Thursday 16 November 2023

Umrah 2023: Mekah~Aktiviti Bebas dan Santai.

26-29 Oktober 2023

Semasa di Mekah, selain di masjid dan surau, port favourite saya ialah dining hall. Saya suka berlama-lama di sini terutama bila dapat meja tepi tingkap yang menghadap Kaabah. Walaupun di kelilingi construction pemandangan ke arah Kaabah sangat mendamaikan. Sambil menikmati rezeki yang Allah kurniakan saya akan merenung jauh ke arah Kaabah sambil mengosongkan fikiran. 

 Kawasan Kaabah dari jendela dining hall.

Menu biasa saya untuk sarapan. Saya banyak ambik buah bagi mengelakkan tekak kering.

Setambun uncang teh untuk seteko air… pekat betul depa buat air teh.

Saya hanya ambik separuh cawan lepas tu tambah air panas dan susu segar.

Shushi… saya cuma cuci mata sebab tak berapa kena dengan tekak.

Desserts… yummy. Tapi saya hadkan seketul dua sahaja bagi menjaga paras gula.

Disenggang waktu santai hubby akan ajak saya mencari menu/juadah Melayu yang ada di sekitar Masjidil Haram ini. Kami ke Malaysia Restaurant yang terletak dalam Safwa Tower (di sebelah Clock Tower). Seperti dahulu, restoran ini masih menjual juadah asli Melayu yang sangat kena dengan tekak saya. Alhamdulillah, terubat rindu kampung halaman.

Hubby order teh tarik (SR6) untuk isterinya yang terchenta ini, kuih, meehoon dan nasi kerabu. Terlupa pulak saya nak catat berapa jumlah yang hubby bayar tapi rasanya lebih SR50.

Set nasi kerabu, set meehoon dan kuih-muih.


Selain mengisi perut, hubby juga akan mencari sumber-sumber buat mengisi minda. Kalau di Madinah kami tidak menjumpai apa-apa kedai buku, tapi di Mekah ini ada terselit satu kedai buku Dakwah Corner di celah kedai-kedai lain. Haruslah kita borong buku-buku ‘rare’ yang susah didapati di tempat lain. Lagi pun hubby tidak lokek berbelanja lebih SR500 untuk buku.


Antara buku yang menarik minat saya.

Biasanya kami akan keluar jalan-jalan sekitar pukul 9-11 pagi kerana suasana dalam waktu begini agak tenang. Saya agak fobia dengan keadaan sesak dengan manusia dari pelbagai bangsa yang agak kasar. Kami akan jalan-jalan di sekitar kawasan yang nampak selamat sahaja.

Food court yang tenang.

Berhenti rehat menghabiskan masa santai sebelum urusan seterusnya.

Kawasan Masjidil Haram ini sangat luas dan semua kawasan yang berlantai (tile) putih dianggap lantai masjid. So jemaah boleh bersolat di mana-mana lantai putih dan dianggap telah bersolat jemaah bersama Imam tanpa putus saf. 

Di perkarangan masjid. Semua lantai putih keliling Masjidil Haram dianggap sebagai lantai masjid.

Lantai putih sekitar masjid hingga ke hotel keliling bangunan masjid.

Lantai putih sehingga depan entrance hotel di Clock Tower, maknanya dari dalam sini pun dibolehkan untuk solat berjemaah tanpa putus saf.

Sepanjang di Mekah saya kekal memakai pelitup muka disebabkan keadaan yang berdebu dan tekak pun dah mula kering. Alhamdulillah berbekalkan ubat-ubatan yang ada, Allah izin untuk saya kekal sihat hingga kehari terakhir kami di bumi barokah ini.

(Boleh baca cerita sebelum ini di sini).

Sekian.😊

No comments:

Open house selagi Syawal (Part 2)

“Mas, free tak harini? Jom teman Kak Zai pergi beraya.” Bila ada teman seperjuangan ajak beraya, haruslah kita terima dengan tangan terbuka....