Saturday 31 August 2019

Tanam keledek dan nenas dalam pasu.

Akhir-akhir ni seronok pulak nak menambah koleksi tanaman dalam pasu saya. Sebelum ni saya cuma tanam pokok hiasan dan beberapa pokok herba untuk kegunaan di dapur. Baru-baru ni saya ubah beberapa pokok lidah jin daripada pasu ke atas tanah. Jadi bertambah pulak lebihan pasu-pasu kosong berselerak kat tepi rumah ni. Maka mulalah sel-sel otakku ligat bergabung.

Pokok lidah jin dah selamat atas tanah

Kebetulan baru-baru ni saya beli ubi keledek. Hajat nak pekatkan kuah mee kari tapi planning tak menjadi. Mee ke mana, kari pun entah ke mana. Ubi keledek tu siap bertunas pulak. Maka saya campak je ke dalam pasu dan tambah tanah. Alhamdulillah pucuknya makin galak bercambah. Saya tak pasti bagaimana kesudahannya nanti. Saya tidaklah menaruh harapan yang tinggi pada ubi keledek ini. Cuma seronok nak menambah minat menanam sahaja. Kalau ubinya menjadi tu kira bonus. Kalau tidak menjadi saya anggap sahaja tiada rezeki.

Tanah sikit sangat, tak cukup untuk tenggelamkan bahagian ubi,

Masih galak menggeluarkan pucuk baru.

Lepas tu saya tambah pulak dengan jambul nenas. Sebelum ni biasanya saya bakulsampahkan sahaja jambul-jambul nenas tu tapi kali ni nampak menarik pulak. So kita tambah koleksi tanaman dalam pasu lagi. Alang-alang pasu dah ada, tanah pun dah ada so kita cuba jaya. Asalnya saya buat hiasan dalam cawan, dan pos gambar dalam FB. Ada beberapa kawan yang cadangkan supaya saya tanam, maka datanglah idea menanam nenas dalam pasu pulak. 

Jambul nenas dah mula mengeluarkan pucuk baru.

Jambul nenas dalam cawan.

Katanya kena tunggu tiga tahun baru mengeluarkan hasil. Sabar jelah. Kita tunggu kejadian seterusnya.

No comments:

LebaRun (Selamat Berlari Raya)

Bila anak no-2 ajak berlari sempena KL Car Free , laju je makcik-pakcik pencen bersetuju, semua expenses paid (by her). Penganjur caj RM50 s...