjidil Haram

Sepanjang kami di Mekah, hujan turun hampir setiap petang. Hari kedua kami di Mekah, kami dah bersedia untuk ke masjid seawal pukul 4:30 petang. Malangnya lif sangat sesak. Bila tiba di pintu utama keluar ke masjid, manusia sangat ramai dan sesak hingga ke depan pintu masuk utama bangunan Clock Tower. Rupa-rupanya semua orang berkumpul depan entrance. Di luar hujan mula lebat dan semua orang stuck tak dapat ke mana-mana. Ada juga yang asyik merakam gambar hujan yang turun. Akhirnya kami decide untuk berpatah-balik ke lif dan naik ke surau hotel di level S2. Namun di situ jugak sesak. Alhamdulillah saya dapat menyelit di tengah-tengah jemaah. Sejurus tiba di surau, azan Maghrib pun berkumandang dan semua orang dapat bersolat berimamkan Imam Masjidil Haram. Alhamdulillah. Dah alang-alang dapat tempat yang selesa kita stay on sampai Isyak memandangkan hujan makin lebat, dan sudah pasti jalan ke masjidil Haram pun masih sesak.

Cermin tingkap  hadapan surau mengadap Kaabah tanpa halangan.

Ruang surau yang selesa dan sentiasa padat setiap kali solat waktu.

Mengikut fatwa terkini, sekiranya lantai hotel bersambung terus dengan lantai putih Masjidil haram, dibolehkan untuk kita solat di surau hotel secara berjemaah berimamkan Imam Masjidil haram. Alhamdulillah hotel Fairmont termasuk dalam senarai hotel yang diberi 'keistimewaan' ini. So, bila keadaan tidak mengizinkan kami akan bersolat jemaah di surau hotel sahaja. 

Semoga Allah menerima amal ibadah kita dengan sebaik-baik ganjaran.

(Cerita sebelum ini boleh baca di sini.)

Sekian.😊

No comments:

Open house selagi Syawal (Part 2)

“Mas, free tak harini? Jom teman Kak Zai pergi beraya.” Bila ada teman seperjuangan ajak beraya, haruslah kita terima dengan tangan terbuka....