Friday 14 August 2009

Sekolah saya.

Semalam baru habis bagi balik kertas periksa percubaan PMR murid-murid kelas saya. Mostly bermuka ceria sebab dapat result yang tak disangka-sangka. (improved la tu ). Saya pun turut gembira bila mereka gembira. Tapi yang sedihnya mereka yang masih gagal tu macam tak ada rasa kesal je. Macam tak ada rasa nak improve pun. Saya pulak yang tension tengok mereka macam tu. Akhirnya masing-masing mereka dapat habuan dua tiga kali ketuk. Ketuk-ketuk sayang supaya mereka insaf. Teringat pulak masa saya sekolah dulu. Selalu juga kena marah especially masa subjek sejarah. Saya memang selalu tension bila ada sejarah sebab cikgu asyik tanya soalan. Sapa tak dapat jawab kena denda. Adus..rasa macam tak nak pegi sekolah je. Hasilnya sekarang saya memang buta sejarah. Tu la tak dengar cakap cikgu lagi.

Sebenarnya zaman persekolahanlah yang banyak mengajar kita. Bukan setakat ilmu akademik tapi semua ilmu untuk hidup. Bagaimana nak mengawal emosi suka atau duka, cara berkawan dan mencari kawan yang baik, cara berinteraksi, berorganisasi, dan yang paling penting cara mendapatkan bekalan untuk akhirat. Saya rasa murid-murid saya lebih bernasib baik kerana mereka berpeluang mendalami ilmu akhirat tanpa batas. Al amin memang tersedia sebagai pusat ilmu. Cuma mungkin mereka kurang pandai menggunakan peluang yang ada. Dulu saya selalu memandang guru-guru saya sebagai idola dan sumber inspirasi saya. Tak tahulah samada murid-murid saya juga berpandangan begitu .....
Saya sangat bernasib baik kerana dapat belajar di sekolah saya dulu. Berasal dari keluarga yang kurang berada, saya menggunakan peluang yang diberi sebaik mungkin. Saya memang suka belajar ( Ewah.. nak riak lah pulak ) Saya akan tension kalau tak dapat markah tinggi dalam periksa. So saya akan cuba dapat apa saya nak dengan belajar bersungguh-sungguh. Hingga sekarang pun saya akan tension kalau students saya tak dapat markah tinggi. Saya memang panas hati kalau mereka main-main masa belajar. Pada saya asas kejayaan seseorang adalah dengan belajar bersungguh-sungguh. Mudah-mudahan mereka insaf......

[Terimakasih pada hubby sebab bawa saya dan anak-anak melawat ke sekolah saya dulu. Nostalgic lah pulak.....]

6 comments:

Iman Abdul Rahim said...

entah tahun bila punya gambar lah tu. dua tahun yang lalu, hhaa. nasib baik i chun tw! :D

Masniah Said said...

hish... anak sapa lah yang perasan cun tu.

aliah said...

salam ckgu , doakan ana dpt a maths ;D

Aiman Isk. said...

cikgu masuk mrsm? bestnya!

Masniah Said said...

zaman persekolahan, di mana-mana pun best...

A wisher said...

saya bangga dapat blaja akaun ngn cg masniah!

Sinki Dapur Tersumbat Lagi

Sejak balik dari bercuti ni banyak pulak kerja-kerja maintenance yang perlu dilakukan di rumah ini. Alhamdulillah, saya masih diberi kekuata...