Thursday 29 August 2013

Traffic jam. Congested. Stuck..Adusss.

Semenjak berpindah ke tempat baru ni dah beberapa kali saya bertemu accident depan mata. Perjalanan ulang-alik Ampang-Gombak terpaksa melalui MMR2 yang sentiasa sibuk. MRR2 ni pulak pantang silap sikit mula la nak traffic jam gila-gila. Congested. Stuck. Perjalanan yang sepatutnya cuma 15 minit jadi sampai sejam setengah. Ada ke patut....Hmm. 
Macam ni lah setiap kali traffic jam. Sempat lagi 'menyenap-nyenap' gambar.

Ngeri, terpaksa lalu sebelah kereta ni. Tapi alhamdulillah tak ada kemalangan jiwa. Macamana tah dia boleh terbalik sampai macam tu.

Kalau hujan, siap boleh berhenti terus tak gerak. Bayangkan kat highway pun boleh stop. Punya la banyak kereta. Sungguh kaya orang Malaysia ini. Kalau tengok kiri kanan, kebanyakan kereta tu ada driver je. Paling ramai pun ada passanger sorang kat sebelah dia. Saya je kot bawa anak penuh kereta sebab nak pi sekolah. Orang lain pi kerja opis.

Ni satu hal lagi. Yang accident lori tangki lintang jalan tu kat sebelah sana. Kita yang sebelah sini pulak terpaksa harungi traffic jam. Sebabnya? Orang Malaysia ni sangat prihatin. Pakat dok slow down tengok apa yang berlaku. Termasuk lah saya. Sempat lagi 'menyenap'...

Traffic jam lagi...

Rupanya ada kereta langgar divider. Kali ni kat jalan sebelah sini pulak. Dekat sejam juga la tunggu kereta tow datang punggah kereta yang remuk tu. Dalam dok jam tu ada pulak kereta minah mana tah pi sondol belakang unser saya. Alhamdulillah calar sikit je.Biar je lah...Malas nak kecoh.

Kata orang, stretch jalan laluan saya tu 'keras'. Selalu ada accident terutama kat satu spot tu. Mengikut kata orang lama, memang ada cerita disebalik kejadian accident yang kerap berlaku. Entah lah. Saya mengambil pendirian, setiap kejadian tu ada peringatan/iktibar yang Allah hendak sampaikan. Hanya kita yang perlu mencari..

Bila difikirkan balik, bagus juga ada traffic jam sekali-sekala. Sekali-sekala.Sebab boleh ambik masa untuk berfikir sepanjang masa dalam jam tu...Banyak benda yang boleh difikirkan. Terserah pada diri masing-masing nak isi masa 'terluang' tu...Jangan tension sudah. Takut nanti tak pasal-pasal bertambah traffic jam yang sedia ada. Hmm....

No comments:

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...