Thursday 6 August 2009

al kisah...kek cokolat moist.

Sejak akhir-akhir ni ramai pulak jurujual dtg sekolah buat promosi. Daripada buku-buku pelajaran, buku-buku agama hingga buku kanak-kanak, offer pizza, promosi kuih raya dan yang terbaru promosi kek. Saya ni pantang ada orang offer kek, laju aje nak membeli maklumlah untuk anak-anak yang hantu kek kat rumah tuh. Mereka memang dah biasa makan kek. Dulu saya rajin buat kek [ kek biasa jer, masa tuh mereka makan jer apa yang saya masak, maklumlah kanak-kanak tak reti nak komen-komen lagi, sekarang dah pandai buat menu ikut cita rasa sendiri] Kebetulan pulak yang datang tuh offer kek chocolate moist secret recipe. Siap bawa sampel lagi. Memang cantik dan menarik keknya macam yang kat secret recipe tu ler, tapi saya tak pulak nak minta rasa.



" Kek ni biasa kita jual dengan harga RM35 satu. Tapi untuk minggu ni saja kita offer RM19.90 satu. Kalau akak oder hari ni kita kita akan hantar besok, akak akan dapat satu lagi free. Kiranya akak cuma bayar RM19.90 untuk 2 biji kek. Akak oder je sekarang. Esok dapat kek baru bayar." Hebat betul bunyinya.



Saya pun terus jer order. Tengok kawan saya pun oder juga. Rupanya dia pun hantu kek juga.



Esoknya nak dijadikan cerita si promoter tu datang bawa kek masa saya dan kawan saya tu tak ada. [Kami dua-dua ada kelas] Ada cikgu lain tolong bayarkan dulu.



Memanglah kek cokolat, tapi tak moist langsung. Topping pun tak ada. Bungkus ngan bekas plastik macam kek longgok kat pasar malam jer. Sumpah..saya memang panas hati. Rasa macam nak belasah jer budak promoter tuh. Ada ke patut, offer lain bagi yang lain. Tapi terpaksalah terima sebab dah dibayar. Kalau saya ada, masa dia datang hantar order tu memang saya tak teringin nak ambik.

Ini ler rupa kek kontroversi tu.



Saya memang tak nak halalkan dia berniaga macam tu. Ikutkan panas hati saya ni memang dia tak selamat dunia akhirat. Saya bukan berkira sangat dengan duit RM19.90 tu. Tapi saya panas hati sebab dia menipu.... I hate liars. Benci,benci.benci.


Tapi bila difikirkan balik may be itu cara dia berniaga. Halal ke tak halal ke dia peduli apa. Pokok pangkalnya ada orang yang spesies macam saya ni yang mudah kena kelentong. Sian saya or rather padan muka saya. Mudah-mudahan menjadi pengajaran untuk saya dikemudian hari. Terpaksalah saya halalkan urusniaga tu kat dunia ni. Malas nak kecoh-kecoh kat akhirat nanti. Dan untuk budak promoter tu moga mendapat petunjuk ke jalan yang benar.....

2 comments:

Iman Abdul Rahim said...

oh, yang umi kata secret resepi tu eh? hebat nye so called chocolate moist die, hmmmm

Masniah Said said...

tu ler secretnya. kena tipu huhu..

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...