Wednesday 4 April 2018

Dentist

Sejak akhir-akhir ni gigi terasa macam ngilu. Gusi pun terasa sengal-sengal. Sengal-sengal? Entah betul entah tidak pemilihan perkataan ni. Apa-apa pun semua itu menyebabkan keadaan tidak selesa terutama apabila mengunyah benda-benda keras. Saya dok agak-agak takut gigi berlubang. Ataupun sebab tampalan lama dah mula retak. Pepandai je buat diagnosis sendiri. Tapi takdelah urgent sangat. Selagi masih boleh bertahan maka tertahan-tahan jugak la nak buat appoinment dengan dentist.

Kebetulan ada masa terluang baru ni saya pun survey klinik gigi yang sesuai. Google je. Terbekenan pulak dengan Klinik Pergigian Syifa, Bandar Baru Nilai. Terus buat appoinment untuk slot pukul 11.30 pagi keesokan harinya. 

Seperti yang dijadualkan tepat pukul 11.00 pagi saya keluar rumah sorang-sorang. Confident je tengok waze jalan straight to the point. Memula nampak macam senang je. Dua tiga kali pusing tak jumpa-jumpa tempatnya. Rupa-rupanya klinik tu kat tingkat atas bangunan kedai. Signboardnya terang dan jelas tapi disebabkan nak drive lagi, nak tengok waze lagi, nak tengok signboard lagi maka agak kalut di situ. Biasanya sebelum ni ada assistant kat sebelah......huhu. (Miss her already...haha tertiba).

"Gigi puan ni semua elok lagi. Takde lubang. Cuma yang satu ni 'leher' dia macam dah nampak sikit...."

"Ooo... sebab apa tu doktor?" Tak pernah pulak saya dengar pasal leher gigi ni...:)

"Biasanya bila dah berusia ni geraham kita macam dah jatuh sikit. Mungkin juga sebab tabiat memberus gigi terlalu kerap dan kasar. Ataupun sebab menggunakan berus gigi yang keras."

Hmm.... betul lah tu. Saya memang suka pakai berus gigi yang keras (hard) tu. Pernah juga cuba guna yang medium tapi tak puas hati sebab gigi rasa tak bersih. Berus gigi macam nak sental lantai memang la buruk padahnya. Kesian enamelku terhakis. 

"Lepas ni puan guna berus gigi lembut. Cari ubat gigi untuk gigi sensitif. Nanti dia akan buat lapisan baru untuk cover enamel yang terhakis tu....."

Akhirnya saya hanya buat servis cuci gigi sahaja. Doktor bagi sampel ubat gigi sensitif dan cecair untuk cuci mulut.

Nampaknya lepas ni kena guna ubat gigi Sensodyne dan berus gigi lembut lah pulak. Nak kena percaya iklan kat TV tu. Apa-apapun kena kurangkan pengambilan gula dalam minuman disamping menghindari makanan yang terlalu panas, sejuk, manis dan masam..... 

Teh Charmomile..... tanpa gula.


PS: Pabila Allah menarik nikmat hidup sedikit demi sedikit.....



Sinki Dapur Tersumbat Lagi

Sejak balik dari bercuti ni banyak pulak kerja-kerja maintenance yang perlu dilakukan di rumah ini. Alhamdulillah, saya masih diberi kekuata...