Monday 31 August 2009

Al Fatihah

Semenjak dua menjak nih saya asyik dapat berita kematian je. Mereka yang pergi tuh mostly yang dekat di hati saya. Awal bulan Ogos dulu saya dikejutkan dengan berita kematian cucu saudara suami saya. Masih baby lagi. Anak sulung. Umurnya baru 4 bulan. Puncanya tersedak susu kat nursery. Rasanya baru je pergi wedding day mak ngan ayah dia, belum sempat lagi nengok wajah suci baby tu.

Lepas tu berita kematian Ust Asri (Rabbani). Yang ni memang saya terkejut besar. Saya memang minat nasyid-nasyid arwah. Lebih terharu sebab TV asyik siar nasyid-nasyid kegemaran saya. Tapi paling tak tahan bila dengar laungan azannya. Subhanallah.....Allah knows best.

Kemudian berita kematian Prof Ismail pulak. Hubby saya selalu bercerita tentang arwah ni sebagai sumber inspirasi. Betapa kecacatan tidak menghalang kejayaan seseorang. Asalkan ada kemahuan di situ ada jalan.

Dan yang terbaru, sebelum subuh tadi abang ipar saya pulak pergi menghadap Ilahi. Arwah yang dikenali sebagai Pak Teh dikalangan anak-anak saya dan sepupu mereka agak rapat dengan kami. Saya agak terkilan sebab tak dapat balik melihatnya buat kali terakhir. Hubby saya saja yang balik. Itu pun kelam kabut cari tiket flight. Nak drive balik maklum sajalah..nun jauh di Kelantan. Lagi pun puteri sulung saya nak trial SPM esoknya....(ah! alasan-alasan.....).

Apa-apa pun berita kematian sebenarnya membawa tazkirah untuk saya (dan kita) bahawa hidup ini hanya sementara. Ajal tak mengenal usia. Baby ke, muda ke, tua ke, kalau dah sampai ajal akan pergi jua. Adus!.... sudah bersediakah saya.

1 comment:

daya said...

tu lah. tak sempat nak tengok baby. kesian.

yang pakteh pon tak le pegi. kalo pegi, sambung la cuti lagi.

Breakfast Date @KL East

“Jom breakfast esok, nak back to routine semula…” Bila hubby ajak makan, seharusnyalah kita terima dengan tangan terbuka. Sambil nak beli ba...