Sunday 30 August 2009

Seronoknya berbuka.

Hari ni dah masuk hari ke sembilan umat Islam berpuasa. Dah nak habis fasa keampunan (betul ke ni? Lupa) rupanya. Rasa macam laju pulak.

Tadi saya buat nasi kerabu versi Kelantan (Special request dari hubby. Biasanya saya masak je apa-apa menu yang terlintas dalam kepala saya, and hubby makan je apa yang saya masak, provided sedaplah) So pepagi lagi saya dah buat preparation. Alhamdulillah dengan pertolongan dua puteri comel saya, kami dapat sediakan juadah berbuka dengan jayanya. Nasi kerabu consist of nasi putih (malas nak buat yang biru hitam tuh), sambal kelapa, kuah tumis, ikan celup tepung, solok lada, ulam-ulam(dihiris halus), keropok dan yang paling penting budu. Lepas tu buat ayam goreng kicap kegemaran puteri bongsu saya pulak. Seronok tengok mereka berbuka.
Betul lah seperti hadis Nabi s.a.w yang bermaksud:

"Orang yang berpuasa itu mempunyai dua kegembiraan. Kegembiraan yang pertama ketika masa berbuka dan kegembiraan lain ialah ketika masa menemui tuhannya."

Alhamdulillah setakat ni saya sentiasa mendapat kegembiraan yang pertama itu. Tapi yang lebih penting mudah-mudah kita semua akan mendapat kegembiraan yang kedua juga....

Berkat berkeluarga juga saya berpeluang menambah pahala (alamak riak nih..astaghfirullah!) menyediakan juadah berbuka mereka setiap hari. Mudah-mudahan saya dapat benefit dari hadis Nabi s.a.w.

Sabda baginda s.a.w:
“Sesiapa yang menjamu makanan untuk berbuka bagi orang yang berpuasa, pahalanya
sama seperti pahala orang yang berpuasa, iaitu pahala orang yang berpuasa yang tidak
dikurangkan walau sedikit.” - Hadis riwayat al-Tirmizi.


Sungguh, Ramadhan merupakan institusi untuk kita kumpul banyak pahala. Itu janji Allah. So rebutlah peluang itu dengan banyak membaca al Quran dan bersedekah (bagi yang ada duitlah, kan best kalau semua orang Islam kaya..) serta apa-apa saja kebaikan lain yang biasa(?) kita buat diluar bulan Ramadhan, sebab pahalanya dilipatgandakan... (ewah.. tazkirah untuk diri sendiri sebenarnya.) Apa-apa pun moga puasa kali ini lebih baik dari yang sebelumnya....Amin.

4 comments:

A wisher said...

rse macam semalam baru jumpa cikgu,hihi;)

Iman Abdul Rahim said...

saya puteri hot lah. comel tak main lah, HAHA

Masniah Said said...

ye lah nana. tak sempat nak borak-borak kan. miss u

Masniah Said said...

tak leh lawan hot mama. oooh very very hot (in the kitchen that is)..

Breakfast Date @KL East

“Jom breakfast esok, nak back to routine semula…” Bila hubby ajak makan, seharusnyalah kita terima dengan tangan terbuka. Sambil nak beli ba...