Wednesday 7 August 2019

Mesin rumput elektrik

Berpetang-petang dok merenung rumput di halaman rinduku ini. Dah tebal sangat dengan kemucut dan rumput-rumput liar yang menumpang duduk. Last potong sebelum hari Raya Aidil Fitri yang lalu. Ni dah nak masuk hari Raya Aidil Adha. Bermakna dah nak masuk dua bulan rumput tu dibiarkan berkembang biak. Saya cuma trim sikit-sikit menggunakan mesin manual. Penat jugak nak tolak dan tarik mesin rumput menggunakan kudrat yang dah tinggal seciput ini. Kadang-kadang saya duduk mencabut kemucut yang muncul dicelah-celah rumput yang ada. 

Sebelum ini saya memang upah orang potong rumput. Dia selalu muncul pada hujung minggu sahaja. Memandangkan saya asyik hilang dari radar pada setiap hujung minggu maka tinggal lah rumputku tanpa belaian. 

Subur bagai dibaja-baja.

Tiba-tiba terlintas hajat nak mencari mesin rumput baru. Dek kerana nak mengurangkan penggunaan tenaga dalam diri maka kita cari yang elektrik pulak.

"Bahaya la Umi... Kang ada yang putus kepala..." Anak bujangku banyak sangat tengok youtube.

Sebenarnya cuak juga nak menggunakan peralatan elektrik ni. Tapi disebabkan ia sentiasa datang hingga terbawa-bawa dalam mimpi maka kita kabulkan juga hajat nan satu ini. So pepagi hari tadi saya call kedai hardware berdekatan rumah saya. Malangnya depa takde stok. So saya pergi ke Taman Permata sebab tak simpan pulak nombor telefon kedainya. Kat sana ada beberapa kedai hardware yang biasa saya kunjungi. Maklum la makcik ni suka DIY, jadi banyak lah juga kedai-kedai hardware yang saya dah biasa. Malangnya semua takde stok. Depa cadangkan pergi cari kat Melawati. Tiba-tiba baru saya teringat kat Melawati tu ada kedai Ace Hardware, harus la semua barang ada. Tapi kat situ selalu ada masalah parking. Kereta sangat banyak. Dek kerana nak memenuhi jugak hajat yang mulia ini maka saya double park dan tinggalkan nombor telefon kat dashboard dan tawakkal sahaja berjalan masuk kedai.

Ada beberapa jenis mesin yang depa syorkan tapi saya dah ada spesikasi sendiri. Saya cuma nak yang ringan, mudah diurus dan sesuai untuk halaman rumah sahaja. Hasilnya Black and Decker GL300 berharga RM145. Malas nak fikir banyak-banyak saya setuju sahaja. Depa bagi waranti 6 bulan.

Tutorial cara guna.

Nak kena cari wayar extension sebab kabelnya hanya 6 meter sahaja.

Mudah-mudahan dapat bertahan lama.

Sebenarnya ada je depa jual kat Shopee. Same brand harga cuma RM130, siap dapat free gifts lagi. Tapi disebab saya suka beli barang yang boleh nampak di mata, boleh dirasa dengan tangan dan boleh dicuba jika perlu, maka saya suka cari di kedai. Barang-barang online ni kekadang indah khabar dari rupa. Bila dah tahu rupa bentuk barangnya nanti lain kali baru boleh order online.



Free gifts

Balik je terus buat 'test drive. Alhamdulillah berjalan lancar. Cuma biasalah, sebelum jadi pro, haruslah halaman rinduku menjadi mangsa munculnya tompokan ala-ala kepala botak. Tangan masih belum stabil untuk pastikan hasil potongan yang sekata. Ada bahagian yang cantik, ada yang nipis tinggal akar sahaja, ada yang terus botak. Mudah-mudahan selepas beberapa kali cubaan nanti akan mendapat hasil yang memuaskan.

No comments:

Jalan-jalan IKEA Cheras

Sejak balik dari UK rasa seronok pulak kalau boleh selalu berjalan (brisk walk). Oleh kerana cuaca agak panas kita cari tempat indoor pulak....