Tuesday 26 December 2023

Sayur Goreng Peria

Kalau dulu setiap kali saya beli sayur yang ada biji saya akan semai di halaman dapur. Hidup atau tidak itu tidak menjadi masalah. Maka penuhlah halaman dapur saya dengan pelbagai tumbuhan herba dan sayuran-sayuran. Bila dah nampak semak saya akan pangkas/potong/cabut buang apa yang patut. Tapi sejak kebelakangan ini semua aktiviti di laman seakan terhenti. Laman saya kini hanya dipenuhi rumput rampai yang menunggu masa untuk dipotong setiap dua bulan.

Baru-baru ini saya beli peria lagi. Katanya bagus untuk turunkan bacaan kolestrol dan darah tinggi. Saya memang suka makan peria. Kalau peria katak (kecik-kecik) tu saya hiris buat ulam macam timun sahaja. Kalau peria yang besar tu saya akan masak buat sayur tumis. 

Peria dibelah dua.

Saya akan belah buah peria, buang biji dan hiris nipis-nipis. Lepas tu saya basuh dan rendam dalam air garam selama 10 minit. Kemudian saya bilas hingga bersih. Saya hiris bawang merah, bawang putih dan cili dan tumis dalam minyak panas. Kemudian saya masukkan ikan bilis yang ditumbuk kasar. Lepas tu saya pecahkan telur dan kacau biar masak. Saya tambah sos tiram sebelum masukkan peria tadi. Saya gaul sebati semua bahan. Akhir sekali saya perisakan dengan garam dan gula. Siap.

Peria stir fry… siap.

Semua bahan saya campak masuk kuali ikut suka hati dan perasaan saya ketika memasak. So sebelum memasak saya akan pastikan perasaan saya tenang dan penuh kasih sayang agar setiap hidangan nanti terhasil dengan baik. Semoga Allah kekalkan ketenangan dan kesabaran dalam hati saya selamanya. Amiin.

Sekian. 😊

No comments:

Jalan-jalan IKEA Cheras

Sejak balik dari UK rasa seronok pulak kalau boleh selalu berjalan (brisk walk). Oleh kerana cuaca agak panas kita cari tempat indoor pulak....