Sunday 18 August 2019

Kemboja belum berbunga....

Asalnya saya suka kemboja putih. Saya ada tanam sepohon dan sempat berbunga dua kali. Kemudian batangnya mereput dan mati begitu sahaja. Lama juga saya biarkan halaman rinduku tanpa pokok kemboja. Semasa ke nursery bunga awal tahun baru ni, saya melihat-lihat semula koleksi pokok kemboja yang ada di sana. Malangnya depa tak ada stok kemboja putih. Yang ada hanya beberapa jenis koleksi dengan bunga berwarna merah dan pink pekat sahaja. Ada satu pohon yang menarik perhatian saya. Lupa pula nama spesisnya. Termakan hasutan pakcik nursery tu supaya saya beli pokok tu. Tinggi lebih kurang dua kaki dan berbunga pink pekat dan sangat wangi. Dia offer harga RM25 sahaja. Balik rumah saya terus tanam dalam pasu dan letak depan rumah sederet dengan pokok bunga ros saya. 

February 2019: Masih segar berbunga

Masa dalam pasu tu bunganya memang sangat cantik dan mewangi. Setiap hari saya bersembang dengan kemboja itu sampai tak perasan saya seakan mengabaikan pokok-pokok yang lain. Semasa saya sibuk mengalih dan menyusun-atur semula pasu-pasu baru-baru ni saya decide untuk letak pokok kemboja tu di luar pagar dengan harapan suatu hari nanti dia akan membesar dan merimbun menjadi teduhan dari terik mentari. 

Ogos 2019: Membesar dengan yakin. 

Alhamdulillah, walaupun berada di luar pagar saya tidak mengabaikannya dan meneruskan penjagaan seperti biasa. Pohonnya nampak segar dan mengeluarkan lapisan cabang yang baru. Malangnya hingga kini dah masuk enam bulan selepas bunga terakhirnya gugur masih belum mengeluarkan bunga baru.

Ada lagi sepohon saya tanam daripada batang yang bujangku bawa balik dari Ipoh, Perak pada hujung tahun 2018. Saya tanam terus atas tanah di halaman rinduku. Memula tanam tu macam tak ada rupa nak hidup. 

Daun asal mula gugur satu persatu.

Selepas dua minggu ditanam semua daunnya gugur tinggal batang sahaja. Tapi saya tetap gigih menjaga dan menyiram setiap pagi dan petang. Memandangkan batangnya tidak kering, saya teruskan penjagaan seperti biasa. Setiap minggu saya bubuh baja organik. 

Pelik benor rupa hidung berhingus...

Selepas lebih sebulan baru nampak basah-basah dihujung batangnya. By bulan Mac 2019 selepas tiga bulan hidup dengan batang tanpa daun, hujung batangnya mula menampakan pucuk baru nak keluar daun.

Mula keluar pucuk daun.

Kini selepas lebih lapan bulan, daun makin lebat tapi bayang bunga belum nampak lagi. Tak sabar nak tengok rupa bunganya. Katanya, kemboja ini berbunga merah hati. Mudah-mudahan tercapai hajat.

Mula berdaun lebat dan mengeluarkan cabang baru.

Mudah-mudahan depa hidup subur dan dapat menyejukkan kawasan halaman rinduku ini.

"Umi buat la rumah konsep Bali..." Banyak pulak idea bujangku.

Bali tak Bali, saya tak pandai nak berkonsep-konsep bagai. Asalkan rumah kemas dan bersih sudah cukup bagi saya. 

No comments:

LebaRun (Selamat Berlari Raya)

Bila anak no-2 ajak berlari sempena KL Car Free , laju je makcik-pakcik pencen bersetuju, semua expenses paid (by her). Penganjur caj RM50 s...