Tuesday 13 August 2019

Eidul Adha 2019

Alhamdulillah tahun ini kami beraya ala kadar sahaja. Dari mula lagi kami tidak merancang untuk pulang ke mana-mana. Kebetulan anak-anak semua dapat pulang bercuti maka kita berkumpul sahaja di rumah Ampang sambil melihat live-updates kawan-kawan yang bersesak dalam jam untuk ke destinasi masing-masing. Oleh kerana ada anak-anak saya yang hanya dapat cuti selama dua hari sahaja, jadi kami tidak mahu membuang masa meredah jalan jam. Masa yang seciput itu kami gunakan untuk aktiviti keluarga di rumah sahaja.

Seperti biasa setiap kali hari raya hubby akan susun menu juadah hari raya. Seperti biasa juga menunya haruslah nasi dagang. Jadi beberapa hari sebelum hari raya saya dah siap beli ikan tongkol, siang dan rebus dengan asam keping dan garam. Rebusan ikan tongkol ni lagi lama disimpan lagi sedap. Tapi tidaklah sesedap ikan tongkol segar dari negeri Cik Siti Wan Kembang. Sehari sebelum hari raya saya sediakan ayam, daging dan bahan-bahan masakan yang diperlukan. Petang sebelum hari raya saya dah siapkan gulai ikan tongkol dan gulai ayam untuk nasi dagang serta rendang daging untuk dimakan dengan ketupat palas. Memasak menjadi mudah sebab saya dah sediakan bahan asas masakan lebih awal. Malam, sebelum masuk tidur saya  hanya perlu rendam beras dan pulut untuk persediaan membuat nasi dagang untuk esoknya. Beras dan pulut ni perlu direndam sekurang-kurangnya selama  6 jam. Pada pagi hari sebelum bersolat raya saya hanya perlu mengukus nasi dagang dan panaskan semua lauk yang ada sahaja. Tugasan mengemas dan menghidangkan diserahkan kepada anak yang bercuti dari solat. Alhamdulillah setiap kali ada sahaja anak yang Allah bagi cuti dari bersolat hari raya. Kadang-kadang umi sendiri yang dapat cuti, maka sehari suntuklah saya terpacak di dapur.

Kami bersolat hari raya di Masjid Ukay Perdana sebelum sarapan raya bersama. Usai makan haruslah dipenuhi dengan sesi fotografi keluarga untuk kenangan.

Macam terpaksa je.

All the singles but unavailable...

Baru nak susun kedudukan memasing..



Full house di Eidul Adha.

Sebelah petang, usai solat Zohor, kami keluar berjalan-jalan di The Curve, Damansara. Sedar tak sedar tiba-tiba dah malam. 



Daddy' girls....

PS: Saya tak pasti apa pengorbanan yang saya dah buat sempena Eidul Adha kali ini. Yang pasti kali ini kami dapat mengisi masa berkeluarga yang sangat berkualiti. Alhamdulillah. Mudah-mudahan Allah menerima amalan kita semua....

No comments:

LebaRun (Selamat Berlari Raya)

Bila anak no-2 ajak berlari sempena KL Car Free , laju je makcik-pakcik pencen bersetuju, semua expenses paid (by her). Penganjur caj RM50 s...