Wednesday 18 April 2018

Bateri kereta kong

Sejak Nina dah pindah sekolah kereta Unser saya seakan terbiar. Kesian pulak berpanas dan berhujan seorang diri. Jika selama ini Unser itu setia memberi khidmat bakti mengangkut penumpang pergi dan balik sekolah atau ke mana sahaja, daripada lima orang hingga pupus seorang demi seorang, yang tinggal kini hanya supirnya sahaja.

Kebetulan baru ni saya banyak duduk di KL maka Unser tu seakan keseorangan di Nilai. Setelah lebih seminggu tidak digunakan tetiba sahaja langsung tidak boleh bergerak. Enjin pun dah malas nak hidup gamaknya. Beberapa kali saya cuba menghidupkan enjinnya namun masih tidak berjaya. Akhirnya saya pasrah, kereta Unserku sedang merajuk dan berduka lara.....😢

Alhamdulillah sekitar Nilai ni banyak kedai repair kereta. Saya pi panggil pomen datang tengok.  Konfiden je saya cakap bateri kereta kong dengan harapan bukan masalah lain yang lebih besar. Sungguh mudah urusannya. Depa datang bawa semua peralatan untuk check bateri serta bateri baru incase kena tukar yang baru.

Selepas diuji ternyata bateri kereta tu sangat lemah.

Bateri lama tu jenama Yokohama made in Malaysia. Rasanya saya bayar RM380 masa ganti hari tu. Tak ingat bila. Tercatat kat bateri tarikh 6-10-17. Kalau ikutkan kejadiannya, bermakna depa tukar bateri pada tarikh itu. Bermakna baru enam bulan saya guna bateri tu. Tapi rasanya dah lama saya guna bateri tu tak tukar-tukar. Hmm... entah lah.


Depa ganti dengan bateri jenama Varta. Katanya made in Germany. Harapnya boleh bertahan lebih lama. Depa caj RM350 untuk bateri sahaja. Free services. Saya hanya perlu ambik dan hantar pomen tu balik semula ke bengkel.


Alhamdulillah enjin dah segar semula.

Sebenarnya beberapa minggu sebelum cuti sekolah akhir tahun lepas, berlaku kejadian yang hampir serupa. Tetiba kereta tak boleh start. Setelah empat kali cuba saya komfem sendiri bateri dah kong. Suspen juga sebab tak pernah pulak ditimpa kejadian begini.

"Ada sesiapa ada jumper kereta? Rasanya bateri kereta saya dah kong." Terpaksa tanya kat grup whatsapp sekolah.

"Kereta cikgu kat mana?" Alhamdulillah cepat sunguh respon dari sahabat guru. Terharu dengan tautan ukhuwah di sana.

Depa caj pakai power bank. Memang power....

Lepas enjin kereta dah hidup saya terus bawa pi bengkel kat Ukay Perdana. Saya tak ingat bila last saya tukar bateri kereta sebelum tu. Mungkin tahun lepas, mungkin lebih lama dari itu. Depa check bateri tapi rasanya macam ok je. Tak perlu ganti. So saya pun guna kereta Unser tu sampailah pada tarikh sepatutnya diservis. Rasanya dalam bulan Januari baru ni saya pi buat servis dan tukar tayar. Saya tukar ke empat-empat tayar dengan tayar baru sebab semuanya macam dah botak. Tapi saya lupa tentang bateri. Samada saya tukar bateri baru atau tidak.... itulah yang menjadi persoalannya. Kalau baru tukar kenapa tulis tarikh bulan sepuluh. Padahal saya yakin tidak ganti bateri baru masa kengkonon bateri kong sebelum tu. Kalau tak tukar kenapa pulak depa tulis kat situ. Lepas tu hanya tahan enam bulan sahaja walhal sebelum tu boleh tahan hingga dua tahun. Sebelum ni saya tak pernah perasan pulak bab tulis tarikh kat bateri kereta. Hmm.... apa-apa jelah, asalkan semuanya selamat. 

Sekarang ini pun Unserku masih lagi keseorangan. Walaupun tidak lagi berulang-alik menghantar Nina pi sekolah, setiap kali pergi Nilai saya akan luangkan masa untuk membawanya ke mana-mana sahaja. Mudah-mudahan tidak merajuk lagi selepas ini....


PS: Mulai sekarang nak kena cakna pasal kereta pulok.....Sebelum tu nak kena siasat apa yang sebenarnya berlaku.



No comments:

Sinki Dapur Tersumbat Lagi

Sejak balik dari bercuti ni banyak pulak kerja-kerja maintenance yang perlu dilakukan di rumah ini. Alhamdulillah, saya masih diberi kekuata...