Saturday 3 August 2013

Jus Delima buat sendiri

Pokok delima saya dah berbuah kali kedua.Masa berbuah kali pertama dulu ada dalam 5 biji je. Kali kedua ni ada dalam 15 biji. Yang pelik tu buahnya tak sekata. Buah yang keluar awal besar-besar dan nampak cantik je. Bila masuk buah yang ke 5 jadi kecik-kecik pulak. Lepas tu sekejap je dah jadi hitam macam kering. Pokok pun nampak macam tak subur. 
Sian pokok ni nampak macam terseksa je...

Pokoknya kecik je. Bila berbuah habis daun-daun jadi kering. Tinggal lah buahnya tergantung-gantung. Dahan pulak macam nak patah je. Sian pulak tengok. Saya ni dah la tak pandai jaga pokok. Awal dulu rajin juga saya letak kayu penahan. Tapi leceh pulak sayik tertusuk duri. Pokok delima ni banyak duri. Macam pokok bunga ros atau bunga kertas. Tapi durinya lagi panjang dan keras.Tajam tuh. Sakit. Macam tertucuk jarum. Banyak buah yang dah merekah. Terpaksalah petik walaupun masih kecil. Buahnya jenis yang putih jernih. Rasa masam-masam manis. Delima ni tak berapa merah. Nampak pink jernih je. Saya perisi isinya satu-satu masuk dalam mangkuk. Senang nak makan.
Buruk di luar
Cantik di dalam
Isi delima dari sebiji buah. Dapat semangkuk kecil.

Senang je nak buat jus delima ni. Masukkan isi delima ni ke dalam blender, tambah 2 cawan air (bancuh dengan 2 sudu besar gula halus). Letak kiub ais dalam 4 ketul. Pastu blend. Jangan risau tentang biji delima yang banyak tu.. Dia memang tak hancur tapi akan mendap ke bawah. Biar biji tu mendap dulu. Lepas tu baru tuang jus dalam gelas. Nampak putih sebab saya tambah 1 sudu teh natural yogurt masa nak blend tu. Macam yogurt drink gitu. Sedap minum waktu berbuka.
Jus delima buatan sendiri...

"Umi...bila nak buat jus delima untuk Dayah pulak?" Haha.. entahlah. Saat rajin saya tu datang dan pergi tak kira masa. Ni dia pergi tak datang-datang lagi. Buahnya saya dah perisi. Entah bila nak diproses.

Pokok delima saya ni melalui fasa masalah penjagaan sebenarnya. Lepas ni nak kena bubuh baja properly. Lepas tu bila berbuah nak kena balut. Haha...macam la rajin.



No comments:

Sinki Dapur Tersumbat Lagi

Sejak balik dari bercuti ni banyak pulak kerja-kerja maintenance yang perlu dilakukan di rumah ini. Alhamdulillah, saya masih diberi kekuata...