Sunday 1 April 2018

Kepala Gas Longgar.

Sejak dulu lagi saya memang sediakan tong gas extra untuk memasak, incase malam-malam gas habis atau kedai runcit tutup. Masa anak-anak ramai sebelum ni saya memang rajin masak sebab nak jimatkan kos rumah tangga. Tapi sejak anak-anak dah terbang saya dah jarang masak beriya-iya. Setakat nak makan untuk dua tiga mulut tu saya masak sesimple yang boleh aje. Memakan masa yang lama jugak la nak menghabiskan satu tong gas yang sedia ada. Maknanya dah lama tong gas itu tidak berganti. 

Suatu hari tu tak perasan pulak tetiba gas habis. Maka seperti biasa saya ambik je tong gas spare kat belakang rumah. Tapi saya rasa pelik pulak bila dapat tong gas yang comot. Biasanya setiap kali beli gas depa akan bagi tong baru. Takde la rupa comot.  Kalau comot biasanya Petronas akan cat baru. Tapi sebab dah terdesak nak cepat-cepat masak maka redha jelah dengan apa yang ada. Sambil-sambil tu nak ajar Nina tukar gas. Tapi tak boleh pulak. Kepala tong gas tu  macam longgar. Bahaya pulak kalau ada gas bocor nanti. Maka mengooglelah saya cari jalan penyelesaiannya. Rupa-rupanya getah tong gas tu dah longgar. Alhamdulillah ada petua mudah untuk ketatkan kepala gas itu.  Hanya lilitkan rubber band keliling kepala tong gas tu, lepas tu pasang je tombol penyambung tu macam biasa.

Buang penutup hijau pada tong gas baru

Lilit je rubber band tu keliling kepala tong gas, lepas tu pasang tombol macam biasa.


Yang lebih pelik lagi saya baru je guna tak sampai sebulan tetiba dapur tak menyala. Biasanya satu tong gas boleh tahan hampir dua bulan. Sepatutnya apabila berulang-alik Ampang-Nilai sepatutnya penggunaannya haruslah lebih lama. Ini tak sampai sebulan, tengah asyik menggoreng ikan tetiba api padam. Lubang gas tersumbatkah? Takanlah gas dah habis. Samada tong gas yang depa bagi dulu yang dah terpakai ataupun ada masalah kebocoran. Tapi kalau nak kata kebocoran, takde pulak bau gas. Nak kata depa bagi tong terpakai tak ada bukti pulak. Dosa tu. Makanya terpaksalah redha dengan keadaan. So saya call kedai runcit minta depa hantar gas baru. Alhamdulillah dapat tong gas cantik. Tapi timbul lagi masalah yang sama. Tombol masih longgar. Dah lilit getah pun masih longgar. Yang menambah cuak tu tetiba terdengar bunyi desiran kat kepala tong gas tu. Takut pulak ada kebocoran yang betul-betul. Maka saya pun terus tutup dan cabut tombol gas tu. Lepas tu sambung masak ikan tu dalam oven. Saya guna oven elektrik. Nasi pun masak guna periuk elektrik. Perangat lauk guna mikrowave je. Alhamdulillah ruang rezeki Allah sentiasa terbuka.....

Petang tu terus keluar beli kepala gas baru. Orang kedai tu siap offer beberapa model yang ada. Saya mana ler tahu perihal tombol gas ni. So saya pilih yang sederhana sahaja. Model Zenne ZR2018BB. Katanya made in Japan. Tengokkan alamat Syarikat tu kat Seri Kembangan sahaja. Sukahati hangpa lah.



Katanya paip ni ada ciri-ciri keselamatan. ISO bagai....

Sebenarnya dia datang dengan wayar paip sekali. Tapi tak larat pulak nak sambungkan wayar paip tu. Ketat benor. Maka untuk memudahkan kerja (asbab kudrat yang tak seberapa) maka saya potong saja wayar paip lama tu dan sambung dengan kepala baru. Alhamdulillah semua berjalan lancar.


Alhamdulillah dah boleh masak seperti biasa.....

Terimakasih awak, sudi berjasa lebih 10 tahun. 

PS: Dah tinggal berdua ni masak jelah apa yang ada. Boring-boring kita makan kat luar.....

6 comments:

Unknown said...

Berapa harga kepala paip baru tu?

Masniah Said said...

RM80

e-one said...

Dapur gas mak saya meletup sebelah bila memasak?..assalamualaikum..apakah penyelesaian?..

Unknown said...

Jika kepala tong gas dibiarkan terbuka dan ditinggalkan,apa akan jadi..

Masniah Said said...

Tak pasti pulak, sebab tak pernah buat.

Anonymous said...

Kalau getah dalan tong gas tu takde.. dan xde tong gas extra nk bt macam mana ea? Ada jual kt kedai ke

Jalan-jalan IKEA Cheras

Sejak balik dari UK rasa seronok pulak kalau boleh selalu berjalan (brisk walk). Oleh kerana cuaca agak panas kita cari tempat indoor pulak....