Wednesday 18 April 2018

Ke Kelantan kita.....

Nampaknya hampir setiap minggu saya mengikut hubby ke mana sahaja. Hanya berdua. Kebetulan weekend baru ni hubby ada kerja di pantai timur maka ke Serambi Mekah pulak kita.

Kami selalu drive sendiri ke airport. Maka terpaksalah bersedia dengan bayaran parking untuk selama dua hari. Dan sejak dah tua ni saya kena lebih prihatin tentang tempat parking kereta. Biasanya saya hafal je. Maklumlah parking kat KLIA2 ni agak luas. Silap hari bulan boleh sesat tak jumpa cari kereta. Walaupun bayaran parking agak mahal tapi kami lebih selesa guna kereta sendiri. Kalau naik grab car ataupun teksi rasa macam sama je jumlah kosnya sebab nak kena ambik untuk pergi dan balik. Kalau nak naik ERL, terpaksa bersesak-sesak dengan mereka yang lebih muda and still kena ada transport juga untuk ke KL Sentral. Hmm.... sungguh mengada-ngada diriku ini.

Parking @ KLIA2

Alhamdulillah flight on time. Kami tiba di airport Kota Bharu pada jam 2.15 petang. Terus pi ambik kereta sewa. (Dah siap buat booking untuk 2 hari). Kami singgah makan tengahari di Restoran Daun Pisang di jalan Pengkalan Chepa. Kami memang dah target untuk makan tengahari (walaupun sebenarnya dah petang) kat situ. Alhamdulillah masih ada menu yang menyelerakan walaupun dah tinggal ujung-ujung. Lepas tu terus check-in kat Hotel Perdana. Kebetulan ada kenalan hubby kerja kat hotel tu so depa sediakan bilik ala-ala VIP gitu. Siap ada hidangan buah dan persalinan solat sebagai compliment. (ntah-ntah dah masuk dalam bayaran....🙊)

Depa sediakan sejadah, kain pelikat, sepasang telekung dan tasbih.

Tak sempat ambik gambar hamper buah sebab dah buka makan awal-awal lagi....:)

Bilik kami kat tingkat tujuh, so boleh mensaujanakan pandangan sekitar bandar Kota Bharu. Boleh nampak banyak pembangunan sedang pesat dijalankan sekitar bandar Kota Bharu.

Stadium warna pink putih.

Dalam pukul 5.30 petang kami keluar jalan-jalan sekitar  pusat bandar. Singgah pasar Siti Khadijah sambil beli makanan kering. Sempat menangkap popia gulung, popia simpul, karipap kecik, serunding daging dan kacang-kacang. Semua tu feveret kudapan saya waktu bersantai. Lepas tu singgah pasar malam apa ntah kat sebelah Sekolah Maahad untuk beli kuih-kuih tradisional Kelantan pulak. Jala mas, serikaya dan gerodok telur serta laksa Kelantan tetap menjadi feveret saya sampai bila-bila. Lepas tu kami pi isi perut dengan roti tempayan di Restoran Wajinah. First time saya menjamah roti tempayan setelah sekian lama mengidam.....

Roti tempayan cicah kari kambing..... marvelous!

Esoknya sepanjang hari hubby ada program luar. Maka tinggallah saya melayan diri sendiri. So pepagi lagi saya dah buat planning untuk mengisi masa seharian itu. Lepas sarapan saya berehat dulu sambil menyusun masa dan aktitivi yang sesuai, sambil ambik mood untuk dapatkan kekuatan nak melilau sorang-sorang..... of courselah dengan izin hubby. Selama ini saya sentiasa berteman. Cuak juga apabila nak kena drive sensorang sambil tengok waze sebab saya tak biasa sangat dengan jalan kat Kota Bharu ni. Selama ni dok jadi madam je kat sebelah hubby. Kalau kena drive pun akan sentiasa bersama dengan navigatorku. (Missing every bit of her....huhu).

Destinasi pertama sudah tentulah ke Kg Cina. Tempat jatuh lagi dikenang. Memula saya tak bukak waze. Konon nak jadi pemandu berhemah driving tak tengok handphone. Patbelas kali pusing baru jumpa jalan keluar dari Kota Bharu. Sabo jelah. Banyak benor jalan one way. Berkat kesabaran dan ketenangan jiwa akhirnya saya dapat bertemu susuk tubuh yang banyak berjasa selama ini. Kami hanya berbual di warungnya sahaja sambil menjamah nasi kerabu special hasil tangan Kak Yah.

Bernasi kerabu kita..... Sedap seperti biasa!

Lepas tu saya menyambung silaturrahmi di Kg Sungai Keladi pulak. Melawat Kak Dah dengan taman bunga dan kebunnya. Banyak pengalaman hidup yang dikongsikan. Banyak isu yang dibincangkan. Banyak kenangan yang disingkapkan. Tak terasa, rupa-rupanya kami banyak persamaan. Sangat terharu dengan layanan mesra walaupun jarang bersua. Paling penting saya suka dengan kebunnya.....

Bunga kantan yang menarik minat saya, tapi saya malas nak tanam.

By pukul 2.30 petang saya bergerak ke KB Mall pulak untuk bertemu sahabat semasa MRSM dulu. Tak ingat dah bila kali terakhir saya berjumpa dengan mereka. Sungguh, masa tidak pernah memisahkan kita. Dengan keterbatasan masa kami hanya sempat berbual sambil update cerita terkini masing-masing. Walaupun setelah beberapa lama tidak bersua muka, namun keakraban dalam persahabatan tetap hangat. Apabila kita grab apa sahaja peluang untuk menghubungkan ukhuwah Allah akan tambahkan dengan kurniaan lain yang berganda. Itu yang saya percaya. Rasa bahagia itu tidak boleh dijual beli.....

Minum-minum @ La Koo Cafe, UTC Kota Bharu.

By pukul 5.30 petang saya tiba ke hotel semula. KB Mall dan Hotel Perdana hanya 2 minutes drive sahaja. Jalan kaki pun boleh kot tapi tak nampak pulak ada orang buat. :) Sampai kat hotel baru perasan perut saya berkeroncong. Rupa-rupanya sebab asyik bersembang tadi hingga terlupa nak pesan makanan berat. (Padahal dah bedal nasi kerabu kat warung Kak Yah tengahari tadi). Alhamdulillah ada baki sebungkus laksa yang beli malam tadi. Sebab takut membazir, saya simpan dalam peti sejuk. Inilah kelebihan masakan asli Kelantan, jika dimasak dengan betul memang akan tahan lama.

Laksa Kelantan, sejuk gedi pun sodap!

Malam pulak dapat undangan dinner bersama besan. Alhamdulillah depa datang jemput kat hotel, so boleh perasan VIP sekejap. Walaupun saya dah pekena laksa sejuk sebelum tu tapi selera makan masih ada. Pekena nasi putih dengan sup tulang dan ayam goreng kunyit pulak. Not bad.

The Besans dining @ Wau Restauran, Kota Bharu.

Asalnya kami dah booking flight ticket pergi hari Sabtu pukul 1.15 tengahari dan balik hari Isnin pukul 12.00 tengahari. Konon sempat lah nak berjalan-jalan kat sana. Lepas dah setel booking semua baru teringat hubby ada program hari Isnin bermula jam 9 pagi. Maka terpaksalah burnt tiket tu dan buat booking baru untuk pulang awal pagi. Redha jelah. Mudah-mudahan Allah ganti dengan rezeki yang lebih baik. Ahamdulillah masih ada kekosongan untuk flight jam 7.30 pagi. Mudah-mudahan sempatlah hubby masuk meeting jam 9.30 walaupun agak lewat.

Makanya seawal jam 6.00 pagi kami dah check-out dari hotel. Nak hantar kereta sewa pun ofisnya tak bukak lagi. So depa suruh drop key sahaja. Based on trust depa percaya sahaja kami hantar balik kereta in good condition. Alhamdulillah semuanya dipermudahkan walaupun kapal terbang gerak agak lewat sikit daripada sepatutnya.
Lobi hotel sunyi sepi dinihari.....

Kami tiba di KLIA2 dalam pukul 8.30 pagi. Terus bergegas ambik kereta dan shoot-off ke KUIS hantar hubby mesyuarat. Kemudian saya balik ke Nilai untuk setel apa yang patut. First time travel sana-sini sorang-sorang. Apa nak dikata, sooner or later saya terpaksa terima hakikat bahawa hidup ini hanya sementara. Segala-galanya sementara. Anak-anak sementara. Harta benda pun sementara. Kawan dan sahabat pun sementara. Sementara menunggu di jemput Ilahi. In the end kita akan hidup dan mati sendiri.....

Pertama kali datang KUIS.....

By pukul 1.00 tengahari pi ambik hubby semula, lepas tu terus balik Ampang pulak. Alhamdulillah, done aktiviti menyupir, lepas ni boleh sambung dengan aktiviti berkebun yang pulak.

PS: Sebenarnya saya pernah very independent sebelum ini.....hmm.