Tuesday 6 August 2019

Weekend break away.... katanya.

"Kenapa Ummi nak datang?" Kesiankan Ummi gamaknya bila saya bagitahu puteri bongsu tentang planning kami hujung minggu hari tu.

Sejak akhir-akhir ni saya selalu cari peluang untuk bertemu dengan mereka yang dekat di hati saya. Kita selalu take for granted yang anak-anak akan sentiasa pulang ke pangkuan bonda namun tiada salahnya sekali-sekala kita pulak yang mencari mereka.

Alhamdulillah hubby tidak lokek nak keluar belanja. Walau tak dapat turut serta, flight tickets, sewa kereta dan sewa hotel semua covered. Nikmat mana lagi yang nak kita dustakan.

So awal-awal pagi hari Jumaat saya memulakan perjalanan ke KLIA2, bagi mengelakkan jalan sesak. Saya pergi berdua sahaja dengan sibujang. Mulanya nak ambik grab tapi congak, kira, tolak dan tambah, kosnya lebih murah kalau guna kereta sendiri. Lagipun lebih mudah nak susun masa sendiri. Biasanya kami parking kat blok A. Tapi disebabkan dah penuh kami menghala ke blok B. Alhamdulillah masih banyak ruang parkir.

Tempat parkir, jangan lupa.

Alhamdulillah, flight on time. Kami tiba di Alor Setar dalam pukul 11.30 pagi, ambik kereta sewa dan terus gerak ke Kangar. Sebelum tu kami singgah makan tengahari di Warung Ikan Bakar Din, pekena sup tulang dengan ikan kering dan ulam petai rebus. Dah lama mengidam menu simple gitu.

Lepas makan kami ke Petronas isi minyak kereta kemudian terus bergerak ke Beseri. By pukul 1 tengahari kami tiba di sekolah Nina.

"Umi, beli McD tau.."

Lepas ambik Nina, drive thru McD Kangar, kami patah balik ke Alor Setar semula untuk daftar masuk Hotel Tabung Haji, Alor Setar. Memandangkan dah beberapa kali kami ke Kangar asyik menginap di Hotel Putera Regency sahaja maka kali ini hubby dah susun awal-awal supaya kami tidur di Alor Setar pulak. Takdelah bosan sangat asyik tengok bandar Kangar sahaja.

Dah alang-alang menginap di Alor Setar maka kita cari aktiviti untuk mengisi masa yang terluang. Kebetulan musim durian masih berbaki, kita pi cari durian kampung. Alhamdulillah ada saudara sudi mengundang pekena pulut durian di rumahnya. Depa ada dusun sendiri so kita pi tumpang makan sahaja...

Besar durian dari orangnya...

Selepas puas makan durian kami pi pusing-pusing Aman Central sebelum balik hotel untuk berehat kerana esok paginya kami akan bergerak ke Penang pulak.

Seperti biasa sebelum keluar kami akan sarapan dahulu di cafe hotel. Depa bagi sarapan percuma, padahal dah termasuk dalam sewa bilik hotel. Banyak juga pilihan menunya. Dah beberapa kali saya menginap di Hotel Tabung Haji Alor Setar ini. Pilihan makanannya pun boleh tahan.

Cucur cicah sosnya memang terbaik

Lepas check out kami terus gerak ke Airport Penang untuk pick seorang lagi anak bujang yang akan join ummi berholiday. Kami gerak dari Alor Setar pukul 10.30 pagi dan tiba di Airport Penang pukul 12 tengahari. Jalan sedikit sesak di jambatan Pulau Pinang.

Full house...single but not available.

Kata orang, tak Penanglah kalau tak pekena nasi Kandar Hameediyah. Punya la panjang orang beratur tambah pulak waktu puncak lunch hour, tapi gigih join the queque. Sabor jelah

Hampir satu jam beratur barulah dapat tempat duduk. Entah apa yang sedapnya. Pada saya biasa sahaja. Makan asal kenyang perut sahaja. Tapi disebabkan bawa budak-budak hipster ni, kita layankan aje.

Lepas dah kenyang kami terus ke Leisure Cove Hotel and Apartment. Asalnya kami booking untuk bilik hotel tapi kebanyakannya penuh. Jadi kami ambik sahaja mana-mana yang termampu dan reasonable keadaannya asalkan berdekatan dengan pantai. Hotel ni terletak di Tanjung Bungah berdekatan dengan pantai Batu Ferringhi. Ada dua bilik tidur, dua bilik air, ruang dapur dengan meja makan dan ruang santai/tamu dengan sofa. Cukup lah untuk merehatkan badan untuk satu malam.

Kawasan dapur.

Ruang tamu.

Setelah berehat sebentar, sebelah petangnya kami keluar untuk bersiar-siar di Pantai Batu Ferringhi. Pantainya cantik dan bersih. Orang pun tak berapa ramai, keadaan agak selesa untuk kami menikmati suasana pantai di petang hari. Kami tak join apa-apa aktiviti pun, hanya duduk-duduk syok sendiri sambil bermesra dengan alam.

Sabor je abang melayan adik gedik.

The bujang in the house

Us only...free and easy

Banyak jugak aktiviti yang ada di sekitar pantai ini. Boleh sewa bot. Depa ada bot kecik, sederhana dan besar. By waktu maghrib depa dah mula hentikan aktiviti pantai. Saya sengaja menunggu waktu sunset sambil melihat bagaimana depa menutup aktiviti dengan menarik bot-bot naik ke darat.

Traktor untuk menarik bot-bot yang digunakan.

Sambil menikmati sunset kami menjamu selera rasa Thai di warung berdekatan.

Siakap stim lemon, calamary, udang butter, telur bistik, tomyam campur dan kailan ikan masin.

Planningnya malam tu nak bersiar-siar di sekitar pasar dan Padang Kota tapi dah habis tenaga.  Jadi kami balik berehat di hotel sahaja. Esoknya seawal pukul 8 pagi kami dah check-out. Dah alang-alang duduk penang kami ambik peluang untuk menziarahi saudara di Taman Alma, Bukit Mertajam. Oleh kerana hotel kami tidak menyediakan sarapan, kami terus pergi sarapan mihun goreng di sana.

Sisters and cousins.

By pukul 11 pagi kami dah gerak ke Perlis semula. Nak kena gerak awal sebab nak ke Padang Besar pulak. Tak sah kalau pi Perlis tak lajak ke Padang Besar. Jalan agak lengang dan dua orang bujang tu bergilir-gilir bawa kereta, pecut macam jalan tu depa yang punya. Alhamdulillah kami tiba di sana agak awal, jadi sempatlah pusing-pusing gerai jualan dengan tenang.

Jalan kosong dari Penang ke Kedah

Ke Padang Besar...

Rambang mata tengok kerepek.

Makan tengahari... menu Thai lagi.

Konon nak belanja anak-anak. End up ummi yang borong sakan... Lepas makan kami terus gerak ke sekolah Nina. Sebelum tu singgah solat jama' Zohor Asar di Masjid Beseri.

Bye baby... till jumpa lagi

Gediksss..

By pukul 5.30 petang kami tiba di airport Alor Setar. Selepas pulangkan kereta sewa kami melepak di kafe airport sambil minum petang. Alhamdulillah flight on time dan semuanya berjalan lancar.

Lama pulak nak menunggu luggage.

Alhamdulillah weekend break away yang berbaloi, penuh dengan aktiviti bersama anak-anak. Yang pasti asyik makan, makan dan makan... Alhamdulillah anak-anak semuanya mendengar kata, follow je semua apa yang ummi dah susun...