Monday 11 December 2023

Bunga Telang & Nasi Kerabu

Dah beberapa kali hubby dok sebut nak makan nasi kerabu bila melihatkan pokok bunga telang yang galak merimbun dan berbunga. Dan beberapa kali jugak saya hanya mampu menunda-nunda kejadiannya. 

Sebenarnya dah beberapa kali jugak saya main campak-campak buat nasi kerabu sendiri. Tapi disebabkan penyediaannya agak renyah maka saya malaskan diri untuk jadikan menu di rumah. Kita beli sahaja bila-bila terasa nak makan. Namun, bila sesekali hubby nak merasa air tangan isteri, haruslah isteri mithali yang taat setia ini memenuhi hajat, your wish is my command… gituh.

Kebetulan hari Selasa minggu lepas, hubby keluar untuk meeting di KL maka bolehlah saya penuhkan masa me-time dengan aktiviti mengkerabukan nasi di dapur. Nak buat nasi biru tu mudah sahaja. Saya cuma perlu kutip 20 kuntum bunga telang serta dua helai daun pandan, kemudian blend dan tapis airnya. Lepas tu masukkan ke dalam rice cooker untuk masak nasi. Letak sebatang serai dan tambah air secukupnya untuk menanak nasi. (Saya guna 3 pot beras sahaja).

Bunga telang yang meriah.

Sementara menunggu nasi masak, bolehlah kita potong sayur (ulam-ulaman yang ada) dan menyediakan bahan aksesori lain seperti sambal kelapa, kuah tumis, keropok dan solok lada. Semua aksesori ini berasaskan ikan dan kelapa… agak renyah tapi kita teruskan sahaja dengan hati gumbira. Bukannya nak kena menjala ikan dan kait buat kelapa pun. Kita gunakan sahaja apa-apa bahan yang telah tersedia dalam rumah. 

Nasi kerabu... siap.

Solok lada sebesar penumbuk... takde hal.

Bahan utama haruslah budu, sebagai penambah perisa.

Goreng keropok satu tong.

Alhamdulillah seronok tengok hubby makan bertambah-tambah tanpa komen, walaupun maklum tahap masakan isteri terchentanya ini. Yang penting perut kenyang dan ada lebihan untuk buat sarapan esoknya. 

Boleh baca resepi campak-campak saya di sini .

Sekian. 😊

No comments:

Jalan-jalan IKEA Cheras

Sejak balik dari UK rasa seronok pulak kalau boleh selalu berjalan (brisk walk). Oleh kerana cuaca agak panas kita cari tempat indoor pulak....