Sunday 4 August 2013

Malam 7 likur vs Lailatul Qadar

"Umi, hari ni dah berapa hari puasa?"
"Dah hari 26. Malam ni malam 7 likur."
"Malam 7 likur tu apa umi?"

Haha..Sian anak-anak saya. Tak dapat merasai kemeriahan malam 7 likur ala kampung. Seingat saya kalau malam 7 likur ni kami satu kampung sibuk pasang pelita buluh buatan sendiri. Setiap rumah ada pelita buluh tu. Masuk je waktu maghrib kawasan kampung saya mula bersinar-sinar dengan cahaya pelita. 

Masa kecik dulu saya tak ambil pot sangat apa istimewanya malam 7 likur ni. Yang saya tahu kami budak-budak kecik ni akan menghidupkan malam ni dengan bersuka-ria bermain bunga api dan main kejar-kejar sementara golongan tua sibuk berterawih dan duduk di masjid lama-lama. Solat terawih depa lama. Sangat lama. Depa mesti buat 20 rakaat. Kadang-kadang sampai lepas tengah malam. Yang seronoknya kat masjid tu sentiasa ada makanan. Bila penat bermain tu kami pi makan minum, lepas tu sambung main balik. Lepas terawih kaum ibu dan makcik-makcik akan sibuk bakar baulu. Kami buat kerja bakar-membakar ni malam-malam sebab siang hari sangat panas. Maklum la..bakar baulu asli kena pakai dapur arang dengan api atas bawah. Sungguh! Suasana malam waktu itu sangat hidup..... 

(Gambar : Sumber-google)
Sekarang baru saya tahu. Likur tu maksudnya duapuluh. Jadi, 7 likur tu maksudnya 27. Kepercayaan orang kampung saya, bermula pada malam 27 Ramadhan tu besar kemungkinan adalah malam lailatul qadar. Lailatul Qadar adalah malam yang agung. Malam penuh kemuliaan. Ibadah di dalamnya lebih baik daripada ibadah selama seribu bulan. Sebab tu lah kami satu kampung secara tidak langsung di suruh menghidupkan malam 7 likur ni. Masing-masing buat ibadat dengan cara mereka sendiri.

Nabi Shallallahu 'Alaihi Wasallam telah menjelaskan tentang Lailatul Qadar tersebut:

مَنْ قَامَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ
"Barangsiapa yang menunaikan solat malam di Lailatul Qadar imanan wa ihtisaban (dengan keimanan dan mengharap pahala), diampuni dosa-dosanya yang telah lalu." (HR. Bukhari dan Muslim)

Sabda baginda lagi,
تَحَرَّوْا لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِي الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ مِنْ رَمَضَان
"Carilah Lailatul Qadar pada sepuluh hari terakhir dari Ramadhan." (Muttafaq 'alaih)

تَحَرَّوْا لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِي الْوِتْرِ مِنْ الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ مِنْ رَمَضَانَ
"Carilah Lailatul Qadar pada malam ganjil di sepuluh hari terakhir dari Ramadhan." (HR. Al-Bukhari)

Mengikut tafsiran ulama, malam-malam ganjil ni adalah secara hakiki. Yakni malam 21, 23, 25, 27, dan 29. Sebahagian ulama merajihkan (menguatkan), Lailatul Qadar berpindah-pindah dari dari satu malam ke malam ganjil lainnya pada setiap tahun. Lailatul Qadar tidak tetap pada satu malam tertentu pada setiap tahun.

Apa-apa pun yang dituntut melaksanakannya pada 10 terakhir Ramadhan adalah menghidupkan malamnya dengan memperbanyakkan ibadat. Tapi kalau konsep ibadat disempitkan hanya pada solat sunat, membaca al-Qur’an, beriktikaf dan sebagainya kesian la pada wanita-wanita yang diberi cuti uzur oleh Allah. Adakah mereka tak ada peluang untuk mendapatkan pahala seribu bulan tu?

Mungkin sebab tu la masa kami kecik-kecik dulu disuruh sama-sama beribadat walaupun hanya dengan bermain bunga api. Bermain itu juga dianggap ibadat. Sapa yang rajin boleh join orang tua solat. Kalau malas atau tak larat boleh buat ibadat cara lain. Kami sentiasa diberi pilihan. Tiada paksaan. Betapa luasnya konsep ibadah dalam Islam asalkan dengan niat yang betul. Membuat kueh raya juga dianggap ibadah. Hmmm.....

Walaubagaimanapun jangan pulak ada yang ponteng kerja pada siang esoknya sebab mengantuk atau tak larat. Kang tak pasal-pasal dapat dosa sebab tak menunaikan amanah. Pahala malam belum tentu dapat. Tapi dosa tidak menunaikan amanah itu sudah pasti. Na'uzubillah.

No comments:

Sinki Dapur Tersumbat Lagi

Sejak balik dari bercuti ni banyak pulak kerja-kerja maintenance yang perlu dilakukan di rumah ini. Alhamdulillah, saya masih diberi kekuata...