Tuesday 21 November 2023

Umrah 2023: Tawaf Wada', Jom Balik Malaysia.

Selasa, 31hb Oktober 2023

Hari ini hari terakhir kami di bumi Mekah. Dan seperti biasa para jemaah akan mengerjakan Tawaf Wada’ sebagai ucapan selamat tinggal sebelum pulang ke tanah air. Mutawwif kami tidak menetapkan bila waktu untuk kami semua patut mengerjakan tawaf. Ikutlah keselesaan masing-masing, yang penting kena selesaikan urusan dalam masa 5 jam sebelum bas bergerak meninggalkan Mekah.

Mengikut jadual, bas akan bergerak dalam pukul 9:00 pagi so ada jemaah yang buat tawaf seawal pukul 4:00 pagi. Kami decide untuk buat tawaf lepas sarapan dan selesai urusan sebelum pukul 8:00 pagi. Kemudian balik ke bilik hotel semula untuk mandi dan berkemas (final). Lepas tu kami turun ke M2 untuk menunggu bas sambil menjaga pantang larang tawaf wada’. Mutawwif dah gariskan senarai pantang-larangnya. Boleh Google search kalau nak tahu lebih lanjut.

• Tak boleh berlama dalam masjid
  • Tak boleh baring-baring lepak
  • Tak boleh bagi sedekah
  • Tak boleh shopping/membeli-belah (selain bekal untuk perjalanan nanti)
  • Tak boleh bergalak dan berseronok (selpi, wefi, posing dsb).

Dan semua pantang larang ini terangkat sebaik sahaja tayar bas bergolek keluar dari Mekah. Saya cuma ambil gambar dari dalam bas sahaja. Tiba-tiba terasa sebak kerana akan meninggalkan bumi barokah ini tapi kita buang perasaan itu jauh-jauh sambil berdoa agar kita dipilih menjadi tetamuNya lagi.

Keluar dari kawasan Masjidil Haram.

Masuk hiway menghala ke Jeddah.

On the way to Jeddah Airport, bas berhenti di RnR (apa entah), kalau-kalau ada jemaah yang ada keperluan untuk qadha hajat atau turun membeli barang keperluan. Oleh kerana semua jemaah hanya nak melekat di tempat duduk dalam bas, maka kami teruskan perjalanan ke airport. Sekali lagi saya hanya ambik gambar dari dalam bas. Terdapat kawasan mall/kedai makan dan deretan drive thru kedai kopi sepanjang RnR. Selain dari itu, perjalanan ke airport hanya menyaksikan pemandangan tanah gersang yang kering kontang.

Kedai kopi drive thru.

Kedai kopi lagi…

Pemandangan biasa sepanjang perjalanan yang hampir satu jam.

Kami tiba di airport hampir pukul 11:00 pagi. Walaupun masih pagi, cuaca sangat cerah dan suhu makin membahang. Bas berhenti betul-betul depan pintu masuk ke terminal. Kami hanya perlu ambik troli dan susun bag sendiri. Kemudian ambik kotak berisi air zam-zam (botol size 5 liter) seorang dan terus masuk dan beratur untuk check-in. Kami hanya tunjukkan passport di kaunter. Dari passport tu dah tersedia maklumat flight kita so depa hanya key-in dan print boarding pass. Mudah sangat urusannya.

Menunggu beg keluar dari ‘perut’ bas.

Beg kami tak sempat beranak.

Usai urusan check-in, kami terus masuk ke kawasan pelepasan. Airport Jeddah ni agak luas, baru dan moden. Jenuh jugak nak menapak hingga ke boarding lounge. Kami tiba dalam pukul 11.45 pagi untuk flight Saudi Air pukul 4:00 petang. Ada masa lebih empat jam untuk kami solat jamak Zohor & Asar, makan dan lepak-lepak sebelum berlepas. Sempatlah kami jalan-jalan melihat kawasan airport yang luas ini.

Lunch pack, nasi lemak daripada TH Travel.

Muka excited nak balik rumah.

Tunggu boarding.

By pukul 3:30pm depa dah panggil untuk boarding. Flight tak penuh, so kami masih ada rezeki untuk duduk dengan selesa. Usai makan dan solat jamak Maghrib dan Isya’ saya bantai tidur sepanjang perjalanan hingga selamat mendarat di KLIA. Gamaknya baru terasa lelahnya tubuh badan.

Bye-bye Jeddah... ada rezeki, kami kembali lagi.

Biryani kambing, tapi tekak saya dah mula reject makanan non-Melayu.😌

Teh panas ngan coklat je lalu.

Tepat jam 5:40 pagi selamat mendarat di KLIA. Alhamdulillah proses keluar untuk Malaysian Citizen sangat laju. Kita hanya swipe passport lepas tu sengih depan kamera dan terus keluar melalui pintu automatic. Kemudian kami ke Gate C5 untuk naik bas ke terminal airport dan tunggu luggage di belt G.

Kutip air Zam-zam sekotak sorang.

All done.

Usai susun beg kami singgah di surau untuk solat subuh sebelum keluar ke arrival lounge di mana anak nombor 4 dan menantu sedang menunggu dengan setia. Kami singgah minum kopi di Coffee Bean dan by pukul 7:00 pagi kami gerak balik dan tiba di rumah sebelum pukul 9:00 pagi. Home sweet home.❤

Semoga Allah kurniakan kesihatan untuk kami ke sana lagi.