Tuesday 17 April 2018

Peghelih pulak.....

"Okey..... ticket semua dah print. Hotel pun dah booking...."

Belum sampai 2 minggu lepas tinggalkan tuan puteri tu di Utara tanah air, ayahnya dah siap buat planning nak pi melawat pulak. Tanpa banyak bunyi tetiba sahaja hubby dah siap buat booking flight pergi balik dan juga bilik hotel. Tinggal lagi nak booking kereta sewa sahaja. Seperti biasa urusan booking kereta saya yang setelkan sebab guna ic dan lesen saya. (Hubby punya lesen UK sampai sekarang tak convert)

Maka dalam kabus pagi Sabtu itu sepasang sejoli berlari-lari anak dalam terminal nak catch-up flight pukul 7.30 pagi. Rupa-rupanya suasana awal pagi di KLIA2 sangat sesak. Hubby dah pesan dah suruh redi awal-awal sebab dia dah biasa travel, cuma saya yang tak dapat bayangkan suasana havoc begitu. Dengan lautan manusia yang pelbagai telatah. Alhamdulillah segalanya berjalan lancar walaupun tercungap-cungap macam lepas berlari marathon..... huhu jauh benor nak menyampai ke pintu pelepasan. Sabo jelah.....

By pukul 8.30 pagi kami selamat tiba di Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim Alor Setar. Terus pick-up kereta sewa untuk meneruskan perjalanan ke Kangar.


Perjalanan ke Kangar mengambil masa hampir satu jam. Kebetulan Nina ada kelas al-Quran pagi itu jadi sementara menunggu programnya habis pukul 10.00 pagi maka kami singgah sarapan di warung depan Maktab dahulu. Sebenarnya hubby ada order pre-booked meal dalam flight. Ada nasi lemak Pak Naseer dan sandwich. Tapi seperti biasa saya tak lalu nak makan pepagi hari. So take away jelah untuk Nina. 

Asalnya nak bawa Nina untuk keluar bermalam tapi kebenaran keluar bermalam dibekukan sebab depa kena hadir banyak kelas tambahan. Depa hanya boleh keluar outing sahaja dan perlu balik ke Maktab semula sebelum pukul enam petang. 

Antara hajat saya ialah nak pi melawat Padang Besar.Tapi disebabkan cuaca sangat panas dan hajat tu pun tidaklah besar sangat sampai tahap nak kempunan kalau tidak dipenuhi maka saya cancel jelah. Malas pulak nak bersesak-sesak dalam pasar tu. Makanya, kami hanya pusing-pusing melawat kawasan sambil ambik bau dan melihat-lihat keadaan. Pengunjung memang agak ramai dan bas-bas pelancung pun bersusun-susun. 

Lepas tu kami terus ke bandar Kangar untuk makan tengahari sambil beli barang keperluan budak asrama. Bandar Kangar tidaklah besar sangat. Ada Supermarket The Store untuk budak-budak beli barang keperluan harian. Ada juga beberapa kedai fast food.

Lunching.....

Lepas dah setel beli barang-barang kami pi check-in bilik hotel untuk berehat. Dapatlah jugak Nina qadha tidur lena selama hampir dua jam sebelum kena pi hantar balik asrama semula. 

Pada hari tu nampak ramai juga ibu bapa yang datang melawat anak-anak masing-masing. Ada yang datang hantar makanan  sahaja. Ada yang bawak makanan untuk makan bersama-sama di bangku-bangku sekitar kawasan maktab. Ada yang sekadar bersembang-sembang dengan keluarga.

Cantik juga depa buat taman hiasan sekitar Maktab ni.

Baby Daddy...

Lepas hantar Nina kami pusing-pusing sekitar bandar Kangar. Saja melihat-lihat kawasan kot-kot nanti ada masa boleh datang lagi. Banyak jugak tempat menarik untuk diterokai.


Esoknya sebelum balik KL semula kami singgah melawat Nina lagi. Bawa nasi lemak untuk kawan-kawan Nina sarapan ramai-ramai. Kami hanya jumpa dan duduk-duduk bersembang sahaja sementara on the way nak pi airport.  
Kat Perlis pun ada nasi kerabu...

Kata orang, kalau pi Perlis tak sah kalau tak beli mangga harum manis. So saya try jelah ambik tiga biji. Rasanya memang sedap, lemak dan manis. Tapi tidak terhidu pulak keharumannya..... :)

Harum manis 3 biji untuk RM30.

"Jauh-jauh datang Perlis beli tiga biji je.....???"

Hahaha.....mahai oi! Nanti lain kali datang Perlis kita borong lagi.


PS: Tapi saya lebih suka mangga mas hitam.....


No comments:

Sinki Dapur Tersumbat Lagi

Sejak balik dari bercuti ni banyak pulak kerja-kerja maintenance yang perlu dilakukan di rumah ini. Alhamdulillah, saya masih diberi kekuata...